Hoe marketing jouw welzijnswerk vanaf morgen waardevol maakt

Pullmarketing.

Hier wil ik je een eenvoudig model aanreiken waarmee je jouw pullmarketing vorm kunt geven.

Pijplijn >>>> Follow-up >>>> Presentaties >>>> Verkoop

Pullmarketing gaat ervan uit dat jij voldoende aantrekkingskracht ontwikkelt zodat jij het vermogen hebt om klanten aan te trekken. Klanten komen dan naar jou toe in plaats van dat jij naar hen op ‘jacht’ gaat. Jij bent een autoriteit in jouw vak en klanten laten zich graag door jou helpen.

Het begint met een goed gevulde pijplijn. Jouw pijplijn is een lijst waarop jouw (potentiële) klanten staan met naam, adres en bij voorkeur ook een e-mailadres. Jouw klanten weten uiteraard dat ze op jouw lijst staan want daar moeten ze zelf goedkeuring voor geven. Bijvoorbeeld:

  • Ben je opbouwwerker in een bepaalde wijk dan bevat jouw lijst namen van wijkbewoners
  • Ben je jongerenwerker dan staan er jongeren op jouw lijst
  • Ben je hoofd van een projectenbureau dan staan potentiële opdrachtgevers op jouw lijst
  • Ben je communicatiemedewerker dan staan de managers en medewerkers op jouw lijst als jouw interne klanten.

Het maken van de lijst is niet een eenmalig gebeuren! Omdat er ongetwijfeld ook weer mensen van jouw lijst afvallen zorg je ervoor dat jouw lijst liefst wekelijks groeit. Hoe doe je dat? Heel simpel door jouw klanten op te zoeken (netwerken!) en hen te vragen of ze op jouw lijst willen staan. Natuurlijk zullen ze vragen wat dit inhoudt. En dan gaat het om de follow-up contacten.

Als de klanten eenmaal op jouw lijst staan zorg je ervoor dat de relatie tussen jou en de klant zich verder kan ontwikkelen en warm blijft. Daarvoor zal de klant regelmatig van jou moeten horen. Het meest efficiënt is dit met een digitale nieuwsbrief. In jouw nieuwsbrief deel je genereus jouw kennis. Bijvoorbeeld:

  • Ben je opbouwwerker dan maak je wekelijks een foto van een speciaal plekje in de wijk en schrijf je erbij waarom dit plekje volgens jou zo speciaal is
  • Ben je jongerenwerker dan stuur je de jongeren wekelijks een tip (mail, sms, buzz op de hyves) over hoe je vrienden maakt of over hoe je sporten leuk maakt
  • Het hoofd van het projectenbureau stuurt een maandelijkse nieuwsbrief met een tip hoe je een project succesvol kunt managen
  • De communicatiemedewerker stuurt via het intranet een wekelijkse schrijftip voor klantmagnetische teksten.

Voor het verder uitbouwen van jouw autoriteit ga je nog een stapje verder en ga je presentaties geven. De klant zal je nog beter leren kennen en weten wat hij bij jou kan halen.

  • De opbouwwerker geeft een korte workshop ‘wijkjutten’ en leert de bewoners hoe ze ook zelf met hun camera de wijk in kunnen gaan om plekken in de wijk vast te leggen en dit te delen met de andere wijkbewoners
  • De jongerenwerker nodigt de jongeren uit voor een maandelijkse vragensessie “durftevragen” en helpt jongeren aan antwoorden op hun vragen, samen met de andere aanwezigen (cocreatie!)
  • Het hoofd projectenbureau nodigt de klanten van zijn lijst uit voor een tour langs een aantal succesvolle projecten
  • De communicatiemedewerker geeft een korte training in succesvol twitteren.

Als je op deze manier aan jouw autoriteit bouwt en zorgt voor een warme relatie met de klanten op jouw lijst, zal de klant, op het moment dat hij jou nodig heeft, zonder aarzelen naar jou toekomen en vragen om jouw hulp. En het fijne is dat de laatste stap, de verkoop, in de meeste gevallen zelfs niet meer nodig is.

Vind je het leuk om te reageren? Dat kan hieronder!

P.S.: vond je dit een goed artikel waar je wat aan hebt, schrijf je dan even in voor mijn ezine WNmarketing Inspiratie. Je krijgt dan de nieuwste artikelen vanzelf in jouw mailbox! Inschrijven kan rechtsboven op deze pagina.

 

Laat wat van je horen

*