Het grote dilemma van vraaggericht werken EN de oplossing

Het grote dilemma

Vind jij het soms ook zo moeilijk om vraaggericht te werken? Ik wel!

Je kent jouw klanten goed. Je weet wat hun probleem is en ook wat de oplossing is. En die oplossing heb je verpakt in een giga mooi aanbod. Een activiteit, een dienst of misschien alleen nog maar een idee. Je weet zeker dat ze er echt veel aan zullen hebben. En nu?

Je wilt vraaggericht werken. Maar de vraag komt niet. Jij weet zeker dat de vraag er wel is. Dat is jouw professionaliteit, jouw expertise in Welzijn. Jij weet dat met jouw aanbod mensen zullen groeien, buurten beter zullen worden en opdrachtgevers gelukkiger zullen zijn.

Het liefste wil je het wel van de daken schreeuwen: “mensen kom, ik heb de oplossing voor jullie probleem!” Maar is dat vraaggericht werken?

Vooruit: 1 persbericht mag toch wel. Hoera, je krijgt 10 aanmeldingen. Maar het blijft knagen want die 10 hadden er eigenlijk 1000 moeten zijn!

De oplossing

Er is 1 ding wat ik heb geleerd dankzij Henri Ford. Hij zei: “Als ik de mensen had gevraagd wat ze willen, zouden ze hebben gezegd ‘een sneller paard’.”

Met jouw kennis en expertise moet je mensen helpen om hun vraag te kunnen stellen. Dus niks met je handen op de rug afwachten wat er gaat gebeuren. Je moet ze laten weten wat er mogelijk is en ze daarmee zicht op de oplossing van hun probleem bieden.

Dus je denkt na over jouw aanbod (uiteraard afgestemd op de behoefte van jouw klanten) en communiceert hierover. Niet 1 keer, niet 2 keer maar wel 7 keer! Pas dan zullen jouw klanten jou kennen, aardig vinden en jou genoeg vertrouwen om aan jou hun vraag te stellen.

In de marketing heet dit de know-like-trust factor. De presentiemethode past dit principe ook toe. En hiervoor moet je hard werken. Uit onderzoek blijkt dat iemand jouw boodschap over jouw aanbod gemiddeld 7-11 keer voorbij moet zien komen voordat die stevig geland is.

Op deze manier communiceren vraagt veel van jouw creativiteit. Je wilt immers niet spammen of irriteren. Je wilt nog steeds vraaggericht werken. Dus stem je jouw boodschap af op de vragen en behoefte van jouw klant.

Zo stel jij jouw klant in staat om jou te leren kennen, om te weten welke problemen jij oplost en hoe die oplossing eruit ziet. Zodat de klant uiteindelijk zelf de vraag aan jou kan stellen! Dit is de mooiste invulling van vraaggericht werken waarbij jij jouw klant en jezelf als professional serieus neemt.

7-11 keer, dat is vaak! Als iemand van jullie zich afvraagt waarom ik jullie met veel liefde steeds mijn mails stuur, dan weet je het nu ;-)

Hoe vul jij vraaggricht werken in? Heb jij het idee dat jouw klanten jou en jouw mogelijkheden voldoende kennen? Het zou super zijn als je in de reacties hieronder jouw tips wilt delen. Jouw ervaring kan anderen helpen! 

Sociaal Werker in hart en nieren? Ontdek nu de ONDERNEMER in jou!

Doe de [gratis] test en ontvang een mooi rapport met jouw profiel, tips, inzichten en een leuke oefening. Ga hier naar de test >>>

Laat wat van je horen

*