Social Media: hap snap of met beleid?

Social media

“ik ben 55 en ben gewoon in social media gestapt en het is hartstikke leuk. We moeten meer zichtbaar zijn.”

Dit zijn de woorden van Evalien Verschuren, sociaal werkster van het jaar en bovenal een ontzettend leuk mens. Ik heb haar ontmoet tijdens de meeting over de nieuwe competenties voor de sociaal werker. De competenties (het zijn er 10) komen kort gezegd hier op neer: professioneel, zichtbaar en ondernemend.

We waren het er allemaal over eens dat social media ons hierbij geweldig kan ondersteunen en dat welzijnswerkers het meer zouden moeten gebruiken. Mede dankzij trainers zoals Corinne HamoenHans Versteegh en Marien van Delft gebeurt dit gelukkig ook.

Hap snap

Helaas zie ik veel welzijnswerkers ook na een tijdje weer afhaken. Dat kan verschillende redenen hebben:

  • de onzinberichten beginnen te irriteren
  • je hebt geen idee wat je met jouw netwerk zou kunnen delen
  • je bent bang om iets fout te doen waardoor je een uur lang zwoegt op een tweet van 140 tekens
  • klanten gaan je volgen en dat voelt niet altijd even prettig
  • het kost toch wel erg veel van jouw tijd

Herkenbaar? De kans is groot dat jij hap snap werkt terwijl het beter is om dit met beleid te doen.

Beleid

Social media is geen doel op zich. Het is slecht een middel maar dan wel een hele krachtige! En als je dit middel met beleid gaat inzetten gaat het voor jou werken: snel, efficiënt en met impact.

Sociale media zijn onderdeel van jouw marketingsysteem. Een goed opgebouwd marketingsysteem bestaat uit stappen en bijbehorende acties waarbij alles gericht is op het bedienen van jouw klant.

Een eenvoudig marketingsysteem bevat minstens de volgende 3 onderdelen:

  • een methode en tool om klanten aan te trekken: dit kan bijv jouw website zijn in combinatie met een mogelijkheid voor bezoekers om zich in te schrijven voor een emaillijst. Het gaat er hierom dat je potentiële en nieuwe klanten vastlegt in jouw systeem. Ook contacten die je legt via social media kun je op deze wijze verankeren.
  • een methode en tool waarmee je contacten met klanten gaat onderhouden: dit kan een digitale nieuwsbrief zijn maar er zijn ook veel andere mogelijkheden. Social media zijn een perfect kanaal om in gesprek te gaan met klanten bijvoorbeeld als je nieuwe diensten wilt ontwikkelen.
  • een methode en tool om promotie te maken voor jouw diensten: social media is geen verkoopkanaal maar je kunt wel op een persoonlijke manier zichtbaar maken wat jouw expertise en bijbehorend aanbod is.

Techniek

In gesprek met mijn klanten kom ik het vaak tegen dat de techniek afschrikt. Of nog erger, dat de techniek niet werkt omdat het systeembeheer alles tegenhoudt. Laat je hierdoor niet weerhouden. Techniek is er om jou te ondersteunen en om voor jou het werken met jouw marketingsysteem makkelijk te maken.

Als je eenmaal ontdekt hoe social media een onmisbaar onderdeel is van jouw marketingsysteem, kun je bijna niet meer zonder. En als alles dan soepel loopt ontdek je net als Evalien dat het gewoon ook hartstikke leuk is.

Nu jij!

Hoe gebruik jij social media? Wat is jouw systeem? Deel jouw beste social media tip met de andere lezers zodat we van elkaar kunnen leren. Het kan hieronder in de reacties.

Sociaal Werker in hart en nieren? Ontdek nu de ONDERNEMER in jou!

Doe de [gratis] test en ontvang een waardevol rapport met jouw profiel, tips, inzichten en een leuke oefening.
Ga hier naar de test >>>

Reacties

  1. Mijn beste tip: ik heb niet elke dag voldoende inspiratie voor een berichtje op onze social media, maar vind het wel belangrijk elke dag tenminste één berichtje te delen, zonder dat de kwaliteit onder de kwantiteit gaat lijden. De benodigde inspiratie zoek ik dan bij mijn collega’s. Voor mij is Yammer ideaal: via Yammer delen ze interessante links met elkaar of beschrijven ze projecten waar ze mee bezig zijn. Daar maak ik dan weer gebruik van.

  2. Mjjn beste tip: huur mij in!
    Nee da’s flauw, maar het mag natuurlijk wel! ;-)
    Sociale media gaan inderdaad pas voor je werken als je ze niet hapsnap toepast maar met een plan. En om dat plan vorm te geven zijn er online tools (websites) waar je bijvoorbeeld tweets kunt programmeren op tijd en datum of sociale media aan elkaar kunt koppelen. Gratis en zonder dat je systeembeheerder er zenuwachtig van hoeft te worden, want ze gaan via internet, niet via zijn / haar kostbare server.
    Maar mijn ultieme tip is toch deze, begin aan de voorkant. Bedenk eerst maar eens wat jouw verhaal is dat je wilt gaan delen met de wereld.

  3. Dat is een fijne tip Corinne. Dit is ook mijn manier: iedere dag toch even mijn social media checken en iets delen. Lukt het eens niet dan gebruik ik buffer, http://www.buffer.com. Hier kun je berichten programmeren zoals Hans zegt.

    Ben het helemaal met je eens Hans! Dat is echt het begin: welk verhaal wil ik delen en met welk doel?

  4. Goed inderdaad om met beleid aan de slag te gaan. Niet alleen vanuit persoonlijk perspectief, maar ook in groepsverband. Een belangrijke taak van welzijn is om te verleiden, te activeren en te verbinden. Om congruent te zijn, dus ook doen wat je zegt, bieden social media hiervoor kansen. Om gelijkstemden (bijvoorbeeld rond thema, tijd, plaats, wens) met elkaar te verbinden en eventueel zelf samen in actie te komen. Dus in andere woorden, een community faciliteren. Hiervoor is een social media plan handig, waarin je aangeeft wat je als organisatie wilt bereiken, hoe je dat wil bereiken, welke tools je gebruikt en wat je gaat meten. Ik raad dus aan om verder te kijken dan alleen de tool. Een voorbeeld is om via een online meldplatform met sociale media-integratie met wijkbewoners input voor een wijkcontract te verzamelen of via een online community bestaande uit verschillende social media-kanalen samen te werken om de sociale cohesie in de buurt te versterken. Daar heb ik zelf ervaring mee, dus mocht je vragen hebben laat het weten!

  5. Naast het delen van informatie is het ook een goed middel om informatie te vergaren. Er is zoveel te vinden op te sociale media. Als je eens gaat zoeken, zul je versteld staan. En zit je met een vraag? Stel hem via de sociale media en Werken met een plan is altijd goed natuurlijk.

Laat wat van je horen

*