Welzijn 2.0: in 4 stappen op weg met Social Media

Welzijn 2.0

Social Media, ook wel sociale netwerken en nieuwe media genoemd, oefenen een enorme aantrekkingskracht uit op welzijnsorganisaties. Steeds meer organisaties nemen zich voor om er werk van te maken. Maar hoe begin je? Hoe pak je het aan? Wie moet zich ermee bezig houden? Waar vind je de doelgroep? Kan het onder werktijd? Hoe houd ik er controle op?

Vier stappen om te beginnen:

1. Echt de allereerste stap is dat je weet wat jouw marketingboodschap is. Wat ga je communiceren? Binnen de organisatie is hierover overeenstemming zodat iedereen die actief is op het internet dezelfde boodschap uitzendt.

2. Zorg voor een stevige ‘thuisbasis’: dat is jouw eigen plek op het internet en in de meeste gevallen jouw website. Overal waar je klanten, financiers, partners en collega’s ontmoet, moet je de mogelijkheid hebben ze te kunnen ontvangen. Social Media is vaak snel en vluchtig en jouw eigen website is het rustpunt waar je wat uitgebreider de tijd neemt om jouw klanten te informeren hoe jij ze kunt helpen bij hun probleem.

3. Dit zijn de mogelijke toepassingen van social media:

· Relatiebeheer: contacten leggen en onderhouden

· Kennis delen: er wordt veel gediscussieerd en uitgewisseld, nieuws kun je snel verspreiden en samenwerken kost veel minder tijd

· Service: je kunt de weg wijzen, vragen beantwoorden, links naar formulieren posten, aanmelden voor activiteiten mogelijk maken.

· Profileren: je kunt laten zien wie je bent, doelbewust jouw klanten opzoeken, jouw expertise delen, waardevolle informatie verstrekken, tools beschikbaar stellen.

· Werving en selectie: je kunt jobs posten, zien wie er beschikbaar is, sollicitanten vast een kijkje in jouw keuken geven.

Maak een keuze uit deze toepassingen want op basis daarvan kun je besluiten welk sociaal netwerk je gaat gebruiken. Jongeren vind je bijvoorbeeld vooral op Hyves, sollicitanten vooral op Linkedin. Je kunt nu één of meerdere accounts gaan maken.

4. Je kunt passief, reactief of actief gebruik maken van sociale netwerken. Het is erg makkelijk en prettig om passief te starten. Dat geeft je de vrijheid rond te neuzen, te zien wat de regels zijn en op zoek te gaan naar de mensen of klanten die je wilt ontmoeten. Maar liefst 95% van de mensen maakt op deze wijze gebruik van social media. Een stapje verder ga je reageren op berichten en accepteer je uitnodigingen van anderen. Nog steeds leuk? Dan ga je actief worden. Je reikt kennis aan, maakt groepen, start discussies, zoekt naar nieuwe contacten en gaat vooral ook de stap maken van virtueel netwerken naar ontmoetingen in real life.

Op deze manier netwerken is ECHT werken. En dat is best een beetje lastig. Als je ’s avonds thuis een uurtje hebt zitten hyven hoe registreer je dit dan in jouw urenregistratie? Dit zijn wel vraagstukken die je moet oplossen. Dat kan als je bereid bent innovatief en vooruitstrevend te zijn. Welzijn 2.0 is niet voor watjes.

Op 25 maart 2011 geef ik weer (en voorlopig voor de laatste keer) de workshop Welzijn 2.0, van magie naar strategie. Klik hier om alle informatie over de workshop te lezen en je in te schrijven. 

Sociaal Werker in hart en nieren? Ontdek nu de ONDERNEMER in jou!

Doe de [gratis] test en ontvang een mooi rapport met jouw profiel, tips, inzichten en een leuke oefening. Ga hier naar de test >>>

Laat wat van je horen

*