Venstermarketing

Venstermarketing.

Op Frankwatching vond ik een boeiend artikel over Widgetmarketing. Een link naar het artikel heb ik met een tweet naar mijn netwerk aldaar gestuurd. Vanuit Welzijn Leeuwarden kwam het volgende bericht retour: “En nu in welzijnstaal ….”.
Komt ie:

Activeer je klant met venstermarketing

Je hebt een dienst of activiteit die kwetsbare burgers kan helpen. Je bouwt een website en zorgt ervoor dat deze burgers jouw site met daarop de beschrijving van jouw dienst goed kunnen vinden. Je start een publiciteitscampagne en zorgt voor veel aandacht voor jouw dienst. Bijvoorbeeld in de pers of op het internet om de kwetsbare burgers die geholpen zijn met jouw dienst, op te zoeken. Maar toch valt de belangstelling tegen. Of zoals iemand zegt: het lijkt op knipogen naar een meisje in het donker.

2 soorten klanten.

Je kunt jouw klanten, kwetsbare burgers, in twee groepen indelen:

  • Klanten die zich bewust zijn van hun behoefte
  • Klanten die zich (nog) niet bewust zijn van hun behoefte

Beide groepen vragen ieder om een eigen benadering via het internet.

De klanten met een bewuste behoefte gaan zelf actief op zoek naar hulp en ondersteuning bij hun participatie en zelfredzaamheid. Ze gaan op zoek naar jouw dienst en doen dit tegenwoordig meestal via Google. Zorg ervoor dat jouw website goed vindbaar is. Als jouw website gevonden wordt, melden ze zich aan voor jouw dienst. Test zelf of dit in de praktijk ook zo werkt. Test bijvoorbeeld met verschillende zoekwoorden.

Maar dan de klanten met een onbewuste behoefte. Hoe zorg jij ervoor dat zij jouw dienst vinden? Krachtige instrumenten die een welzijnsorganisatie kan inzetten zijn de zogenaamde Bijverkoop (Upselling) of Kruisverkoop, verkoop van aanvullende diensten (cross-selling). Wanneer een welzijnsorganisatie zijn diensten ontwikkelt als ware het een productenlijn, is het altijd mogelijk voor de klant om bijvoorbeeld met een laagdrempelige inloopactiviteit te starten en uiteindelijk uit te komen bij het maatschappelijk werk. De buurtopbouwwerker raakt tijdens de inloopavond in gesprek met een bewoner. De bewoner vertelt over zijn huwelijksproblemen. De opbouwwerker regelt gelijk een afspraak met de maatschappelijk werker. Ongetwijfeld pas je deze vormen van Bijverkoop en Kruisverkoop nu al toe.

Interesseren op het juiste moment.

De uitdaging is om de klant te interesseren voor jouw dienst op het moment dat hij er gevoelig voor is en er expliciet behoefte aan heeft. Een strategie daarbij is om op zoek te gaan naar aanvullende diensten op jouw dienst en die aan elkaar te koppelen. Dit kunnen ook heel goed diensten zijn die buiten jouw eigen welzijnsorganisatie liggen. Bijvoorbeeld een cursus rouwverwerking op het moment dat een klant de grafsteen bestelt. Of informatie over mantelzorgondersteuning op het moment dat hij voor zijn zieke moeder de medicijnen ophaalt bij de apotheek.

En nu hoor ik je denken: “niets nieuws onder de zon, dat doe ik al”. Mijn folder ligt al bij het Wmoloket. En ik adverteer al in het blad van de woningcorporatie. Maar de grote vraag is of je daarmee die kwetsbare burger bereikt die geholpen is met jouw dienst. Of lijkt dit meer op schieten met hagel? En die folder bij het Wmoloket en advertentie in het corporatieblad bieden je niet de mogelijkheid die je op jouw eigen website wel hebt.

Venstermarketing

Maar hoe pas je dit nu toe als je de klanten met een onbewuste behoefte online wilt benaderen? Venstermarketing maakt Bijverkoop en Kruisverkoop via online advertenties net zo krachtig als dat het nu is via jouw eigen website. Door namelijk gebruik te maken van een venstertje, een klein interactief blokje dat je plaatst op de website van een partnerorganisatie, krijg je controle over de inhoud. De inhoud is flexibel en kun je sturen (wat niet kan met een banneradvertentie). Ook met dit venster kun je testen en net zolang sleutelen aan de inhoud totdat jouw klant jouw dienst feilloos weet te vinden. Het venstertje is een mini toepassing waarin de klant informatie krijgt of gelijk een actie kan ondernemen zoals bijvoorbeeld het inschrijven voor een activiteit.

Voorbeeld

Zo kun je iemand die in het digitale Wmoloket op zoek is naar info over Hulp in de huishouding via het venster informatie aanbieden over jouw informele thuishulpdiensten. Iemand die op zoek is naar maatschappelijk werk kun je via hetzelfde venster informatie aanbieden over jouw cliëntondersteuning. Of op de website van de school kan de moeder haar kind via het venster gelijk aanmelden voor de woensdagmiddagactiviteit van jouw kinderwerkers. Als jouw klant via het venster gelijk een actie kan ondernemen zonder de pagina te hoeven verlaten is de kans op succes groot.

Door zelf jouw partners te zoeken, zorg je ervoor dat jouw boodschap op de juiste websites terecht komt. Zo kun je klanten met een onbewuste behoefte toch interesseren voor jouw dienst. De resultaten van een pr campagne door middel van venstermarketing is goed te meten. En in een tijd waarin effectmetingen in het welzijnswerk volop in de belangstelling staan, is dit mooi meegenomen.

Sociaal Werker in hart en nieren? Ontdek nu de ONDERNEMER in jou!

Doe de [gratis] test en ontvang een waardevol rapport met jouw profiel, tips, inzichten en een leuke oefening.
Ga hier naar de test >>>

Trackbacks

  1. […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Anneke Krakers en Anneke Krakers, Hans Versteegh. Hans Versteegh heeft gezegd: RT @annekekrakers: Widgetmarketing toegepast in #welzijn http://bit.ly/gSpRLd […]

Laat wat van je horen

*