Gastblog: Positief getwitter

Positief getwitter

Twitter, er is een hoop over te doen. Welk journaal of welke krant citeert er nu niet een tweet van een politicus. Zelfs het Koninklijk Huis bedankt de inwoners van Nederland voor de getoonde belangstelling bij het ongeluk van Friso. Ik ga jullie in deze blog vertellen hoe je een idee kan omzetten in een trending topic op twitter.

Het idee

Na een regenachtige en een met slecht nieuws overladen woensdag 11 april had ik zelf behoefte aan wat positiefs en besloot een plan, wat ik al een tijd had, uit te gaan proberen. Dus mailde ik 20 mij bekende twitteraars dat ik de volgende dag een tweet zou plaatsen en of ze zo vriendelijk wilden zijn deze te retweeten. Voor de niet twitteraars onder de lezers, retweeten is het doorzenden van een tweet door een andere gebruiker. Het is een kwestie van een knopje aanklikken en klaar ben je. Zo werkt twitter snel met het verspreiden van nieuws, maar ook van onzin.

Het mailtje luidde als volgt:

Beste Twitteraars,

Ik heb gewoon zin om morgen de #glimlachdag trending te maken op twitter, gewoon om iedereen positief te stemmen. We dagen dan iedereen uit om bij iemand anders een glimlach op het gezicht te toveren. Ik zal morgenochtend rond 7:30 de aftrap geven, als jullie die dan retweeten komen we volgens mij al een eind. Maar het belangrijkste is dat jullie je best gaan doen om een glimlach op iemands gezicht te toveren en daarover dan een tweet te zetten. Als we dit goede voorbeeld geven, moeten toch meer mensen volgen? Lijkt me een leuk experiment, doen jullie mee?

Nu moet de lezer weten dat een woord op twitter met een # (hashtag) ervoor een zoekwoord wordt wat je kunt volgen door het aan te klikken. Zo gebruiken grote televisieshows zoals The Voice of Holland en Hollands Got Talent bijvoorbeeld #tvoh en #HGT. Op die manier kunnen mensen actief meedoen met de show en reageren op elkaar, vaak worden de leukste tweets ook genoemd in de show. Als er veel twitteraars een bepaalde hashtag gebruiken wordt dit een trending topic, dat wil zeggen, een op dat moment populair onderwerp.

#glimlachdag

Mijn onderwerp was dus #glimlachdag en op de 12e april 2012 plaatste ik de volgende tekst in een tweet:

“Breng vandaag iemand aan het glimlachen en plaatst dit op twitter met #glimlachdag” 

Zoals gevraagd werd de eerste tweet vaak geretweet, 19x om precies te zijn en dat waren niet alle mensen die ik gemaild had, maar ook onbekenden en volgers die ik niet had gemaild.

Wat volgde:

Wat er toen gebeurde overtrof mijn stoutste verwachtingen, want we werden #1 trending topic in Nederland en #4 wereldwijd tot Amerika wakker werd. Het populaire account van @Modernegezegden had gevraagd de leukste tweets te verzinnen rondom glimlachdag. @MaximeVerhagen, kreeg er, zelfs tijdens de Catshuisonderhandelingen, een glimlach van, liet hij mij dit weten via een tweet. De vrijwilligers op de Post in Moerwijk Den Haag moesten erg om me lachen terwijl ik steeds enthousiaster rond stuiterde. Het werd een leuke dag op twitter die zelfs door EditieNL van RTL4 in de televisie uitzending werd genoemd.

10 Belangrijkste lessen:

Deze gebeurtenis heeft mij een heleboel lessen opgeleverd. Ik heb de belangrijkste op een rijtje gezet voor jullie:

  1. Het is redelijk eenvoudig om trending te worden op twitter mits je het goed voorbereid.
  2. 80% van de Nederlandse bevolking had geen flauw benul dat het #glimlachdag was.
  3. Mensen hebben behoefte aan positieve dingen, negatieve onderwerpen worden minder snel trending.
  4. Trending word je alleen maar als grote accounts je gaan noemen
  5. Trending topics worden veel gebruikt om spam te verspreiden, waardoor het nog harder gaat, schrik daar dus niet van, maar wees bewust en klik de links niet aan.
  6. Je hebt geen controle over het proces, alleen de aanzet heb je in de hand.
  7. Het is social media, dus bedank je volgers voor het meewerken en respecteer de mensen die niks met het onderwerp te maken willen hebben.
  8. Toen iemand anders de aanzet claimde, reageerden 35 twitteraars dat dit niet zo was en verwezen naar mij. Er is een sterke sociale controle op twitter is mijn conclusie.
  9. Een trending topic levert je veel nieuwe volgers op, die je wel vast moet zien te houden. Dus als je een trending topic probeert te creëren blijf dan dicht bij jezelf.
  10. Als het ondanks een goede voorbereiding toch niet lukt, kijk dan goed naar het onderwerp en formuleer het anders zodat het meer mensen aanspreekt.

Voorbereid

Het belangrijkste resultaat van #glimlachdag was dat er een heleboel mensen meer hebben gelachen dan anders. Zo waren we op twitter tenminste goed voorbereid op de volgende dag, vrijdag de dertiende.

Marien van Delft

NIEUW! (boek) “Hier Sta Ik Voor! marketing en profilering voor sociale professionals”

  • http://www.taltotal.com Lineke Breukel

    WAAAUUUUUUWWWWW!!!!!!!!!

    je bent een mega kanjer!!!

  • Anneke

    Fijn, Marien, dat jouw gastblog zo goed en enthousiast gelezen wordt!