Hoe het werkelijk zit met ons imago

Binnen Welzijn wordt regelmatig geklaagd over het slechte imago van de branche. Terecht: met een slecht imago ben je te beklagen dus tijd er iets aan te doen. Maar: is ons imago echt zo slecht is als sommige klagers willen doen geloven?

Om het grote misverstand maar gelijk duidelijk te maken: de termen imago en identiteit worden nogal eens door elkaar gebruikt. Imago is het beeld wat het publiek van jouw organisatie heeft. Identiteit is het beeld wat jij gebruikt om je bij het publiek te profileren. Een imago kun je ook de externe factor van de identiteit noemen. In de meest optimale situatie is jouw imago gelijk aan jouw identiteit. Met andere woorden: het publiek denkt precies zo over jou als jij dat wenst. In de praktijk is dit zelden zo.

Tijd om de handen uit de mouwen te steken: sturen op een beter imago begint bij het vaststellen van de eigen identiteit. Gezien de stormachtige ontwikkelingen waarin welzijn is beland, zal voor de meeste organisaties de vraag actueel zijn: “wie zijn wij, wat doen wij en voor wie”. Organisaties met een sterke identiteit hebben antwoorden op deze vragen. Zij onderscheiden zich. Een identiteit kent uiterlijke en innerlijke kenmerken. Alhoewel de verleiding groot is om je te storten op de uiterlijke kenmerken (te gekke website, nieuw logo, mooi pand) is het beter eerst de innerlijke kenmerken te zoeken, te benoemen en te waarderen.

Uitgangspunt is altijd ‘dat wat je nu al bent’. Een klein en eenvoudig imago onderzoek kan je daar meer duidelijkheid over geven. Zo pak je dat aan:

Stel aan vijf willekeurige bestaande klanten de onderstaande 5 vragen. Doe dit het liefst met meerdere collega’s die ieder vijf klanten ondervragen. Bespreek na afloop de uitkomsten met elkaar. Lukt het je om conclusies te trekken?

1. Wat is het eerste wat bij u opkomt als u aan onze organisatie denkt?

2. Welke drie waarden uit dit rijtje zijn volgens u zeker van toepassing op onze organisatie?

*  de organisatie staat goed bekend
*  open en transparant
*  betrouwbaar
*  degelijk
*  traditioneel
*  warm en menselijk
*  zorgzaam
*  vernieuwend
*  professioneel

3. Kunt u de volgende zin in een paar woorden afmaken?
Ik ben klant van naam organisatie / ik neem deel aan de activiteiten van naam organisatie, omdat ……………..

4. Wie behoren volgens u tot de klanten van onze organisatie?

5. Kunt u zeggen wat uw allerbeste ervaring is geweest met onze organisatie of met een van de medewerkers daarvan? Kunt u zeggen wat uw allerslechtste ervaring is geweest met onze organisatie of met een van de medewerkers daarvan?

Dan nog wat tips voor de uitvoering van het onderzoekje:

*  stel de 5 vragen in een kort gesprekje
*  schrijf zelf de antwoorden op
*  ga niet in discussie!
*  nodig de klant uit om bij vraag 5 eerlijk te zijn want daar zijn jullie het beste mee geholpen
*  bedank de klant voor de medewerking en de openhartigheid

Het onderzoek is nadrukkelijk niet bedoeld om een wetenschappelijk verantwoord beeld te krijgen. Het is bedoeld om jou een beeld te geven van jouw werkelijke imago zodat je  je bewust bent hoe klanten over jou denken. In de meeste gevallen, voorspel ik, is dat zo slecht nog niet!

Ik zou het leuk vinden als je mij jouw ervaringen en de uitkomst van jouw onderzoek wilt mailen. Ik kan dit dan verwerken in mijn boek.

Veel succes!

Laat wat van je horen

*