Welzijnsmarketing vanuit jouw hart

Lieve lezer,

Besmet door Valentijn? Nee hoor ;-) Maar wel door Tim Sanders en zijn boek ‘Love is the killer app’. Dit is wat Tim schrijft:

“Liefde is op intelligente en gevoelige wijze delen van jouw kennis, netwerken en passie met jouw klanten en stakeholders. Dit is het geheim van succesvolle leiders en de clou van succes voor de professional en de organisatie:

Leer zoveel als je kunt en zo snel als je kunt en deel dit actief. Vergroot jouw netwerk met mensen die jouw waarde delen en verbindt deze mensen zoveel mogelijk met elkaar. En, misschien wel het meest belangrijke, wees zo open als je kunt zijn en heb het lef om jouw echte emoties te tonen in de gehaaste en gestresste wereld van ons werk.

Doe dit niet omdat je er iets voor terug verwacht, een snelle deal, maar doe het omdat het de enige juiste weg is. Hoe minder jij terugverwacht hoe meer je zult ontvangen.”

En dit is precies waar het om gaat bij marketing en profilering. Sterke merken prediken hun liefde voor de klant. En deze liefde blijft vaak niet onbeantwoord! De signalen zijn alom:

  • Op het kartonnen doosje waarin de inktcartridges zaten die ik besteld had staat:Ingredienten: houtpulp, papier, bubbelzakjes, een stukje specialisme, een hoop liefde en natuurlijk jouw bestelling.
  • Niet alleen Apple rouwt om het verlies van hun geliefde Steve Jobs maar de wereld rouwt mee. Emoties werden zonder terughoudendheid getoond.
  • En de Hema prijst deze week haar aanbiedingen aan: “met liefde gemaakt”.
  • Mijn dochter krijgt een brief van haar favoriete meidenblad en de brief is ondertekend met “Liefs, Fancy”.
  • Ik krijg een mail van mijn collega met de aanhef “Lieve Anneke”. Oeps … Herkenbaar?

In tijden van recessie kruipen mensen weer bij elkaar, hebben we elkaar weer meer nodig. Marketing groeit hierin mee. In plaats van harde pushverkoop en de voet tussen de deur gaat het nu om dichtbij jouw klanten staan. Het creëren van intimiteit. Het delen van jouw passie en jouw kennis.

Marnix Bügel heeft in zijn promotie onderzoek van oktober 2010 ontdekt dat twee van de drie componenten waaruit liefde bestaat ook in klantrelaties voorkomen. Het gaat om intimiteit en gebondenheid.

Intimiteit speelt vooral een rol in het begin en einde van de relatie. In het begin is de klant onzeker: krijg ik wel wat mij beloofd is? Wordt mijn probleem echt opgelost? Zorg ervoor dat jouw klant zich op zijn gemak voelt, stel hem gerust. Op deze manier creëer je intimiteit.

Klanten voelen zich graag met jou verbonden en blijven je het liefste trouw. Zelfs als het slecht gaat blijven ze ‘hangen’. Vergelijk dit met een slecht huwelijk: ook daar blijven partners vaak hangen. Dit komt omdat de barriere om over te stappen te groot is. De reden dat het slecht gaat is meestal het gebrek aan intimiteit en aandacht van jou. Dus blijf voortdurend alert en investeer in jouw klanten, ook als het goed gaat.

Dus houd van jouw klanten en zij houden van jou.

Ik moet eerlijk toegeven dat dat ‘intieme gedoe van tegenwoordig’ mij wel bevalt. Ik kan gewoon heel erg lekker mijzelf zijn. Ik hoef niet te piekeren over mijn professionele houding, ik ben gewoon professioneel en mijzelf.

En hoe gaan wij daar in het welzijnswerk nu mee om? Het lijkt mij dat dit een marketingstrategie is die uitstekend bij ons past. Breng jij liefde en verbondenheid? Durf jij intiem te zijn met jouw klanten?

Marketing is niet koud, niet kil, niet glad en niet gevaarlijk. Marketing komt gewoon vanuit jouw hart. Kom dit verder te ontdekken in het programma “Basics in Ondernemerschap voor Sociaal Werkers”. Meld je snel aan en verzeker je van een plek. 

P.S.: natuurlijk (lijkt bijna overbodig om dit nog toe te voegen) moet het wel echt zijn. Fakeliefde daar trapt niemand in!


BewarenBewaren

Sociaal Werker in hart en nieren? Ontdek nu de ONDERNEMER in jou!

Doe de [gratis] test en ontvang een waardevol rapport met jouw profiel, tips, inzichten en een leuke oefening.
Ga hier naar de test >>>

Laat wat van je horen

*