Waarom klanten niet uit de lucht vallen

Tijdens mijn trainingen heb ik het vaak over ‘de lijst’. Jouw lijst is jouw bron van waaruit jouw klanten komen. Over het algemeen komen klanten niet uit de lucht vallen maar is er allang voordat ze jouw klant worden een moment van contact geweest:

  • Ze hebben ooit jouw folder opgepikt
  • Ze hebben jouw website bezocht
  • Ze hebben iemand anders over jou horen vertellen
  • Ze zijn op jouw linkedin profiel geweest
  • Je hebt ze ooit persoonlijk ontmoet op een bijeenkomst

Nu kun je dit alles aan het toeval overlaten (zodat het inderdaad lijkt alsof klanten uit de lucht komen vallen) maar je kunt ook werken met een lijst. Werken met een lijst is een belangrijke marketingtechniek. Het hebben van een lijst geeft jou grip op jouw klantenstroom. En dat is best fijn in deze tijd waarin verspilling (activiteiten waarbij niemand komt opdagen bijvoorbeeld) echt niet meer kan.

Hoe ziet een lijst eruit? 

Een lijst is heel eenvoudig een lijst met namen en mailadressen. Iedereen binnen de organisatie komt voortdurend door de dag heen allerlei mensen tegen. De directeur die op een receptie op het stadhuis nieuwe raadsleden ontmoet, de sociaal makelaar die bij een wijkbijeenkomst wijkbewoners ontmoet, de cliëntondersteuner die spreekuur houdt in het woonzorgcomplex. Dit zijn allemaal contacten die, als jij er verder niets mee doet, eenmalig zijn. En dat is jammer want het zou zomaar eens kunnen gaan om potentiële klanten of mensen die potentiële klanten kennen. Of om potentiële opdrachtgevers.

Leg de namen en mailadressen en andere gegevens vast op een lijst. Vraag mensen vriendelijk of ze op jouw lijst willen en het antwoord is meestal ‘ja’! Als mensen je vragen wat het inhoudt om op jouw lijst te staan dan geef je aan dat dit betekent dat ze af en toe een bericht van jou zullen ontvangen waarin jij jouw kennis deelt waar zij veel aan zullen hebben.

Soms is het handig dat een professional een eigen lijst heeft maar je kunt ook als wijkteam met een lijst werken en natuurlijk heb je als organisatie een lijst.

Hoe kun je jouw lijst gebruiken?

In jouw lijst zit jouw kapitaal. Dit zijn de mensen, klanten, opdrachtgevers waarmee je contact mag onderhouden. Die jij mag helpen met jouw expertise door dit met hen te delen.

Een lijst heb je niet voor de heb maar om mee te werken. Dus zorg jij ervoor dat de mensen op jouw lijst regelmatig iets van jou horen. Minimaal eens per maand. Om dit makkelijk, snel en goedkoop te doen gebruik je daarvoor de email. Er zijn hiervoor speciale programma’s. Ik heb deze nieuwsbrief aan jou verstuurd met het betaalde programma Autorespond maar er zijn ook gratis programma zoals Mailchimp.

Wat kun je versturen?

  • Een nieuwsbrief
  • De tip van de week
  • Een foto
  • Een filmpje
  • Een aankondiging
  • Een blog
  • Weetjes, tips en trucks.

Voorop staat dat je jouw kennis deelt zodat jouw bericht lezenswaardig wordt. Alleen maar een nieuwsbrief met aankondigingen zal al gauw in de digitale prullenmand verdwijnen.

Warm contact

Jouw berichten houden het contact tussen jou en jouw (potentiële) klanten warm. Jouw (potentiële) klanten leren jou steeds beter kennen waardoor het voor ze makkelijker is om uiteindelijk jouw hulp te vragen. En jij leert jouw klanten steeds beter kennen! Je leert wat hen bezighoudt en weet zo steeds beter waarmee je hen kunt helpen. En na verloop van tijd weet je dat als jij 1000 mensen op jouw lijst een uitnodiging verstuurd voor een bijeenkomst er 20 zullen komen. En komen ze dus niet meer uit de lucht vallen.


Sociaal Werker in hart en nieren? Ontdek nu de ONDERNEMER in jou!

Doe de [gratis] test en ontvang een waardevol rapport met jouw profiel, tips, inzichten en een leuke oefening.
Ga hier naar de test >>>

Laat wat van je horen

*