Jouw Grote Gedurfde Dappere Doel

Mijn droom: mijn event in het Beatrixtheater

Mijn BHAG: mijn event in het Beatrixtheater

Marketing gaat altijd over keuzes maken zodat je een scherpe focus krijgt op jouw klanten. Iedere keuze leidt tot specifieke acties. Iedere actie brengt jou dichter bij jouw doel. Een hele mooie en spannende manier om naar jouw doel te kijken is jouw BHAG: jouw Big Hairy Audacious Goal. Vertaald in het Nederlands: jouw Grote Gedurfde Dappere Doel.

De term BHAG (Big Hairy Audacious Goal) komt van Jim Collins. Collins ontdekte na uitgebreid onderzoek dat ondernemingen die zo’n doel hadden geformuleerd veel beter presteerden dan organisaties die dat niet hadden. Het ging daarbij om BHAG’s die tot de verbeelding spraken en superuitdagend geformuleerd.

Een gedurfd doel geeft energie en inspiratie. Het is leuk en een beetje eng spannend. Een BHAG ligt ook altijd in de tijd wat verder weg: over 3 jaar, 5 jaar of 10 jaar.

Voordat jij aan de slag gaat wil ik je vertellen wat mijn BHAG is: over 5 jaar wil ik alleen nog maar online met klanten werken. Mijn man is dan met pensioen, onze kinderen zijn dan de deur uit en onze droom is om te reizen. Ik wil reizen en werken combineren en gewoon vanuit, zeg eens Japan, kunnen werken. Dus ik ga volledig online. En, nog een hele grote droom van mij is, en dit heb ik dus nog nooit aan iemand verteld, 1 keer per jaar in december op het podium staan in een uitverkocht Beatrixtheater (mijn grote voorbeeld is Ben Tiggelaar ;-).

Nu ben jij aan de beurt: wat is jouw Grote Gedurfde Dappere Doel? Wat is jouw BHAG?

Een van mijn favoriete klanten, Stichting de Welle, heeft een prachtig, gedurfd en dapper doel: ze willen alle alleenstaande senioren in heel Nederland aan het speeddaten krijgen.

Andere voorbeelden van een BHAG:

  • “ik begeleid jongeren en wil dat minstens 10 van die jongeren over 5 jaar een inkomen hebben van 5.000 euro netto per maand.”
  • “ik bereik nu 10 bewoners in de wijk en over 5 jaar moeten dat er 15.000 zijn.”
  • “ik heb nu 150 lezers voor mijn nieuwsbrief en over 3 jaar moeten dat er 7.550 zijn.”

Iemand die jou BHAG hoort, kan denken: die is gek en dat is voor jou een teken dat je goed zit. Jouw doel is dan dapper en gedurfd.

Big Hairy Audacious Goal

Big Hairy Audacious Goal

Neem nu een paar minuten om jouw BHAG op te schrijven. Terwijl jij vast denkt en schrijft geef ik nog wat toelichting.

Jouw BHAG kan voor jou een persoonlijke transformatie zijn bijv. als je zelfstandig ondernemer in het sociaal werk bent. Het kan ook een transformatie zijn voor een project waar jij de leider van bent. Of een transformatie voor jouw team waar jij de manager van bent of van jouw organisatie waar jij de directeur van bent. Het doel van de transformatie heeft meestal te maken met klanten. Het komt jouw klanten en de oplossing van hun probleem ten goede.

Jouw BHAG hoeft zeker niet smart te zijn want dat vergalt maar al te vaak het plezier. Heb je iets leuks bedacht en dan is er zo’n wijsneus die vraagt “is het wel smart?”.  Jouw BHAG is het liefst wel specifiek. Bijvoorbeeld “over 5 jaar wil ik zoveel mogelijk mensen empoweren” is te vaag.

Ik hoop dat de energie bij jou is gaan stromen en dat je jouw BHAG hebt gevonden. Nu wil ik je nog 1 ding vragen. Ik heb mijn BHAG met jou gedeeld. Wil jij jouw BHAG met mij en de andere lezers delen? Dat kan hieronder bij de reacties. Ik zie ernaar uit!

P.S. Wil jij handen en voeten geven aan de stappen die jij moet zetten om jou BHAG te bereiken? Kom dan meedoen op 31 januari en 1 februari met de training “Jouw marketingplan in 2 dagen”. Je kunt er hier alles over lezen >>>

Reacties

  1. Wat mij opvalt in de genoemde BHAG voorbeelden is dat het allemaal gaat over groter en meer. Ik zou graag kleiner en minder willen. En beter. Eenvoud spreekt me aan, niet als jaarthema maar voor altijd. Niet dat ik geen grote droom heb, maar die gaat niet over mij. Althans niet in de eerste plaats. Mijn grote droom is dat over vijf jaar alledaagse solidariteit tussen de generaties een erkend maatschappelijk thema is en, vooruit, dat ik gezond blijf en aan die ontwikkeling mijn steentje bij mag blijven dragen. 
    Kees Penninx

  2. Hoi Anneke, prachtig hoe je je doel zo groot zet. Hoe meer mensen jij kunt bereiken op een manier die haalbaar is voor jou en prettig voor de ontvangers, hoe beter. Ik steun je! 

    @twitter-243224352:disqus Wat is er mis met groter en meer, zeker als de doelen zo ten behoeve van welzijn en welvaart is/zijn?  Jeetje: ik zou nog liever morgen alle kinderen op de wereld toegang op onderwijs geven of alle honger de wereld uit werken. Om maar ’s een paar cliche’s te noemen. Niet van dat benauwde! Mij klinkt jouw ‘eenvoud’ meer als ‘klein’ in de oren. Of misschien sterker nog: niet groot durven denken. Dat oerhollandse, calvinistische…wanneer houdt dat nou’ s op. Mensen die een enorm HART voor de samenleving hebben en dat omzetten in keihard(t) werken zouden gestimuleerd moeten ipv geremd met ons ge-polder. Eenvoud kan ook goed bedoeld worden als: gericht, gefocussed, scherp neergezet zodat je precies weet waar je naar toe wilt en wat dat oplevert. En dat kan heel goed samengaan met ‘beter’. Juist zelfs. 

    @AnnekeKrakers:disqus : mijn doel is om binnen 5 jaar de 5000 meest ambitieuze vrouwelijke ondernemers (die met hun onderneming een verschil willen maken in de wereld) in Europa te hebben bereikt en tot groei te hebben aangezet. Veel vrouwelijke ondernemers zijn Sociaal Ondernemer (tot voor kort was dat mijn specialisme) maar ik heb me nog meer gefocussed vrij recent. Over 5 jaar ben ik 50 jaar. Dan geef ik nog steeds 2 keer per jaar mijn Deep Impact Program en verzorg ik verder uitsluitend mijn rol als motivator in het Rock Crystal Program (een programma dat ik in 2014 op de markt breng voor top 5 meest ambitieuze Deep Impact Program deelnemers). Wellicht focus ik me dan alleen nog maar op vrouwelijke ondernemers die vrouwelijke ondernemers helpen succesvol te worden. 

  3. Hi Carolien,

    Dat is een mooi en warm pleidooi voor het welzijnswerk!

    Wat gaaf dat je nu al weet dat je in 2014 jouw Rock Crystal Program lanceert. Een veelbelovende naam. En door jouw aandacht te verschuiven van klanten naar ‘klanten van jouw klanten’ verruim je enorm jouw potentie. Mooi man!

  4. Beste Anneke,
    Je bent een inspiratiebron voor anderen! Ik neem de door jou toegeworpen handschoen op en ga de uitdaging aan om mijn BHAG hier op te schrijven.

    Ik wil over drie jaar als zelfstandig werkend ontwikkelingspedagoog die opvoeders ondersteuning bieden en adviseren met de opvoeding van hun kinderen, die het echt niet alleen redden. Dan heb ik opvoeders voor ogen die zelf te beperkte mogelijkheden hebben om op een positieve manier hun kinderen te begeleiden naar hun volwassenheid. Dus bijvoorbeeld zonder hard te schreeuwen of fysiek geweld te gebruiken, maar in harmonie met elkaar zodat de kinderen en jongeren kansen krijgen om hun talenten te ontwikkelen en kunnen opgroeien tot verdraagzame en sociale volwassenen.

  5. Beste Anneke,Je bent een inspiratiebron voor anderen! Ik neem de door jou toegeworpen handschoen op en ga de uitdaging aan om mijn BHAG hier op te schrijven.
    Ik wil over drie jaar als zelfstandig werkend ontwikkelingspedagoog die opvoeders ondersteuning bieden en adviseren met de opvoeding van hun kinderen, die het echt niet alleen redden. Dan heb ik opvoeders voor ogen die zelf te beperkte mogelijkheden hebben om op een positieve manier hun kinderen te begeleiden naar hun volwassenheid. Dus bijvoorbeeld zonder hard te schreeuwen of fysiek geweld te gebruiken, maar in harmonie met elkaar zodat de kinderen en jongeren kansen krijgen om hun talenten te ontwikkelen en kunnen opgroeien tot verdraagzame en sociale volwassenen.

  6. Via twitter heb ik je al bedankt voor je drive en inspiratie. Niet alleen voor welzijn, maar ik denk voor veel startende ondernemers. Het duurde toch iets langer voor dat ik het hier echt durfde op te schrijven, maar daar gaat ie dan……

    Ik wil binnen drie jaar het verschil maken binnen 50 (zorg)bedrijven. Door organisaties en mensen anders te laten kijken. Een andere kijk waarmee veel huidige problemen opgelost kunnen worden. Als we maar durven en lef tonen om niet meer puur normatief te kijken, maar intrinsiek. Vanuit je eigen kracht, ik ben ervan overtuigt dat dat nodig is om vanuit sociale innovatie een andere weg in te slaan.

    Misschien klinkt het nog naief, idealistisch, utopisch? En toch geloof ik er in.

  7. Hai Jolanda, 

    Dankjewel voor jouw mooie compliment. Mooi hoe jij jouw bijdrage aan de samenleving ziet! De kinderen van nu en de opvoeding die ze krijgen, zijn de verdraagzame en sociale volwassenen van later. Ik wens je toe dat je een bloeiende praktijk krijgt. 

  8. Hoi Jantine,

    Zo goed dat je het gedurfd hebt. Dat is het begin! En als jij het durft kun je minstens 50 bedrijven ook helpen dit te durven. Het is juist goed als een BHAG idealistisch is. En jouw geloof maakt dat je na deze stap ook de volgende stappen gaat zetten. Heel veel succes!

  9. Majola Hendriksen zegt:

    Haha zo is dat Carolien! Ik voel de energie stromen! Ik denk er nog even over na. Ik raak hier wel geïnspireerd van :-)

Trackbacks

  1. […] Big Hairy Audacious Goal oftewel Jouw Grote Gedurfde Dappere Doel. Anneke Krakers heeft daar een leuke blogpost over geschreven. Maar ook kleine doelen tellen: welke conversiepunten heb je bijvoorbeeld […]

Laat wat van je horen

*