De perfecte website voor Welzijn

Het valt mij op dat op dit moment veel welzijnsorganisaties bezig zijn met het ingrijpend updaten van hun website of zelfs een compleet nieuwe website aanschaffen. Dat past natuurlijk prima in het toegenomen bewustzijn dat aanwezig zijn op het internet een must is in deze tijd en bijdraagt aan een sterke profilering.

Omdat het vaak om veel geld gaat is het de moeite waard om, voordat je besluiten neemt, een paar belangrijke punten te overwegen:

•Heb je nu al een website kijk dan eerst eens naar de bezoekersaantallen en betrek dit bij de investeringen die je van plan bent te gaan doen: is het de moeite waard?

•Voor wie maak je de website? Werk je voor verschillenden doelgroepen bedenk dan dat die ieder op hun eigen manier willen worden aangesproken. En wil je op een en dezelfde website ook jouw opdrachtgevers bedienen, let dan helemaal goed op. Segmenteren is hier de oplossing.

•Maak de website toekomstproof: web 2.0 vraagt om interactieve tools zoals bijv. een twitterfeed van medewerkers en ruimte voor de wekelijkse blog van de directeur.

•Wat wil je bereiken met de website? Alleen het zenden van informatie of het vergroten van naamsbekendheid? Bezoekers zijn liever actief op jouw website en melden zich aan, discussiëren mee of starten een chat. Geef aandacht aan voldoende conversiemogelijkheden.

•Wil je dat de site goed gevonden wordt in Google zorg dan voor dynamische inhoud. Dus bedenk vooraf wie de site gaat bijhouden. Houd de site actueel en zorg, als dat mogelijk is, dagelijks voor verse inhoud. Of, nog beter, laat jouw bezoekers dat doen.

Wanneer je weet wat je wilt is het tijd om te (ver)bouwen. Zoek altijd een goede en betrouwbare bouwer. Vraag het liefste meerdere offertes op. Er zijn gratis systemen zoals bijv. een WordPress site en hele dure systemen. Dit heeft vooral te maken met jouw eigen wensen: hoe meer maatwerk jij wilt hoe duurder het zal worden. Het is jammer als je erg veel geld kwijt bent aan het design. Zeker in tijden van schaarste adviseer ik om eerder te investeren in functionaliteit dan in design. De bezoeker komt immers op jouw site om er zaken te doen en niet om te bewonderen.

Dan is het tijd om de site te vullen. De meest gemaakte fout is het op jouw site vooral hebben over jezelf en niet over jouw klant. De bezoeker zoekt op de homepage herkenning dat hij of zij op de juiste plek is beland. Geef de bezoeker die herkenning. Maak duidelijk dat je hem of haar kunt helpen en breng de bezoeker vervolgens naar de juiste plek op de site om jouw hulp te kunnen ontvangen. Wees glashelder in wat je kunt bieden. Vermijd vaktaal en gebruik de woorden van jouw klant. Wil je graag dat de bezoeker nog eens terugkomt op jouw site biedt dan een digitale nieuwsbrief aan.

De basisopzet van een site bevat 7 pagina’s:

1.De homepage: laat de bezoeker weten dat hij of zij aan het juiste adres is.

2.Over onze klanten: geeft de bezoeker herkenning van zijn of haar problemen (“dat heb ik ook”).

3.Onze werkwijze: waar staan wij voor, waar geloven wij in.

4.Onze diensten: beschrijf de diensten kort en overzichtelijk. Is er meer informatie nodig geef dan een link naar een uitgebreide beschrijving.

5.Over ons: wie zijn wij. Wees hier transparant, open en toegankelijk.

6.Extra: artikelen, aanbiedingen, testimonials, nieuws.

7.Contact.

Als jouw website eenmaal online staat is het belangrijk dat je regelmatig de bezoekersstatistieken bekijkt. Krijg je voldoende bezoekers? Kunnen ze vinden wat ze zoeken? Komen ze regelmatig terug? De gratis tool van Google Analytics helpt je hierbij. Met de antwoorden op deze vragen kun je dan de volgende verbeterronde starten. De perfecte website is nooit af

Laat wat van je horen

*