Website van een welzijnswerker

In dit artikel geef ik je veel tips voor jouw website. De tips zijn bruikbaar als je een eigen website hebt en als je een pagina hebt op de website van de organisatie waarvoor je werkt.

WordPress

Heb je nu nog geen website of is jouw bestaande website toe aan een vernieuwing, dan adviseer ik jou WordPress te gebruiken. WordPress is van oorsprong een blogpakket maar tegenwoordig kun je er makkelijk volwaardige websites mee bouwen. En als je een beetje handig bent kun je dit gewoon zelf. Een website voor jouw wijkteam of een speciale site waar jij als ouderenadviseur jouw kennis deelt, is dan zo gemaakt.

Mijn eigen site waar jij nu bent, is ook een WordPress. WordPress is bovendien gratis. Wil je het zelf proberen dan vind je hier een online cursus >>>. Wil je hulp dan kan ik je van harte Karin Bronwasser aanbevelen >>>

eenvoud, rust en overzicht

eenvoud, rust en overzicht

Eenvoud, rust, overzicht

Als je eenmaal jouw website hebt is het o zo verleidelijk om hem helemaal vol te stoppen. Gevolg zijn websites waar je door de bomen het bos niet meer ziet. Op de homepage loop je al vast. Er staat zoveel dat je als bezoeker geen idee hebt waar je moet beginnen. Kortom: keuzestress!

De bezoeker van jouw website houdt net als jij van eenvoud, rust en overzicht. Gebruik niet meer dan 2 keuzemenu’s en kies per pagina voor 1 hoofdonderwerp. Ga voor de hoofdlijnen en bewaar de details bijv. voor een pdf die de bezoeker kan downloaden.

Bezoekers krijgen op jouw site

Zelden gaat er iemand achter zijn computer zitten om zomaar op bezoek te gaan op jouw website. De meeste bezoekers komen op jouw website met een reden. Vaak is die reden heel simpel: ze zoeken jouw contactgegevens. Zorg er in ieder geval dan ook voor dat die goed te vinden zijn.

Daarnaast is het slim om jouw klanten dus een reden te geven om jouw website te bezoeken. Meest effectief is dit door middel van emailmarketing. Stuur regelmatig een mail met daarin een link naar interessante kennis op jouw website. Ook kun je bezoekers trekken via social media. Tweet en post op facebook links naar jouw site.

De homepage

Jouw homepage is de belangrijkste pagina. Dit is waar de meeste bezoekers beginnen. Dit is ook de beste plek waar jij kunt laten zien wie jij bent. Met een sterke positionering op de homepage kan de bezoeker ook gelijk duidelijk krijgen of hij op de juiste plek is beland.

Heb jij een pitch? Dan zet je die hier neer. Met een korte, krachtige en persoonlijke boodschap maak jij duidelijk voor wie jij er bent, waar jij voor staat en wat de bezoeker van jou kan verwachten met betrekking tot zijn probleem. Je laat zien dat jij de expert bent. Het vertrouwen wat je zo creeert op de homepage zal de bezoeker uitnodigen om verder te klikken.

Actie

De bezoeker is op jouw site om iets te ‘doen’. Niet om te lezen! Realiseer je dat de bezoeker voortdurend de muis in zijn handen heeft en op zoek is naar de plek waar hij moet klikken. Kan hij die niet vinden dan is hij zo weer vertrokken. Dit gaat echt over seconden!

Fuctionaliteit is dan ook belangrijker dan design. Liever een website die wat minder mooi is maar wel goed werkt dan een site die erg mooi is maar niet goed werkt.

Het fijnste is het voor de bezoeker als jij hem gewoon vertelt wat hij moet doen. Dit is de zogenaamde ‘call to action’. ‘Klik nu hier’ of ‘Meld je nu aan’.

Verleiden

Jij hebt een doel met jouw website. Jij hebt van tevoren bedacht wat jij graag wilt dat de bezoeker gaat doen. Zich aanmelden voor een cursus, een brochure opvragen of zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Hoe kun jij nu de bezoeker zo verleiden dat hij dit ook gaat doen?

Expert op dit terrein is Aartjan van Erkel. Hij heeft gewerkt voor grote bedrijven zoals booking.com en de Nationale Postcode Loterij. Hij schreef de bestseller “Verleiden op Internet”. Op 11 maart geeft hij een gratis teletraining. Ik nodig je van harte uit om mee te doen. Je kunt je hier inschrijven >>>

Inhoud

Alles draait om kennis en het zorvuldig en royaal delen ervan. En dit kun je prima doen op jouw website. De inhoud, content is bepalend voor het succes van jouw site. De bezoeker zoekt herkenning, erkenning en oplossingen en die kun jij hem geven in jouw artikelen, blogs, tips en handleidingen.

Het mooiste compliment dat je kunt krijgen is als een bezoeker na een bezoek aan jouw site, je laat weten dat hij zich er helemaal in herkende: “dit gaat over mij!” Hij zal je vertrouwen en graag zaken met je willen doen.

Tekst

De teksten op jouw site moeten to the point en bondig zijn. Dat betekent overigens niet dat er geen lange pagina’s of berichten mogen zijn. Dat is geen punt zolang het maar makkelijk te lezen is en boeit. Maak slim gebruik van kopjes, vette tekst, bullets en schrijf korte alinea’s van max 5 regels.

Beeld

Gebruik beeldmateriaal om jouw boodschap te versterken. Beeld is superkrachtig en kan soms veel meer zeggen dan tekst. Nu is het vinden van geschikt beeld geen makkelijke opgave. Soms tuur je uren naar Google afbeeldingen en vind je het maar niet. Bovendien loop je het risico dat je beeld gebruikt wat niet mag en ben je strafbaar (dit is mij overkomen en gebeurt me nooit weer!).

Betaalde stockfoto’s dan maar? Liever niet! Topfotograaf Else Kramer legt uit waarom niet en wat je wel moet doen. Haar tips kun je hier lezen >>>

Testimonials

Alles draait om vertrouwen. Krijgt de bezoeker door het bezoek aan jouw website voldoende vertrouwen in jou om met jou te willen werken? Een krachtige manier om dit te versterken is het werken met testimonials.

Testimonials zijn korte verhaaltjes van mensen, klanten die eerder met jou hebben gewerkt en die vertellen hoe ze dit hebben ervaren. Die vertellen wat je zelf niet zo makkelijk vertelt namelijk hoe goed jij bent. Heb je een tevreden klant? Vraag om een testimonial!

Multifunctioneel

We hebben het tot nu toe gehad over de basisfunctie van een website nl. klanten verleiden. Maar een website kan nog zoveel meer.

Je kunt bijvoorbeeld een lidmaatschap koppelen aan jouw website. Voor een betaalde cursus kun je de deelnemers een login geven op jouw website waar ze bij het cursusmateriaal kunnen.

Jouw site kan als kassa fungeren. Bezoekers die zich inschrijven of aanmelden kunnen gelijk door naar de kassa en met ideal betalen. Veel mensen zijn hier inmiddels aan gewend en vinden dit erg prettig.

Je kunt ook een community aan jouw website koppelen. Door bijvoorbeeld bezoekers de gelegenheid te bieden om op jouw artikelen en blogs te reageren kunnen levendige discusies ontstaan waar jij zelf natuurlijk ook aan mee kunt doen.

Tenslotte

Ik hoop dat je met deze tips veel zin hebt gekregen om aan de slag te gaan met jouw website. Een kanaal wat in jouw marketing en profilering absoluut niet mag ontbreken. Heb jij je ondertussen al aangemeld voor de gratis teletraining met Aartjan? Dat kan hier alsnog >>>

P.S. Ook als je op 11 maart niet kunt is het slim je aan te melden want dan ontvang je na afloop automatisch de mp3 opname van de training.

Sociaal Werker in hart en nieren? Ontdek nu de ONDERNEMER in jou!

Doe de [gratis] test en ontvang een mooi rapport met jouw profiel, tips, inzichten en een leuke oefening. Ga hier naar de test >>>

Laat wat van je horen

*