Hoe welzijnswerkers topverkopers worden

Toen marketing nog vooral werd vertaald met verkopen op de ‘ouderwetse manier’, pushmarketing, had het welzijnswerk een goede reden om zich daar niet mee in te laten.

Verkopen werd geassocieerd met een commerciële wereld die niet aansluit bij de onze. Met gepaste trots konden we toen zeggen “Wij zijn geen verkopers”.

Maar dat is veranderd. Door bezuinigingen en toenemende concurrentie staat onze marktpositie onder druk. Ik denk dat jullie dit herkennen. Ik ben regelmatig in gesprek met welzijnsorganisaties die zich grote zorgen maken. En misschien maak jij je ook wel zorgen.

Verkopen zoals het nu is, gaat gelukkig veel meer over de vraag hoe je waarde kunt creëren voor jouw klanten. En die vraag kun je beantwoorden als je weet wat de behoeften zijn van jouw klanten. Dus bij moderne marketing, pullmarketing, staat de klant centraal in plaats van jouw product of dienst. En dat zou ons wel moeten aanspreken.

Hoe wordt je een topverkoper?

Pullmarketing gaat over het kennen van jouw klanten, over de relatie van jou met jouw klant waarbij jij de klant centraal stelt. Je kent jouw klant, weet waar zijn behoefte zit en hoe jij hem daarbij gaat helpen. Je maakt hier de vertaling van de behoefte van de klant naar jouw dienst. Hier zul je het vertrouwen moeten winnen van de klant. Let op: je gaat niet verkopen (op de ouderwetse manier)! Je laat zien dat jij de expert bent die ze kunnen vertrouwen. De klant heeft er vooral wat aan dat je laat zien welke meerwaarde jij of jouw dienst toevoegt.

Op dit moment is de verleiding erg groot om vaktaal te gebruiken maar doe dit alsjeblieft niet. Bijvoorbeeld als het gaat om een maaltijdservice zal de klant weinig geïnteresseerd zijn in voedingswaarden of hoeveel gram groente erbij zit. Wat de klant wel fijn vindt om te horen is dat jij zijn zorgen over de dagelijkse maaltijd uit handen neemt.

Als je dit helder en direct doet in voor de klant begrijpbare taal krijgt jouw klant de kans om zelf voor jou te kiezen. En dan is jouw marketing rond: je hebt de brug geslagen waarover de klanten zelf naar jou toe kunnen komen en je hoeft niet te lopen leuren en trekken (pushmarketing) waar je eigenlijk gewoon zo’n vreselijke hekel aan hebt.

Pullmarketing doe je gestructureerd en vraagt iedere dag jouw aandacht. Zo zorg je voor een gestage stroom van klanten ook in tijden als het tegenzit. Zo wordt je de topverkoper die in de verste verte niet lijkt op de autoverkoper die je misschien voor ogen had maar wel de motivator, ambassadeur en relatiebeheerder van jouw welzijnswerk!

Sociaal Werker in hart en nieren? Ontdek nu de ONDERNEMER in jou!

Doe de [gratis] test en ontvang een waardevol rapport met jouw profiel, tips, inzichten en een leuke oefening.
Ga hier naar de test >>>

Laat wat van je horen

*