27-01-2012 Check je missie en maak hem sticky

Wie weet hem nog? Weet jij hem nog? De missie van jouw organisatie?

Ik durf het bijna niet te zeggen: veel missies van welzijnsorganisaties zijn zo abstract en saai dat niemand ze nog weet. Ik check het regelmatig in mijn workshops en trainingen: “wat is de missie van jullie organisatie?”. De reacties zijn tekenend:

  • Was het niet …..
  • Nee joh, dat is die van 3 jaar geleden!
  • We hebben toch pas een nieuwe …
  • Iets met betrokken en klantgericht …
  • Zijn dat niet die woorden onder ons logo …
  • Ik heb hem laatst nog gehoord maar wat was het nu ook alweer …

Deze reacties zijn helemaal niet gek als je bedenkt dat een gemiddelde missie van een gemiddelde welzijnsorganisatie er ongeveer zo uit ziet:

“Welzijnsonderneming xxx levert diensten die een bijdrage leveren aan het voorkomen, verminderen of oplossen van maatschappelijke knelpunten op buurt- wijk- of stadsniveau. Onze taak is het activeren van burgers tot het nemen van verantwoordelijkheid voor het eigen welzijn, het dragen van (mede) verantwoordelijkheid voor een goede leefomgeving en voor het welzijn van medeburgers die ondersteuning nodig hebben.”

Hoe zou het zijn als jouw missie niet gemiddeld, saai en abstract is maar een uitzonderlijke, unieke boodschap die het bindmiddel is waarmee jouw organisatie een sterk merk wordt? 

Missievraagstukken zijn lastige vraagstukken. Dat komt omdat wij over het algemeen  proberen om ze met ons verstand op te lossen in plaats van met ons hart. In een traject van inspraak en streven naar consensus verwordt het formuleren van de missie vaak tot een lastige schrijfoefening: hoe prop ik zoveel mogelijk in 1 of 2 zinnen.

In de hectiek van alledag, de strijd om de bezuinigingen en de zorg om onze klanten zijn we soms ver van ons hart, onze missie verwijderd.

Een pakkende en plakkende missie is een boodschap uit het hart en daarom is het nodig om het verstand even op nul te zetten en jouw hart te laten spreken.

Een sterke missie verwijst naar de oorsprong, de bron van het bestaan van jouw organisatie. Ergens heeft ooit iemand zijn hart laten spreken en ervoor gezorgd dat jouw organisatie is ontstaan. En toen jij de organisatie binnenstapte om hem te leiden heb jij je verbonden met deze bron. En datzelfde geldt natuurlijk ook voor al jouw medewerkers.

Hoe zou het zijn als deze bron, deze missie jouw stevige leidraad is in deze lastige tijden? Als deze missie ervoor zorgt dat alle neuzen dezelfde kant opstaan? Medewerkers zich identificeren met deze missie en laten samenvloeien met hun passie? Als lastige keuzes makkelijker worden omdat het antwoord zit opgesloten in de missie? Als deze missie ervoor zorgt dat je een sterk merk wordt? En jij de missieleider bent die de missie leeft en laat leven?

Check je missie en maak hem sticky

Sterke merken hebben sterke leiders. Leiders die de missie zelf leven en laten leven. Daarom is deze training bestemd voor directeuren/ bestuurders van welzijnsorganisaties. In een spannende en intensieve training van 1 dag nodig ik jou uit om jouw missie te checken.

  • Ken jij jouw missie?
  • Is het ook jouw missie: Voel jij je als leider verbonden met deze missie?
  • Kennen jouw medewerkers de missie? (weten ze hem ook als jij ’s nachts naast hun bed staat?)
  • Is het ook hun missie: voelen zij zich verbonden met de missie?
  • Is het een boodschap vanuit het hart die binnenkomt in het hart van de ontvanger?

Je krijgt de kans om voor een eerlijk maar kritisch ‘publiek’ jouw missie te presenteren.

Je leert ook waarom een missie zo slecht bij de ontvanger blijft plakken. Dat ligt niet aan de ontvanger maar aan jou als zender!

Vervolgens ga ik je meenemen in de wereld van sterke merkmissies, hun eigenschappen en hun leiders. Je zult versteld staan van de eenvoud en de logica waarmee sterke merken aan de weg timmeren.

Eenvoud is ook de eerste van 6 succesfactoren die een boodschap pakkend en plakkend maken. Ik ga alle succesfactoren met je doornemen zodat jij een krachtig handvat hebt om te schaven aan jouw missie en om hem plakkend te maken.

Een missie is niet van jou alleen maar deel je met alle medewerkers in de organisatie. Daarom krijg je tot slot in de training een handreiking waarmee jij de leiding kunt nemen in jouw organisatie om de missie tot leven te brengen.

Meedoen aan deze spannende training levert jou het volgende op:

  • Een kritische check voor jouw huidige missie
  • Kennis over het belang van een sterke missie
  • Inzicht in jouw rol als missieleider
  • Stimulans om hem beter te maken
  • Kennis over de 6 succesfactoren om van jouw missie een pakkende boodschap te maken
  • Een handreiking voor een intern missietraject

Dit is wat deelnemers zeggen over trainingen en workshops die ik al eerder heb gegeven:

“In één van de gemeenten waar wij diensten leveren is de financiering van een aantal diensten veranderd; er wordt nu gewerkt op basis van vraagsturing. Daarnaast hebben we in deze gemeente te maken met toenemende concurrentie. Dit vraagt een andere, meer marktgerichte manier van werken van onze medewerkers. Anneke Krakers heeft voor ons een workshop Marketing en een workshop Personal Branding verzorgd. Door haar praktische insteek geeft zij medewerkers concrete handvaten waar zij direct mee aan de slag kunnen. Maar vooral haar enthousiasme en hartelijke benadering is voor iedereen heel motiverend!” (Willy Kuppens, regiomanager Versa Welzijn) 

“Hartelijk dank voor de organisatie en het verslag. Ik mag zonder voorbehoud zeggen dat het een inspirerende en zinvolle workshop is geweest. Graag tot een volgende gelegenheid.” (Peter Geleijns, Directeur, SWO Drimmelen)

“Op de valreep van de dag nog even een compliment voor de workshop die je vandaag gegeven hebt. Ik vond het een erg inspirerende bijeenkomst in een mooie omgeving. De interactie met de overige deelnemers, gecombineerd met jouw deskundige begeleiding hebben mij weer de nodige bagage gegeven. Ik zie uit naar een volgende meeting!” (Gerard Kleinpenning, stafmedewerker, IJsselkring)

Anneke Krakers

Anneke Krakers helpt welzijnsorganisaties met hun marketing en profilering zodat ze moeiteloos het geld en de waardering krijgen die ze verdienen. Zij heeft tot voor kort 11 jaar gewerkt als directeur bij Welzijn Buren. In 2007 is zij gestart met WelzijnNederland. Inmiddels heeft zij als businesscoach in Welzijn al veel welzijnsorganisaties en welzijnswerkers getraind en gecoacht.

“Ik heb een passie voor het welzijnswerk. Net zoals veel van mijn collega directeuren moest ik in Buren knokken voor ons bestaansrecht. Terwijl de stichting toch deel uitmaakt van een professionele branche die in heel Nederland verspreid werkzaam is en werk doet wat er toe doet. Hoe kan het dan dat zo weinig mensen het welzijnswerk kennen en dat ons werk steeds weer ter discussie staat? 

Ik ben geboren in een familie van bouwers: aannemers, timmerlui en schilders. Vanaf 2007 bouw ik als sociaal ondernemer gestaag aan WelzijnNederland. Ik heb de oplossing voor ons probleem gevonden in mijn (nieuwe) passie voor marketing en profilering. Het helpt om aan de slag te gaan met onze eigen propositie en bijbehorende marketingboodschappen. Een missie is daar een essentieel onderdeel van. Als expert in welzijnsmarketing help ik nu welzijnsorganisaties en welzijnswerkers met een scherpe focus op hun klanten en meer zichtbaarheid. Zodat ze het geld en de waardering krijgen die ze verdienen.”

Garantie:

Andere welzijnswerkers en welzijnsorganisaties hebben het voor jou al eerder gedaan: meedoen met een workshop, training, leergang, coaching, de club of mij inhuren voor een opdracht. Ik wil graag mijn klanten verwennen en ga voor de beste resultaten. Mijn klanten zijn tevreden klanten. Daarom geef ik garantie: ben je na afloop niet tevreden (en je hebt wel met alles meegedaan) dan krijg je jouw geld terug.

Praktische zaken:

De prijs voor deze training bedraagt € 367,00. Snelle beslissers betalen tot en met 11 januari de aantrekkelijke vroegboekprijs van € 317,00.

De prijs is exclusief btw en inclusief koffie/thee en een lekkere lunch.

  • Datum: 27 januari 2012
  • Locatie: Buitensporig, Stationsplein 1, Tiel
  • Ontvangst: vanaf 9.30 uur
  • Aanvang: 10.00 uur
  • Einde: 16.30 uur
  • Bestemd voor: directeuren/bestuurders van welzijnsorganisaties

Ja, ik doe mee!
Voornaam: *
Achternaam: *
E-mail: *
Organisatie: *
Functie: *
Ik ga akkoord met de voorwaarden: *
* Verplicht
je gegevens worden vertrouwelijk behandeld

 

*Voorwaarden: Met het versturen van het inschrijfformulier is jouw inschrijving definitief. Annuleren is niet mogelijk. Wel is het mogelijk jouw deelname over te doen aan een ander.

Sociaal Werker in hart en nieren? Ontdek nu de ONDERNEMER in jou!

Doe de [gratis] test en ontvang een mooi rapport met jouw profiel, tips, inzichten en een leuke oefening. Ga hier naar de test >>>

Reacties

  1. Kort, bondig en inspirerende pagina. Zet tot nadenken!
    gr, Trudy

Laat wat van je horen

*