MIS voor dummies

Een marktinformatiesysteem (MIS) is een systeem waarin u gestructureerd informatie over uw markt en doelgroep verzamelt, vastlegt en gebruikt. De informatie kan bestaan uit cijfers maar trends en ontwikkelingen horen daar ook zeker thuis.

U heeft veel en diverse bronnen tot uw beschikking om informatie te verzamelen. Deze bronnen zijn soms specifiek gericht op een markt maar liggen vaak ook gewoon voor de hand. Dit zijn enkele bronnen die u kunt gebruiken:

•CBS in uw buurt: Kies een buurt en leer hem kennen op basis van statistische informatie. Wonen er jongeren of juist ouderen, staan er dure of goedkope huizen? En hoe is dat vergeleken met de gemeente waar hij in ligt?

•Tijdschriften en magazines geschreven voor bepaalde doelgroepen: PLUS voor senioren, Hitkrant voor jongeren.

•Over jongeren is er MTVSticky: een te gekke website waar alle laatste trends over gedrag, merken en games te vinden zijn.

•Websites en digitale communities waar uw doelgroep zich bevindt: 50plusnet, Hyves.

•Patiënten- en consumentenplatforms: Marktplaats, Kieskeurig, etc.

•Brancheorganisaties zoals onze MOGroep, MOVISIE en FCB zijn rijke informatiebronnen over relevante ontwikkelingen.

•Buurtlink en andere digitale buurtcommunities waar u kunt lezen wat er speelt in de buurt.

•De bezoekersstatistieken van uw eigen website(s): waarin zijn uw bezoekers geïnteresseerd? Welke pagina’s worden het beste bezocht.

•Uw eigen clientvolgsysteem: welke ontwikkelingen worden daarin zichtbaar?

Om overzicht en structuur te houden kunt u het beste kiezen voor maximaal 6 informatiebronnen. Welke u kiest hangt er natuurlijk een beetje van af voor welke doelgroep u uw MIS opzet. Voor de doelgroep ouderen kan de PLUS een informatiebron zijn en voor jongeren de Hitkrant.

Wees vervolgens zo specifiek en gestructureerd mogelijk: gaat het bijvoorbeeld om een bepaalde website kijk dan of u een ‘top 5 van meest gelezen artikelen’ of iets vergelijkbaars kunt vinden. Bij een tijdschrift kunt u ervoor kiezen de coveronderwerpen als uitgangspunt te nemen. Houd het vooral behapbaar. Dit is de informatie die u, iedere keer als u uw MIS raadpleegt, consequent gebruikt zodat u op enig moment uw eigen trends in uw markt gaat ontdekken.

Denk er ook eens over na of u uw MIS richt op de lokale markt of dat u ook de regionale en misschien zelfs landelijke marktontwikkelingen wilt volgen. Gezien de toenemende marktwerking is het wel raadzaam dit laatste ook te doen.

Stel vervolgens vast hoe vaak u uw MIS wilt raadplegen: eens per kwartaal? Eens per maand? Spreek af wie de informatiebronnen gaat raadplegen, hoe het wordt vastgelegd en hoe vervolgens de informatie uit uw MIS binnen uw organisatie verspreid gaat worden. U kunt daarvoor eenvoudig een tabel gebruiken.

Wanneer u uw MIS gestructureerd opzet en gebruikt heeft u een betrouwbare basis voor uw marketingstrategie. Ik wens u veel plezier en succes!

Sociaal Werker in hart en nieren? Ontdek nu de ONDERNEMER in jou!

Doe de [gratis] test en ontvang een waardevol rapport met jouw profiel, tips, inzichten en een leuke oefening.
Ga hier naar de test >>>

Laat wat van je horen

*