5 tips om ongelukken met social media te voorkomen

Voor veel welzijnsorganisaties is het een reden om er niet aan te beginnen: de mogelijke ongelukken die je met social media kunnen overkomen. Er er zijn natuurlijk veel afschrikwekkende voorbeelden zoals die van de politie districtschef die met een foute tweet haar baan verloor.

Social Media verbieden is echter geen optie meer. En het is gelukkig vrij eenvoudig om ongelukken te voorkomen. Met deze 5 tips en een bonustip is het mogelijk om social media veilig en met plezier te gebruiken.

Tip 1: Maak heldere en aantrekkelijke afspraken

Maak heldere afspraken met elkaar in de organisatie. De beste afspraken zijn die afspraken die het gebruik van social media stimuleren. Waar de afspraken over gaan beslis jij zelf als organisatie. Zorg er vervolgens voor dat de afspraken bij iedereen bekend zijn en dat iedereen zich er ook aan houdt.

Tip 2: Wees zuinig op wachtwoorden

Bewaar de wachtwoorden van de accounts op een veilige plaats. In het geval van ziekte of vertrek van een medewerker moet een organisatieaccount of een bedrijfspagina zonder problemen door een ander kunnen worden overgenomen. Continuïteit in aanwezigheid op sociale media is van groot belang voor succesvol gebruik.

Tip 3: Social media is niet voor de stagiair

Nog vaak komt het voor dat social media het experimentele eiland van de stagiair wordt. Leuk voor de stagiair maar niet slim van de organisatie. Ook de stagiair gaat weer weg en wanneer de stagiair naast de accounts ook nog alle opgebouwde kennis meeneemt bij zijn vertrek, kun je daarna weer opnieuw beginnen.

Tip 4: Doe als in het echt

Dit is een makkelijke vuistregel. Sociale media zijn digitale netwerken waar mensen samen komen om kennis en informatie te delen en met elkaar in gesprek zijn. Eigenlijk net als in het echt bij de koffieautomaat, tijdens een receptie of vergadering. Dus je luistert, zegt wat terug, beantwoord vragen en neemt actief deel aan het platform.

Tip 5: In social media is alles transparant dus jij ook

Wees je hiervan bewust! Nog te vaak hoor ik “maar dan kan ik dat toch gewoon weer deleten?” Nee, dat kan niet! Eenmaal op enter of verzend geklikt blijft de informatie zwerven over het internet. Stoer doen, een ‘boekje open doen’, politieke gevoeligheden aan de kaak stellen, klagen over jouw werk, dat doe je gewoon niet. Houd jouw hoofd koel en maak geen mistap.

Bonustip: Monitor 24 uur per dag.

En gelukkig hoef je daar zelf niet wakker voor te blijven ;-) Er zijn programma’s en systemen die dit voor jou doen.

Een makkelijke gratis optie is Google Alert: je geeft Google de opdracht om voor jou het internet inclusief sociale media af te struinen naar zoekwoorden die je zelf vooraf hebt opgegeven. vervolgens krijg je dagelijks of wekelijks (ook dit kun je instellen) een mail van Google met links naar berichten waarin jouw zoekwoorden voorkomen. Stel in ieder geval een alert in op jouw eigen naam en op jouw organisatienaam.

 

Laat wat van je horen

*