Sociaal media is Booming [gastblog]

Gastblog: Social Media is Booming!

Dit is het eerste gastblog van de 11 die gaan komen. Uiteraard heb ik mijn Welzijn 2.0 maatje Hans Versteegh gevraagd om zijn mening als het gaat om trend 8 in 2010: “Social media is booming: welzijnswerkers twitteren, bloggen, hyven en zijn te vinden op Linkedin. Via sterke sociale netwerken hervinden zij beroepstrots en laten ze zien dat ze experts zijn in sociale beweging.” Hans:

Om te zien of deze trend in 2010 werkelijkheid is geworden, knip ik hem graag even in stukjes.

Social Media is booming:

Nederland omarmt in rap tempo social media. Bijna 100% van de bevolking heeft toegang tot het internet. Mobiel internet vervangt daarbij de PC door smartphones en iPads. Groepen waarvan iedereen dacht dat die achter zouden blijven bewijzen het tegendeel.

Welzijnswerkers twitteren, bloggen, hyven en zijn te vinden op Linkedin.

De paar early adopters van het begin hebben gezelschap gekregen van change agents die helpen anderen nieuwsgierig te maken. Van directeur tot receptionist wordt in de sector getwitterd en gelinked. Facebook en Foursquare komen ook op. Hier en daar wordt al de slag gemaakt naar het toepassen in het dagelijks werk met de doelgroep.

Via sterke sociale netwerken …

Nieuwe netwerken zijn ontstaan, die zwaar leunen op social media. Welzijn 2.0 is gestart met als doel de sector te doordringen van het belang, de winst en de kracht van social media en ICT. In de Linkedin-subgroep Welzijnswerkers 2.0, onder Welzijn Nederland, komen deze ambassadeurs samen.

Van dichtbij heb ik gezien dat een beroepsvereniging in de sector om ging. De Beroepsvereniging Opbouwwerk Nederland kreeg een nieuw bestuur, een nieuwe naam en daarmee een nieuwe koers. Als Community Development 2.0 en met de hashtag #CODE20 bereiken zij hun achterban via sociale media.

… hervinden zij beroepstrots en laten ze zien dat ze experts zijn in sociale beweging.

Er is –bij mij althans- een beeld ontstaan van jonge, frisse, gemotiveerde, goedgebekte, ondernemende, zeer betrokken en zelfbewuste welzijnswerkers die claimen sociale experts te zijn. Zij mengen zich actief in discussies op het internet en bepalen daardoor mede de koers van de sector.

Graag vul ik de trend van 2010 nog een beetje aan.

Vanuit het beroepsonderwijs is aandacht voor deze ontwikkeling in de sector. Onderwijs en onderzoek kunnen de sector enorm vooruit helpen.

Is de trend uitgekomen?

Zeker! Er is een niet te stoppen ontwikkeling in gang gezet.

Zijn we er?

Zeker niet! Hoewel social media in 2010 in door welzijn werd ontdekt ,moet er nog een grote slag gemaakt worden. Het is nog geen vast onderdeel van het dagelijks werk met bewoners, cliënten, vrijwilligers en maatschappelijke partners. De doorsnee welzijnswerker mist vaak mediawijsheid en kennis van de mogelijkheden van diverse sociale media. Bij-scholing op dit punt is dringend gewenst.

En dan nog de organisatiekant.

Organisaties in welzijn kunnen achterop raken zolang ze internettoegang blijven beperken voor hun medewerkers. ICT systemen waarmee kennis vastgelegd, gedeeld en ontwikkeld kan worden zie je nauwelijks. In onderlinge en externe communicatie en in samenwerking met maatschappelijke partners laten we kansen liggen. Met Het Nieuwe Werken kan ook in onze sector winst gehaald worden. De overheid en het bedrijfsleven zijn daar al verder in en halen ons links en rechts in.

We doen er goed aan ons oor vlak buiten de sector te luisteren te leggen. Bijvoorbeeld op de thema´s eParticipatie, eHulp, Jeugdzorg 2.0 en Community Management. Dat is strategisch verstandig omdat de wereld om ons heen snel doorontwikkeld en omdat werkgevers in de sector moeten zorgen dat ze aantrekkelijk blijven voor instroom van nieuwe medewerkers.

In 2010 heb ik al eens geroepen dat 2011 het jaar van de zich digitaliserende welzijnswerker zou moeten worden. Ik blijf daar voorlopig nog even bij.

Hans Versteegh is pleitbezorger en visionair van Welzijn 2.0, secretaris van CODE 2.0 en als opbouwwerker werkzaam voor Stichting Welzijn Amersfoort. Hij geeft inspiratiesessies, demo’s, presentaties en blogt over het thema welzijn en ICT.

Ben je het met Hans eens? Of niet? Je bent welkom om hieronder te reageren. Meer gastblogs lezen de komende dagen? Meld je dan even aan voor de mailinglijst.

Sociaal Werker in hart en nieren? Ontdek nu de ONDERNEMER in jou!

Doe de [gratis] test en ontvang een mooi rapport met jouw profiel, tips, inzichten en een leuke oefening. Ga hier naar de test >>>

Reacties

  1. Leuk stuk!

    Het is inderdaad zo dat organisaties zichzelf belemmeren door internettoegang voor hun medewerkers te beperken. Sterker nog: bij de Welzijnsgroep Parkstad Limburg (Alcander, Impuls en Impact) is gebleken dat een enthousiast team van Directie & MT een van de eerste voorwaarden is om succesvol met sociale media aan de slag te kunnen. Medewerkers moeten de ruimte krijgen om te experimenteren, waarmee Directie, MT en ICT een faciliterende rol krijgen (in plaats van sturende en/of controlerende).

    Een andere belangrijke voorwaarde is, zoals Hans terecht ook opmerkt: scholing. In ons beleidsplan voor de komende jaren heeft dat de hoogste prioriteit. Het is van belang om medewerkers te leren hoe ze voordeel kunnen halen uit de toepassing van sociale media; niet alleen om praktische redenen (hoe verhoog je effectiviteit en efficiëntie), maar vooral ook om draagvlak te creëren. Want zonder draagvlak (lees: overtuiging en enthousiasme) is het trekken aan een dood paard…

  2. Ik ben het eens dat de ontwikkeling richting 2.0 doorgaat. Wat ik mis is hoe de achterblijvers alsnog opgepakt kunnen worden. De scepsis bij hen moet omgebogen worden tot enthousiasme, daar ligt een belangrijke taak wil 2.0 werkelijk aanslaan.

  3. Hans slaat de spijker op z’n kop (hoewel ik -54 jaar- niet helemaal het beeld onderschrijf van die “jonge ;), frisse, gemotiveerde, goedgebekte, etc…”. Internet blijkt voor en van alle leeftijden te zijn, Hans!).
    Maar goed, in de praktijk van de online hulpverlening merk ik dat welzijnsinstellingen en bijhorende werkers lanzaam door beginnen te krijgen dat de impact van het gebruik van internet veel meer is dan ‘moderne communicatiemiddelen’. Het verandert je werk, je arbeidsomgeving, je relatie met collega’s, de ontwikkeling van je vak en ….spaart daarbij ook nog eens het milieu. De behoudende van-9-tot-5-maatschappelijk werker van toen is via klikvoorhulp.nl veranderd in een thuiswerkende, virtuele ‘Eropaf’-werker die via internet wél contact kan leggen met voorheen moeilijk bereikbare doelgroepen. Op tijden die bepaald worden door de klant en niet door kantoortijden van toen. Online contact- en communicatiemiddelen worden geblend met f2f-contacten. Anoniem of f2f als dat nodig en mogelijk is.
    Een nieuwe voorspelling? Binnen nu en 3 jaar zal het welzijnswerk 20% van haar diensten online aanbieden.
    @MarcBijl: ik kom dadelijk f2f koffie bij je drinken…

  4. Gelukkig begint deze trend door te zetten, als werkers zien welke resultaten er te behalen vallen met goed gebruik van sociale media. Dan geef ik Jos Reinders gelijk, alhoewel de sceptici hardnekkig zijn.
    De afstand van de computer gebruik ik inderdaad om f2f contact te realiseren. Je zult versteld staan hoeveel mensen hiernaar verlangen die je anders niet bereikt.
    Dus Hans, je slaat de spijker inderdaad op zijn kop, maar je wist al dat ik daar zo over dacht ;-)

  5. Ict gebruik is in deze tijd een goed stuk media
    het welzijnswerk heeft ook te maken met Ict,web in de wijk is hier een goed voorbeeld van,Het wonderbaarlijke verhaal van de Mussen een clubhuis in den haag dat 85 jaar lang werkt in het wel zijns werk is ook een boek die ik velen aanbeveel,het is naar waarheid geschreven door toen in de tijd genoemd een verdwaald idealist die het clubhuis opgericht heeft .De tijd van nu waarin het welzijnswerk flink door de politiek wordt teruggebracht door het sluiten van instellingen is een voorbeeld van wat er toen bij de mussen is begonnen.EEn boek waar velen van nu en de politiek van kan leren ik beveel u dan ook aan lees dit boek ,een waarheid naar echtte geschiedenis

Trackbacks

  1. […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Anneke Krakers en Marc Bijl, Marien van Delft. Marien van Delft heeft gezegd: RT @annekekrakers: jonge, frisse, gemotiveerde, goedgebekte, ondernemende, betrokken, zelfbewuste welzijnswerkers ? http://bit.ly/eWtuYZ … […]

  2. […] 06-12-2010: Social Media is Booming door Hans Versteegh. Tags:2010, terugblik, trends, welzijnswerk […]

Laat wat van je horen

*