Parade maken voor Welzijn zodat de kassa rinkelt

Wie wel eens op de Parade is geweest herkent het fenomeen van “parade maken”. Parade maken is oorsponkelijk het vak van de boniseur. Een boniseur is iemand die bonimenten maakt: dat zijn verkooppraatjes bij de entree van een circustent of kermistent. “Komt dat zien, komt dat zien!” Soms heeft de boniseur ook atributen bij zich zoals een balletje aan een elastiekje of een jojo. Die gooit hij dan naar een argeloze voorbijganger om diens aandacht te trekken. De boniseur voert zo vaak een hele show op waar het publiek zich omheen verzamelt. (bron: www.boniseur.nl)

Parade maken heb je nodig om de kassa te laten rinkelen. Zo eenvoudig is dat. En was het in de middeleeuwen de boniseur die klanten naar binnen lokt, tegenwoordig hebben we andere middelen. Tijden zijn veranderd maar reclame maken is nog steeds nodig om jouw klanten te laten weten over jouw diensten. Voor ondernemend welzijn is reclame maken en jezelf profileren nu eenmaal iets wat erbij hoort.

Reclame ofwel pr is niet alleen meer de taak van de medewerker communicatie en pr. Diens functie ontwikkelt zich steeds meer als de interne adviseur en expert op het gebied van marketing en profilering. Parade maken is een taak van iedereen in de organisatie.

Weet jij hoeveel reclameboodschappen een mens per dag voorbij ziet komen? De schattingen lopen uiteen van 500-6000 per dag. Dat zijn er in ieder geval veel, heel veel! En ergens daartussen staat ook jouw folder, jouw persbericht, jouw tweet over bijvoorbeeld een nieuwe activiteit.

En ken jij de 7-11 regel? Die zegt dat jouw boodschap gemiddeld 7-11 keer bij de ontvanger voorbij moet komen voordat die doorheeft dat het misschien wel eens iets voor hem of haar zou kunnen zijn. Dus 1 keer die folder door de brievenbus of 2 nieuwsbrieven per jaar of eens per jaar naar die netwerkbijeenkomst, gaan jou niet helpen.

Je zult dus alles uit de kast moeten halen om parade te maken. Focus, creativiteit en vasthoudendheid zijn nu belangrijke eigenschappen.

  • Focus zorgt ervoor dat je weet wat je wilt bereiken. Je weet met welke boodschap je welke doelgroep wilt aanspreken. En je weet via welke kanalen je de doelgroep kunt bereiken. Zo noem je de babyboomers bijvoorbeeld geen ouderen. En jongeren bereik je niet via de gemeentegids. Je focust ook op jouw doel: binnen een half jaar wil ik 100 nieuwe mantelzorgers op mijn lijst.
  • Creativiteit zorgt ervoor dat jouw boodschappen aantrekkelijk zijn. De ontvanger van de boodschap wordt op verschillende manieren verrast en geprikkeld. Maak gebruik van de oneindige variaties die het internet mogelijk maakt:
    • tweet
    • plaats een update in jouw linkedin profiel
    • maak een filmpje voor youtube
    • zet ‘een banaan’ (aandachttrekker) op de homepage van jouw website
    • schrijf een blog
    • post op forums
  • Vasthoudendheid zorgt ervoor dat je de moed niet opgeeft. Vaak heeft jouw mindset over reclame maken een blokkerende werking. Je wilt niet lopen leuren en zeuren over jouw dienst. Probeer dit eens om te draaien: als je overtuigd bent van de waarde van jouw dienst dan wil je toch het liefste zoveel mogelijk mensen hiermee helpen? Dat is precies de reden waarom je door moet gaan. Volhouden ook als je het even niet meer ziet zitten.

Heb jij tips die je wilt delen over de manier waarop jij parade maakt, dan kan dat hieronder in de reacties. Wil jij hulp bij het parade maken zodat ‘jouw kassa rinkelt’, neem dan gerust contact met mij op.


Sociaal Werker in hart en nieren? Ontdek nu de ONDERNEMER in jou!

Doe de [gratis] test en ontvang een waardevol rapport met jouw profiel, tips, inzichten en een leuke oefening.
Ga hier naar de test >>>

Laat wat van je horen

*