Gastblog: De kracht van de communicatieprofessional in zorg en welzijn

Een mogelijke reflex op de naderende bezuinigingen binnen zorg en welzijn is snijden in de overhead van de organisatie. De toch al niet in middelen rijk bedeelde communicatiefunctie, is dan al snel het kind van de rekening. Intern hoeft communicatie dan niet op veel steun te rekenen. Want overleven kun je als je goed bent georganiseerd. En daarvoor is communicatie te klein. Hoog tijd voor het activeren van de eigen kracht van de communicatiefunctie. Een handreiking.

Laat je zien

  • Onderhoud goede contacten met sleutelfiguren in de organisatie (management, programmabegeleiders, ontwikkelaars, senior-medewerkers, OR-leden bijvoorbeeld).
  • Maak gebruik van de nieuwe beroepsniveauprofielen van de beroepsvereniging Logeion om jouw werk in kaart te brengen. Dat verscherpt je zicht op je eigen positie en maakt ook bij jouw leidinggevende inzichtelijk waar jij staat. Kijk op: http://www.logeion.nl/beroepsniveauprofielen
  • Verplaats je in de rol van je gesprekspartner. Vermijdt welzijns- en communicatiejargon maar vertaal je bijdragen naar de effecten, die ze opleveren, zoals: afname van fouten of ziekteverzuim, meer deelnemers aan activiteiten.

Professionaliseer

  • Social media. Een ontwikkeling waarin een communicatieprofessional binnen de organisatie voorop moet lopen. Dat wordt ook van hem/haar verwacht en dat is gezien het takenpakket ook logisch. Pak die kans! Er zijn legio workshops en opleidingen voor weining geld te volgen. Ga ermee aan de slag. Experimenteer.
  • Presenteer professioneel. Ook hier: val op door bijvoorbeeld gebruik te maken van nieuwe tools als Prezi.
  • Strategisch denken en handelen. Jouw reden van bestaan in de organisatie komt onder druk als je bijdragen zijn beperkt tot -oneerbiedig geformuleerd- het organiseren van bijeenkomsten en het schrijven van stukjes. Je komt alleen aan tafel bij het management als je bijvoorbeeld laat zien hoe je social media inpast in de communicatiestrategie van de organisatie. Volg een workshop of een opleiding. Investeer desnoods in jezelf als de baas niet (mee)betaalt.
  • Wees accountable waar mogelijk. Ook jij kunt laten zien wat jouw bijdragen opleveren. Bijvoorbeeld de toename van het aantal unieke bezoekers op de website en de pagina’s die ze bezoeken. Organiseer kleinschalige klanttevredenheidsonderzoeken, panels en medewerkersonderzoeken over de in- en externe communicatie.

Werk samen

  • Sluit je aan bij een beroepsvereniging of communicatienetwerk. Zelf ben ik lid van Logeion. Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat: veel bijeenkomsten, goed verenigingsblad, ontmoetingen met vakgenoten.
  • In mijn woonplaats ben ik lid van de Communicatiekring Arnhem-Nijmegen. Bijeenkomsten rondom een inhoudelijk thema en daarnaast ook erg goed voor de informele contacten.
  • Sluit je aan bij relevante groepen op LinkedIn of start zelf een groep op dit social medium.
  • Organiseer Open Coffee bijeenkomsten voor vakgenoten in jouw regio.

Spring uit de band

  • Of je dat nu leuk vindt of niet. Gezien jouw functie blijf je een (heel erg belangrijk) buitenbeentje in jouw organisatie. Maak daar gebruik van. Je kunt je wat makkelijker onttrekken aan de hiërarchie en kom eens met een idee, de organisatie van een Open Coffee bijvoorbeeld. Maar doe het niet alleen. Zoek collega’s die meedoen en doe het!

Jan Bleumer werkte onder meer als communicatieadviseur bij Tandem, Welzijnsorganisatie Nijmegen. Vanaf medio 2009 is hij zelfstandig communicatieadviseur en medewerker raadscommunicatie bij de gemeente Buren.

 

Sociaal Werker in hart en nieren? Ontdek nu de ONDERNEMER in jou!

Doe de [gratis] test en ontvang een mooi rapport met jouw profiel, tips, inzichten en een leuke oefening. Ga hier naar de test >>>

Laat wat van je horen

*