Grootste trend in welzijnswerk! [gastblog]

Gastblog: Grootste trend in welzijnswerk!

Het gastblog van vandaag is geschreven door Folkert. Ik ben erg blij met zijn bijdrage vanuit Welzijn Buren. Folkert blogt over de menselijke maat (trend 9): “Menselijke maat is de nieuwe moraal: en wordt belangrijker dan professionele (lees: afstandelijke) houding. De welzijnswerker Nieuwe Stijl biedt service, aandacht en een arm om de schouder.” In zijn blog beschrijft Folkert hoe je als opbouwerker en ouderenadviseur voortdurend balanceert tussen nabijheid en afstand. Folkert:

In deze tijd van minder subsidie is de grootste trend en kans in welzijn dat mensen weer aangewezen zijn op zichzelf. Zowel individueel als in groepsverband. Mensen kunnen zichzelf best redden en organiseren. Het grootste gevaar van hulpverlening en welzijn is immers overorganiseren. We doen het zo graag goed voor iedereen.

De taak van welzijn moet er meer op gericht zijn om mensen elkaar te laten ondersteunen. Wat nu nog teveel gebeurt is het overnemen van verantwoordelijkheden en het oplossen van problemen door professionele krachten.

De trend die Anneke benoemt van de ‘revival in opbouwwerk’ sluit hier mooi bij aan. Juist daar waar vraag is of waar je gebreken of risico’s signaleert, kun je burgers gaan zoeken die zich hiervoor willen inzetten. Dit kan zowel bij individuele hulpverlening als in groepsactiviteiten. Hier ligt dan een belangrijke rol voor de professional op de vloer. Die zal steeds moeten toewerken naar zelforganisatie.

Maar werkt dit ook voor de vrouwenopvang (eerwraak?) en verslavingszorg (wat volgens mij zorg is met een groot welzijnscomponent). Is er voldoende maatschappelijk draagvlak om elkaar ook hierbij te ondersteunen. Zijn er mensen in Nederland die vanuit zichzelf tegen een verslaafde zeggen: ‘kom maar een tijdje bij mij wonen, dan help ik je weer naar een meer zelfstandig leven’? Ik zou het zelf wel een uitdaging vinden.

Als ouderenadviseur en opbouwwerker werd ik laatst gebeld door iemand die een signaal had over verwaarlozing. Op dat moment werd ik getriggerd door mijn eigen visie om mensen elkaar te laten ondersteunen en heb ik gevraagd of de beller zelf met de ‘verwaarloosde’ persoon een praatje wilde maken. Maar dat was toch op dat moment teveel gevraagd. Mijn vaardigheden om dit wel voor elkaar te krijgen, zal ik moeten gaan uitbreiden. Succesverhalen hierover kan ik trouwens ook vertellen.

De trend van de menselijke maat die Anneke benoemt zal daarbij wel een belangrijke rol spelen. Niet afstandelijk maar dichtbij zijn. Maar let op: neem meteen weer afstand en werk toe naar empowerment als je merkt dat mensen op je gaan leunen en naar jou gaan kijken voor de oplossing. Elke welzijnswerker en hulpverlener zal hier als reactie op geven dat hij dit al doet, maar het is goed je regelmatig af te vragen of je dit niet nog meer kunt versterken.

Deze ‘menselijke maat’ (trend 9) zal onder uitvoerende medewerkers trouwens direct sterker worden wanneer trend 1 (vertrouwen wordt belangrijker dan meten) sterker wordt. Afrekenen op cijfers is volgens mij nooit vanaf de werkvloer ontstaan. Kijk maar naar de ontevredenheid in de thuiszorg en Buurtzorg die dit anders invult.

Hier ligt dus ook een grote taak voor managers en directeuren van welzijnsorganisaties. Naast alle marketing en organisatietrucs en trends (‘booming social media’ trend 8, ‘landelijk merk welzijnsorganisaties’ trend 7) is het vooral de directeur die de visie en daadwerkelijke meerwaarde van de organisatie moet verkopen bij de subsidieverstrekker. Geen ingewikkelde programma’s en dure campagnes, maar ook hier de menselijke maat. Ga als organisatie (directeur/manager) de relatie aan met je opdrachtgever en verkoop de meerwaarde van je product op inhoud en niet in harde uitgeklede cijfers die geen recht doen aan de inhoud.

De inhoud die je verkoopt bij de subsidieverstrekker moet dan gericht zijn op het versterken en verbinden van mensen met elkaar. De medewerker op de vloer zal dan vooral bekend worden als iemand die inwoners helpt om met een zelfgebakken taart bij de buurman aan te bellen voor hulp.

Folkert Kooistra (Welzijn Buren) is ouderenadviseur en opbouwwerker in de gemeenten Buren en Neder-Betuwe. Ben jij ook opbouwwerker of ouderenadviseur? Herken je zijn verhaal? Of ben jij de directeur die de menselijke maat moet vinden om de inhoud te verkopen bij de subsidieverstrekker? En lukt jou dat? Reageer hieronder!

Sociaal Werker in hart en nieren? Ontdek nu de ONDERNEMER in jou!

Doe de [gratis] test en ontvang een waardevol rapport met jouw profiel, tips, inzichten en een leuke oefening.
Ga hier naar de test >>>

Trackbacks

  1. […] 20-12-2010: Grootste trend in welzijnswerk door Folkert Kooistra […]

Laat wat van je horen

*