De 3 gevaren die ondernemende professionals in welzijn lopen omdat ze geen marketingplan hebben

gevaarPlannen maken

Plannen maken is over het algemeen niet de sterkste kant van welzijnswerkers. Ze zijn veel liever bezig met hun klanten. Herken jij dit?

Natuurlijk zit jij altijd vol met plannen, daar ligt het zeker niet aan. En af en toe lukt het jou ook om een aantal ervan uit te voeren. Tenminste, als je toevallig tijd hebt en er toevallig geld is.

Marketingplan

Een marketingplan heeft echter niks te maken met toeval maar is juist de basis en een belangrijk houvast in jouw werk. Het marketingplan geeft antwoord op een aantal essentiële marketingvragen:

  • wie zijn mijn specifieke klanten?
  • wat is hun specifieke probleem?
  • hoe ga ik ze daarbij helpen?
  • waarom doe ik dit beter dan anderen?

De antwoorden op deze vragen geven structuur, richting en focus aan jouw acties en communicatie.

Gevaar!

Bij het ontbreken van een marketingplan loop je als ondernemende professional de volgende 3 gevaren:

1. je kunt geen goede ondernemer zijn

Als jij denkt dat marketing voor jou geen enkele rol speelt omdat je in een andere branche werkt, zit je fout. In het welzijnswerk en de hulpverlening moet je ook aan marketing doen. Er wachten namelijk mensen op jouw ondersteuning en hulp. Als jij niet aan marketing doet, loop jij het gevaar dat jij deze mensen niet bereikt en ze onthoudt wat ze zo hard nodig hebben. Iedere goede ondernemer snapt dit en zal dus werk maken van zijn marketing. Anders ben je gewoon geen goede ondernemer!

2.  je laat kansen en geld liggen

Als jij geen focus aanbrengt in jouw werk met behulp van jouw marketingplan en met alle winden meewaait, weten jouw ogen niet waar ze moeten kijken. De markt is te groot, te breed, te algemeen. Er komt teveel op je af en je hebt het idee dat je alles aan moet grijpen. Horendol kun je hiervan worden. Projecten, potjes, samenwerkingsvoorstellen. Je loopt het gevaar dat je de daadwerkelijke groeikansen in jouw markt niet ziet en mist. En daardoor laat je geld liggen.

3. werkstress

Als je geen marketingplan hebt en hapsnap met plannen omgaat, afhankelijk van tijd en geld, loop je het risico permanent ontevreden te zijn: je had meer gewild dan dat gelukt is. Dit kan zorgen voor een voortdurende werkdruk: “eigenlijk moet ik dit kwartaal nog dit en dat doen”. En uiteindelijk zie je veel te weinig resultaat van jouw inspanning omdat je te veel hapsnap doet. Het gevaarlijke gevolg kan grote stress zijn.

Wat kun jij doen om deze gevaren te ontwijken?

Het antwoord is eenvoudig: gewoon NU jouw marketingplan voor 2013 gaan schrijven. En ik beloof je dat het leuk is!

Het schrijven van een marketingplan is een heerlijk moment waarop jij je helemaal kunt verdiepen in jouw klanten. Niks geen bloed, zweet en tranen maar compassie, passie en energie voelen stromen. Bezig zijn met jouw klanten op een manier zodat je er helemaal voor hen kunt zijn maar wel met focus. Je hebt een scherp doel voor ogen en je weet welke acties jij moet doen om dit doel te behalen. Zo is het makkelijk om een succesvolle ondernemende professional te zijn.

Dan blijven er twee praktische probleempjes over: een format en jouw tijd. Maar die heb ik voor je opgelost. Wil je weten hoe? Kijk dan hier >>>

 

Reacties

  1. Dag An, als organisator kun je ook niet zonder plannen en niet alleen in het welzijnswerk maat ook in het onderwijs enz. Gelukkig heb ik altijd bij welzijnsorganisaties gewerkt die mijn initiatief voor een marketingplan begrepen en het opnamen in hun bedrijfsplan. Zonder…..het loopt geheid ergens vast! Groet Elly

Laat wat van je horen

*