5 tips voor klantmagnetische teksten die jij gewoon zelf schrijft

Geschreven teksten zijn een essentieel onderdeel van jouw communicatie met jouw klanten. Ongetwijfeld zit jij ook soms achter jouw pc met de bedoeling een mooie tekst te schrijven voor een flyer, een folder, een persbericht, de website of digitale nieuwsbrief. Je wilt immers aandacht en klanten voor de diensten die je aanbiedt en de activiteiten die je organiseert. Wanneer het schrijven jou veel tijd en gepieker kost heb je vast iets aan deze 5 slimme tips.

1. Begin altijd met een aantrekkelijke titel

Een titel is aantrekkelijk als de lezer gelijk de volgende gedachten krijgt:

  • Dit gaat over mij
  • Hier heb ik wat aan
  • Dit wil ik nu lezen
  • Dit is betrouwbaar

Als ik de titel van dit artikel als voorbeeld neem:
5 tips ( hier heb ik wat aan) voor klantmagnetische teksten (dit wil ik nu lezen) die jij (dit gaat over mij) gewoon zelf schrijft (dit is betrouwbaar)

2. Maak jouw tekst scanbaar

Een lezer wil snel inzicht in wat hij leest. Bij webteksten geldt dit nog sterker: de lezer heeft immers de muis in de hand en het kruisje is snel gevonden. Je maakt jouw tekst scanbaar door hem in hanteerbare stukjes te hakken. Geef ieder stukje 1 eigen onderwerp en maak in de eerste zin gelijk duidelijk wat het onderwerp is. Maak de eerste zin vet of gebruik een grotere letter. Gebruik opsommingen en bullets, ook dat maakt jouw tekst scanbaar.

3. Schrijf voor de klant en niet voor jezelf

Dit betekent dat je teruggaat naar het moment waarop jij hebt gevoeld hoe de klant voelt en waarop je vervolgens hebt bedacht dat deze dienst of activiteit de klant zal helpen. Verwoord het gevoel van de klant in jouw eerste alinea. Hier geef je de klant herkenning en erkenning waardoor de klant de bevestiging krijgt: dit gaat over mij. Dit kan betekenen dat je het over de problemen van de klant gaat hebben. Ik heb gemerkt dat veel welzijnswerkers dit liever overslaan. Ze schrijven liever over de leuke oplossingen die ze bedacht hebben. Ik snap het maar dit is echt niet slim.

Schrijven voor de klant betekent ook dat je niet schrijft over het proces of de details maar wel over wat jouw dienst of activiteit de klant oplevert: “na deze workshop zult u niet meer zo bang zijn om te vallen” of “deelnemers aan eerdere wijkbijeenkomsten voelen zich minder eenzaam”.

4. Gebruik spreektaal en geen schrijftaal

Herken je dit: eigenlijk weet je precies wat je wilt schrijven maar lukt het niet om de woorden en zinnen te vinden om dit duidelijk te maken? Waarschijnlijk ben je dan op zoek naar hoogdravende woorden en vloeiende zinnen. Probeer je in 1 zin 3 dingen te zeggen. Of ben je op zoek naar slimme dubbelzinnigheden, de kwinkslag en een dosis humor. Logisch dat je zit te zweten! Bespaar je de moeite want jouw klant zit hier niet op te wachten. Maak het jezelf makkelijk en gebruik gewoon jouw spreektaal. Dat is gewone mensentaal.

Wil je het nog slimmer doen, laat dan jouw klant zelf aan het woord: laat jouw klant in zijn eigen woorden vertellen wat jouw dienst hem of haar heeft opgeleverd. Dat is de beste reclame die je kunt krijgen!

5. Sluit af met een call to action: vertel de lezer wat hij nu moet doen

Jouw tekst heeft de lezer overtuigd dat deze activiteit of dienst hem of haar op het lijf is geschreven. Maak het de lezer nu makkelijk om echt jouw klant te worden. Sluit iedere tekst af met de zogenaamde call to action. Dit kan een formulier zijn wat hij moet invullen, een telefoonnummer wat hij kan bellen of een emailadres waar hij zich kan aanmelden. Bedenk goed hoe jij het jouw klant op dit punt makkelijk maakt. Een aanmeldformulier met 20 vragen is niet echt vriendelijk. Een telefoonnummer waar de helft van de tijd een antwoordapparaat achter zit ook niet. Tip: loop al jouw folders, flyers en webpagina’s eens na en check de call to action.

Ik hoor helaas nog vaak dat een welzijnswerker een leuke activiteit heeft georganiseerd en dat er uiteindelijk maar 5 mensen komen opdagen. Of dat er maar geen klanten komen voor dat leuke project. Kijk eens kritisch naar jouw teksten en met deze 5 slimme tips hoop ik dat jou dat niet meer zal gebeuren. Heb je zelf ook tips of ervaringen die je wilt delen, dan kan dat hier hieronder (graag zelfs!).

 

Sociaal Werker in hart en nieren? Ontdek nu de ONDERNEMER in jou!

Doe de [gratis] test en ontvang een waardevol rapport met jouw profiel, tips, inzichten en een leuke oefening.
Ga hier naar de test >>>

Reacties

  1. admin zegt:

    Via twitter:
    EllenHeer: @annekekrakers Mooi woord: klantmagnetisch. Mooie tips ook! ;)

  2. Hetty van der Veen zegt:

    Anneke, dank je voor je tips voor het schrijven van teksten, zal ik er zeker bijpakken als ik mijn digitale nieuwsbrief ga schrijven.

Laat wat van je horen

*