Verhalen: meeslepende binnenkomers in welzijnsmarketing

Toen Erik de Boer de volgende morgen de champagnekurken bij elkaar zocht waarmee hij zijn 70e verjaardag had gevierd, schoot het ineens door zijn hoofd. Heb ik Miep wel bedankt voor de boekenbon? En gelijk overviel hem het inmiddels bekende en knagende gevoel: ik zal toch niet dement aan het worden zijn? De angst sloeg hem om het hart. Na een paar keer diep zuchten nam hij een besluit. Hij pakte pen en papier en schreef: Johan vragen of er een geheugentest bestaat. Johan, vraagbaak en regelneef voor alle ouderen in de flat, stelde Erik gerust. Het is helemaal niet zo gek dat als je 70 bent dat je af en toe iets vergeet. Ik kom morgen bij je langs en dan doen we samen de geheugentest.

Verhalen spreken tot de verbeelding en blijven daardoor veel makkelijker ‘hangen’. Bovendien: Verhalen inspireren. En inspiratie heb je nodig om tot actie over te gaan.

Goede inspirerende verhalen schrijf je niet maar moet je spotten want ze zijn er al.Verhalen spotten is best moeilijk. Wie van jullie medewerkers, collega’s heeft bijvoorbeeld voldoende moed om zijn of haar verhaal onder de aandacht te brengen? Wie vertelt het verhaal aan de wethouder en durft zijn cijfers thuis te laten? Waar worden jullie vrijwilligers uitgedaagd om hun verhalen te vertellen? En wie neemt de tijd om te luisteren? En wie heeft het lef om te investeren in het verspreiden van het verhaal?

Hoe kun je voorkomen dat je een idee voor een goed verhaal laat glippen? Waar moet je op letten?

Dan en Chip Heath (De Plakfactor) hebben veel inspirerende verhalen bestudeerd en concluderen dat er drie basisplots zijn waaraan je een goed verhaal kunt herkennen:

  • De uitdagingsplot
  • De verbindingsplot
  • De creativiteitsplot

Uitdagingsplot

De hoofdrolspeler in dit plot trotseert een enorme uitdaging en overwint. Klassiek voorbeeld is David en Goliath. Uitdagingsplots inspireren doordat ze een beroep doen op jouw doorzettingsvermogen en moed. Ze zetten aan tot harder werken, nieuwe uitdagingen aangaan en de beren op de weg een kopje kleiner maken. Wat David kan, kan ik ook. Dit is het verhaal van Teun (83) die zijn computerangst overwint en via het internet een nieuwe liefde vind.

Verbindingsplot

Hier draait het verhaal om mensen die een relatie opbouwen die een kloof overbrugt. Klassiek voorbeeld is hier Romeo en Julia. Verbindingsplot inspireren ons tot sociaal gedrag. We willen anderen helpen, tolerant zijn, samenwerken, liefhebben. Als Romeo die kloof overbrugt kan ik het ook. Als Dunja en Desi vriendinnen kunnen zijn kan ik ook best een kop thee drinken met mijn Marokkaanse buurvrouw. Dit is het verhaal van de accountant die in zijn vrije avonduren Miep uit de schulden helpt.

Creativiteitsplot

In dit verhaal lost iemand een gewikkelde puzzel op, lost hij een probleem op en wordt een langslepende kwestie opgelost met een ei van Columbus. Klassiek voorbeeld zijn hier de populaire detectives. Creativiteitplots inspireren ons om iets nieuws te willen doen. Ze zetten ons aan tot experimenteren, innoveren, out of the box gedrag. Als Morse deze moord oplost kan ik dit mysterie ook oplossen. Dit is het verhaal van Joan die via twitter een sponsor vind voor een gezin in nood.

Verhalen inspireren. Verhalen verzin je niet, ze zijn er al. Je moet ze alleen weten te spotten. In mijn ogen is het welzijnswerk, ons werk, een onuitputtelijke bron van verhalen van mensen die eenzaamheid overwinnen, van straatschoffies die op het recht pad komen, van wijkbewoners die samen de schouders eronder zetten, van mantelzorgers die tot het uiterste gaan.

Laten we onze verhalen gaan vertellen! 
Wil jij een mooi verhaal delen? Dat kan hieronder in de reacties.


Sociaal Werker in hart en nieren? Ontdek nu de ONDERNEMER in jou!

Doe de [gratis] test en ontvang een waardevol rapport met jouw profiel, tips, inzichten en een leuke oefening.
Ga hier naar de test >>>

Laat wat van je horen

*