Handige formule voor meer zichtbaarheid

Wat is een pitch?

Een pitch, ook wel een elevator pitch genoemd, is een unieke korte marketingboodschap waarmee jij aan klanten, opdrachtgevers en anderen laat weten wat jij voor hen kunt doen.

  • een pitch is kort
  • 
een pitch is prikkelend
  • 
een pitch nodigt uit

In jouw pitch hoeft niet alles te staan wat je allemaal doet. Als je dat probeert krijg je veel te lange zinnen die vaak ontaarden in een saaie opsomming. En dat is juist niet de bedoeling. Zie het als een winkel die ook niet alles wat hij te bieden heeft in de etalage legt. Leg vooral dat in de etalage wat de mensen uitnodigt om naar binnen te gaan, om met jou in gesprek te gaan.

Leef je in, in jouw klanten en weet waarmee jij ze raakt. Gebruik dat in jouw pitch. Gebruik de taal van jouw klanten. Gebruik geen diepzinnige woorden, diepe doordenkers of woordspelletjes (hoe grappig die ook kunnen zijn). Nadeel daarvan is dat het de toehoorder ‘dwingt’ tot diep nadenken. Het risico bestaat dat de toehoorder hierdoor afhaakt. Wat is het probleem van de mensen die jij helpt? Probeer hier eenvoudige, heldere en doortastende woorden aan te geven.

Hoe kun je een pitch gebruiken?

  • Wanneer iemand jou vraagt wat je doet (eindelijk heb je een goed antwoord!)
  • als je jezelf voorstelt in een groep of voor een publiek
  • op jouw visitekaartje
  • op de website
  • in het ‘smoelenboek’
  • als ‘professional headline’ in jouw linkedin profiel
  • in jouw twitterbio
  • tijdens het netwerken

Handige formule

Dit is een handige formule voor een goede pitch:

Ik ……… (hier gebruik je een krachtig werkwoord) mensen (hier noem je de doelgroep zo specifiek mogelijk) die ……… (hier noem je hun probleem) zodat ……… (hier geef je aan wat jouw klant met jouw hulp kan bereiken).

Krachtige werkwoorden

Mijn idee is dat werkwoorden zoals “stimuleren”, “ondersteunen” en “begeleiden” niet de meest krachtige werkwoorden zijn. Het gaat erom dat jouw pitch bij jouw klant een verlangen oproept: ‘dat wil ik ook’. Mooie krachtige werkwoorden zijn: “ik stroop de mouwen op voor…”, “ik organiseer …”, “ik geef…”. “Helpen” vind ik zelf ook een mooi en krachtig werkwoord maar is helaas een beetje besmet geraakt in ons werkveld. Maar dan gaat het vooral over onze methodiek. Dus gebruik ik zelf het woord in mijn eigen pitch omdat mijn klanten het fijn vinden als ik zeg dat ik ze help.

Doelgroep

Dit is een essentieel onderdeel van jouw pitch. Probeer hier zo specifiek mogelijk jouw klanten te benoemen. En bedenk: iedereen = niemand. Mensen willen zich herkennen in jouw pitch: “Even opletten want dit gaat over mij” of “Dit gaat helemaal niet over mij maar over mijn moeder”.

Probleem

Over au en wauw gesproken. Welzijnswerkers willen het vooral leuk te maken. Dat is erg belangrijk maar het ‘wauw’ van jouw oplossing landt pas als je eerst aandacht besteedt aan het ‘au’. De klant wil een erkenning van zijn behoefte/probleem. De klant wil weten dat hij bij jou aan het juiste adres is voor zijn probleem. De klant moet voelen: ‘dit is voor mij’. Dus in jouw pitch echt eerst het ‘au’ (mensen die …..en dan beschrijf je de pijn) en pas daarna de ‘wauw’ (hoe je ze helpt en wat het oplevert).

Opbrengst

Door jouw pitch af te sluiten met de opbrengst voor de klant (zodat …) beantwoord je de universele vraag van iedere klant: What’s in it for me? Jouw pitch heeft als doel om de ander uit te nodigen om met je in gesprek te gaan. Jouw pitch is daarom gebaat bij een hoge attentiewaarde: de luisteraar wordt ‘hongerig’ en volgt jouw pitch op met de vraag: Dat is interessant, kun je er meer over vertellen?”

Kippenvel

Pitchen is niet makkelijk en vraagt om voortdurend gebruiken en bijschaven. Dus gebruik jouw pitch vooral in de praktijk en kijk welke reacties je krijgt.

Ik ben ervan overtuigd dat wij, welzijnswerkers, veel kunnen doen aan het verbeteren van onze zichtbaarheid met een goede pitch. Als jouw omgeving weet wat je doet zal het voor hen ook makkelijker zijn om jouw werk te waarderen.

Het liefste zou ik iedereen in het welzijnswerk willen uitdagen om met een goede pitch te komen. Zo één waar je kippenvel van krijgt ;-). Doe je mee?

En als je tevreden bent over jouw pitch ding dan mee met de Landelijke Pitch Award in Welzijn en win een iPad2!. Hier lees je er alles over: Pitch Award


Sociaal Werker in hart en nieren? Ontdek nu de ONDERNEMER in jou!

Doe de [gratis] test en ontvang een waardevol rapport met jouw profiel, tips, inzichten en een leuke oefening.
Ga hier naar de test >>>

Laat wat van je horen

*