Schrap in jouw diensten: Welzijn Nieuwe Stijl in optima forma

Welzijnswerkers zijn erg creatief in het bedenken van oplossingen voor de problemen van hun klanten. Daar zijn we trots op en het liefste zetten we dit allemaal volop in de schijnwerpers. Gevolg zijn vuistdikke productenboeken, uitpuilende websites en een stroom aan persberichten over alle leuke activiteiten.

Helaas worden jouw klanten daar niet altijd gelukkig van. Dat heeft verschillende redenen:

  • Klanten zijn per definitie onzeker: voordat ze met jou in zee gaan willen ze je graag al wat beter leren kennen. Als ze dan zien dat je wel 101 dingen doet zullen ze niet zo goed weten wat ze aan je hebben. Dat zal hun onzekerheid niet wegnemen.
  • Klanten willen graag zicht op de mogelijkheden: als je teveel doet zit er waarschijnlijk geen lijn in jouw productenaanbod. Klanten raken verward door te veel mogelijkheden. Teveel “losse flodders” maakt dat de klant niet weet wat de volgende stap bij jou moet zijn.
  • Klanten zijn in eerste instantie niet gericht op jouw oplossing maar op hun probleem. Ze willen herkenning en bevestiging in hun probleem en ervaren dat jij hen snapt. Dat je kunt voelen wat zij voelen.
  • Klanten hebben zelf al vaak een goed idee over de oplossing van hun probleem en willen graag jouw hulp daarbij. Ik feite vragen ze “Help mij met mijn oplossing”. En dat zou wel eens een hele andere kunnen zijn dan al die creatieve oplossingen die jij hebt bedacht.

Hoe zou het zijn als je stopt met het bedenken van oplossingen? En eens flink gaat schrappen in al die 101 diensten en activiteiten? Doodeng misschien maar wel een kans om jouw Welzijn Nieuwe Stijl, een flinke boost te geven. Zo kun je dit aanpakken:

Je gaat terug naar wat voor jou de kern is van het welzijnswerk. Dit gebruik je als leidraad voor de waarde die jij wilt toevoegen in het leven van jouw klanten. Dit is jouw focus. Jouw focus is scherp en helder en makkelijk aan anderen uit te leggen.

Vanuit jouw focus ga je nu bedenken hoe jij jouw klant het beste kunt helpen met zijn probleem. Focus niet op wat jij zelf vind dat er moet gebeuren voor jouw klanten maar maak ruimte voor de eigen oplossing van de klant. Daarna bepaal je welke producten en diensten je maakt en in welke volgorde de klant hiervan gebruik kan maken. Zorg voor makkelijke instapdiensten en zogenaamde high-end diensten waarin je jouw klant het allerhoogste geeft wat je te bieden hebt.

Iedere dienst bouw je op uit steeds een selectie van een vast aantal bouwstenen. Na iedere dienst bedenk wat de klant mogelijk in een volgende stap van jou zou willen en ontwerp je deze volgende dienst: zo zorg je ervoor dat jouw klant kan reizen door jouw organisatie. Probeer het aantal diensten te beperken tot een stuk of 5.

Op deze manier wordt alles overzichtelijk en simpel voor jou en jouw klant. En als jij je vasthoudt aan de focus en de bouwstenen kun je nog steeds erg creatief zijn maar blijft het overzichtelijk. In alle communicatie met jouw klanten staat jouw focus centraal en presenteer je de diensten als een afgeleide ervan.

Een voorbeeld:

Voor jou is de kern van jouw werk dat je kwetsbare burgers helpt om sterke netwerken te bouwen zodat ze op eigen kracht en in eigen omgeving hulp kunnen zoeken.

Jouw bouwstenen zijn: aandacht geven, informeren, kennis delen, adviseren en verbinden.
Mogelijke diensten zijn dan:

  • Gratis test op jouw website “Hoe sterk is mijn netwerk?” (gratis instappen, aandacht geven en informeren)
  • Burenhulp “Zoek een beste buur” (abonnementsvorm, verbinden)
  • Workshop “Netwerken in de buurt” (lage kosten, kun je steeds weer aanbieden, aandacht geven, informeren, kennis delen, verbinden)
  • Groeiprogramma “In 3 maanden naar een helpend netwerk” (dit programma kan wat duurder zijn, in een kleine groep is er veel persoonlijke aandacht, adviseren)
  • Individuele coaching “Samen voor elkaar” (persoonlijke netwerkanalyse, adviezen, actief verbinden).

Bijzonder is dat als je op deze wijze jouw diensten herontwerpt en stroomlijnt het eigenlijk niet meer uitmaakt of de kwetsbaarheid wordt veroorzaakt door ouderdom, armoede, mantelzorgsituaties of problemen thuis. Je hebt de kern van jouw werk te pakken en maakt het jezelf en jouw klant makkelijk om met elkaar in zee te gaan. Welzijn Nieuwe Stijl in optima forma.

“Elimineren” is een van de basisprincipes van de Blauwe Oceaan Strategie. Wil je hier meer van weten? Neem dan contact op: a.krakers@welzijnnederland.nl

 

Sociaal Werker in hart en nieren? Ontdek nu de ONDERNEMER in jou!

Doe de [gratis] test en ontvang een waardevol rapport met jouw profiel, tips, inzichten en een leuke oefening.
Ga hier naar de test >>>

Reacties

  1. Lia van den Berg zegt:

    Interessant blog, zit veel waarheid in en zeker niet alleen voor welzijnswerkers!

  2. admin zegt:

    Dankjewel Lia!

  3. patricia kraan zegt:

    Jaaaaa. Mocht er een welzijnsbestuur zijn die hier enigzins voor open staat dan ben ik heel erg graag bereid me in te zetten om deze manier van welzijn 2.12 te realiseren in de functie van directeur. Welzijn in de huidige stijl belemmert niet alleen de klant maar ook de werker in zijn/haar ontwikkeling, én daagt opdrachtgevers allerminst uit tot het uitgangspunt van ‘klant centraal en burger bepaalt’.

  4. admin zegt:

    Wow Patricia, dat is een goed begin!

  5. Mmmm… “schrijven is schrappen” zei mijn leraard Nederlands vroeger al. Nog steeds een waarheid als een koe. Wij denken vaak dat het bedenken (en uitstorten) van 1001 activiteiten voor en over de klant de dynamiek in ons werk laat zien (want geen klant is hetzelfde) maar daardoor bereiken wij idd een tegengesteld effect.
    Ik ben het met Anneke eens:
    terug naar de kern betekent jezelf als welzijnswerk(er) opnieuw definieren en (daardoor) veel ruimte bij de klant laten.

  6. admin zegt:

    @Jos, mooi hoe jij de dynamiek in jouw eigen woorden omschrijft. Ik hoop echt dat het ons gaat lukken om onszelf opnieuw op de ontwerptafel te leggen.

  7. Corinne Ravelli zegt:

    Ik had het zelf kunnen zeggen. Helemaal mee eens!

Laat wat van je horen

*