De ideale klant voor wie jij het allerliefste werkt

Jouw ideale klant is de klant voor wie jij het allerliefste werkt. Je weet voor welke specifieke doelgroep je wilt werken en binnen die groep loopt hij of zij rond: jouw ideale klant. En deze klant wil je op jouw netvlies branden. Dit is de klant die jij voor ogen hebt als jij aan de slag bent met jouw personal branding, als je jouw teksten schrijft, als je naar jouw toon of voice zoekt, als je producten en diensten ontwikkelt en als je je presenteert. Zonder jouw ideale klant wordt jouw branding algemeen, ineffectief en saai. En dat wil je toch niet!

Jouw ideale klant stel je samen op basis van klanten uit jouw specifieke klantsegment die je nu al kent. Je gaat mixen: een beetje van x en een beetje van y en een beetje van z. En dan permitteer jij jezelf om deze klant nog mooier en idealer te maken. Jouw beschrijving van jouw ideale klant zal je zoveel inzicht opleveren dat jij moeiteloos kunt voelen hoe het voelt voor jouw klant. Jouw teksten, presentaties en diensten zullen er veel beter van worden omdat je in staat bent om je te verbinden rechtstreeks met de diepste gevoelens van jouw klant.

Je gaat in de schoenen van jouw klant staan. Om klanten te kunnen helpen moet je hun psyche begrijpen, wat er gebeurt in hun hoofd en in hun hart. Dus je gaat diep en nog dieper om de essentie te begrijpen. Jouw klanten die worstelen met hun probleem voelen zich wanhopig en denken dat niemand ze begrijpt. Jouw begrip laat jouw klanten weten dat je precies begrijpt waar ze wakker van liggen en dat jouw dienst voor hen de perfecte oplossing is. Dit geeft het vertrouwen dat jouw klant nodig heeft om met jou aan de slag te gaan. Wees hier glashelder in, communiceer hierover en zie dit als de basis van jouw personal brand.

Waarschijnlijk heb je dit nog nooit gedaan. Natuurlijk staat bij jou ook de klant centraal maar je op deze wijze verdiepen in de klant gaat een flinke stap verder! Je gaat het leven zien door zijn of haar ogen. Je kruipt in zijn of haar huid en gaat voelen hoe het voelt. En omdat je dit nog nooit gedaan hebt kan dit veel weerstand bij je oproepen. Je kunt voelen dat je dit niet wilt omdat je er toch het liefste voor iedereen wilt zijn. Of je wilt de problemen niet voelen omdat je liever met de oplossingen bezig bent. Of je denkt dat je jouw klant wel begrijpt en weet wat hij of zij wil.

Sla dit onderzoek toch niet over. Ik snap dat de verleiding groot is maar doe het niet. Het kennen van jouw ideale klant gaat het verschil maken tussen een succesvol personal brand en een onopvallende welzijnswerker.

Nu inschrijven: tweedaagse training Eenvoudig Succesvol Ondernemen in Welzijn op 8 en 9 mei >>>