Welzijnswerker, dit is jouw wake-up call!

“@annekekrakers: De marketeer wordt welzijnswerker (human marketeer) en de welzijnswerker goes for profit! #sharedvalue #blueoceanstrategy”

En deze tweet rolt dan zomaar mijn tijdlijn binnen. De afzender is Petra Iuliano. Petra was op 12 september de gastexpert van de WNmarketing Club.

Tijdens de masterclass is er volop kennis en inzicht uitgewisseld. Er ontstond een soort van opwindende spanning: de samenleving staat op zijn kop en wij zijn erbij! Petra gaf aan dat we drie stappen moeten nemen:

  1. versterken van awareness: zien en ervaren wat er om ons heen gebeurt en wat dit betekent voor onze klanten, opdrachtgevers en partners
  2. versterken van onze rol in communities: present zijn, co-creatie of zelf initiatief nemen in communities
  3. laten weten aan anderen dat we er klaar voor zijn: ons profileren als een sterk en aantrekkelijk merk.

Alsjeblieft! Ga er maar aan staan.

In dit artikel ga ik jullie op weg helpen met stap 1. Met links, tips en een uitnodiging. Doe de deur van jouw kamer dicht, zet jouw telefoon uit en neem even de tijd om je te laten inspireren.

Shared Value

De marketeer wordt welzijnswerker (human marketeer) en de welzijnswerker goes for profit! Bedrijven stellen niet langer hun winststreven voorop maar ‘de mens’. Ze zijn op zoek naar manieren hoe ze “goed kunnen doen” in hun omgeving, voor de samenleving. Bedrijven richten zich op het bestrijden van armoede en het vergroten van welzijn.

Hoe spelen welzijnsorganisaties hier op in? Onze expertise over goed doen in de samenleving kan ons een mooie propositie opleveren (zie ook mijn blog: “Waarde van Welzijn: experts in samenleven”).

Het artikel wat ik van Petra kreeg over Shared Value kun je hier downloaden: Creating Shared Value door Porter en Kramer (Engels)

Trendrede

Sinds vorige jaar is er naast een troonrede ook een trendrede. De trendrede is een gezamelijk initiatief van 11 Nederlandse trendwatchers. Ze vinden dat Nederland behoefte heeft aan toekomstinspiratie. Ze beschrijven drie trends:

  • Het hier en nu met al haar maatschappelijke dilemma’s
  • De burger van stavast en zijn innerlijke kompas.
  • Cirkels van vertrouwen: Nederland als levend laboratorium.

De trendrede kun je hier downloaden: Trendrede 2012

Marketing 3.0

Philip Kotler schreef samen met anderen het boek Marketing 3.0. Hij beschrijft hoe een organisatie geen onafhankelijk instituut meer kan zijn maar onderdeel is van vele netwerken en daarin samenwerkt met werknemers, vrijwilligers, partners, opdrachtgevers en leveranciers. De klant is strategisch vertrekpunt. De klant moet worden gezien als mens met aandacht voor al zijn angsten, verlangens, behoeften en zorgen. Complete mensen met hoofd, hart en ziel. Succesvolle bedrijven zorgen voor een zielsverbinding.

Tip: Bestel je dit boek voor 31-10 bij Managementboek dan krijg je Easycratie van Martijn Aslander cadeau. Via deze link vind je Marketing 3.0 (aff).

Real Friday

Real Friday bestaat uit professionals die ervan overtuigd zijn dat bedrijven, consumenten en maatschappelijke instellingen steeds meer met elkaar verbonden zijn en gaan samenwerken. Zij geloven dat alle organisaties, profit of non-profit, in feite netwerkorganisaties zijn die elkaar meerwaarde bieden. Geen organisatie staat in deze tijd nog op zichzelf, alles is met elkaar verbonden.

Vanuit deze waarden worden er iedere vrijdagochtend, door één van hen of iemand uit hun netwerk een workshop gegeven vanuit hun expertise. Iedere week is er een ander thema. De workshops zijn op vrijdagochtend van 9-11 en na 11 uur is er een Open Talk. Kosten per workshop € 25,00. Locatie s2m Maarssen.

Wie van jullie gaat ernaar toe om te verbinden en de expertise van Welzijn te delen?
Meer informatie: Real Friday

Creatieve verdienmodellen

Ik ben steeds op zoek naar de vertaling van al deze ontwikkelingen voor het welzijnswerk. Marketing en profilering start met het verwerven van een positie in het brein van jouw klanten. Sterke merken doen dit moeiteloos. Wat kunnen wij leren van andere bedrijven uit andere branches? Hoe vertalen we dit naar ons eigen werk?

In de workshop “Bezuinigen? Creatieve verdienmodellen voor Welzijn” verleggen we onze focus van subsidie krijgen naar geld verdienen. Ik neem jullie mee naar businessmodellen en verdienmodellen. Je bent van harte welkom om mee te doen.
Meer informatie vind je hier: Workshop “Bezuinigen? Creatieve verdienmodellen voor Welzijn”.

Boeiend?

Laat hieronder weten wat jou inspireert.


Sociaal Werker in hart en nieren? Ontdek nu de ONDERNEMER in jou!

Doe de [gratis] test en ontvang een waardevol rapport met jouw profiel, tips, inzichten en een leuke oefening.
Ga hier naar de test >>>

Laat wat van je horen

*