Waarom jouw klanten afhaken en hoe jij dit kunt voorkomen

Klanten zijn altijd onzeker.

Dit gevoel is het sterkst vlak voor de ‘koop’. Klanten haken daarom op het laatste moment soms af. Die leuke nieuwe vrijwilliger komt toch niet opdagen. Die eenzame oude dame belt alweer haar intakegesprek af. Of die opdracht waar jij zo zeker over was gaat op het laatste nippertje toch naar een ander.

Vervelend! Vooral omdat jij ervan overtuigd bent dat jij die ander kunt helpen. Maar helaas is die ander dit kennelijk nog niet.

Het gevoel van onzekerheid bij jouw klanten heeft alles te maken met vertrouwen.

Als een potentiële klant definitief jouw klant wordt en “JA” tegen jou zegt, geeft hij daarmee een ultieme blijk van vertrouwen.

Op het laatste moment “NEE” zeggen wil dus eigenlijk zeggen dat de klant jou nog niet voldoende vertrouwt. De vrijwilliger vraagt zich af of het echt waar is dat hij maar eens per maand wordt ingedeeld op de buurtbus (want vaker kan hij echt niet). De oude dame is slechthorend en durft dit niet te vertellen en ach, haar eenzaamheid valt toch ook best wel mee …. De opdrachtgever is bang dat jij als (zelfstandig) ondernemer jouw afspraken niet na kunt komen.

Wat kun jij doen om de onzekerheid bij jouw klant weg te nemen?

Hoe kun jij jouw klant helpen om jouw klant te worden? Om het vertrouwen te winnen? Zodat jouw klant makkelijk en vol vertrouwen “JA” zegt?

Er zijn een aantal manieren om jouw klant te helpen.

1. Geef garantie

Met een garantie loopt jouw klant geen enkel risico. En als jij voldoende waarde levert loop jij ook geen risico. De garantie kan jouw klant net over dat punt heen helpen zodat hij het met jou aandurft.

Zelf geef ik altijd garanties aan mijn klanten. Is fijn om te geven en het straalt ook vertrouwen uit. Gelukkig heeft nog nooit iemand er gebruik van gemaakt. Daar geeft niet alleen mijn klant meer vertrouwen maar mij ook ;-)

2. Wees aardig

Soms kun je heel eenvoudig de onzekerheid wegnemen door gewoon aardig te zijn. Jouw klant zal voordat hij jou ontmoet op zoek gaan naar informatie over jou. Vindt hij op jouw Linkedin of in de folder een strenge zakelijke profielfoto of een foto met een lachend gezicht?

En als de klant jou dan voor het eerst ontmoet, sta jij dan klaar met een uitgestoken hand en een warm welkom of krijgt hij gelijk een formulier van 2 pagina’s onder de neus gedrukt?

Regelmatig ontmoet ik nieuwe klanten die vertellen dat ze vooraf mijn filmpjes hebben bekeken. Het eerste contact is dan al geweest en de klant is gerustgesteld omdat hij weet wat hij ongeveer kan verwachten. Bij binnenkomst is er iets om over te praten (goh, je bent in het echt precies zoals in het filmpje).

schaarste

schaarste

3. Creëer schaarste

Soms stelt de klant zijn besluit om klant te worden voortdurend uit. En als jouw aanbod morgen ook nog van kracht is en volgende week en volgend jaar ook nog, heeft de klant geen haast. En blijft hij dus ‘hangen’ in zijn onzekerheid.

Je kunt het gevoel van urgentie bij jouw klant sterker maken door schaarste te creëren. Daarmee help je de klant om voorbij zijn onzekerheid te stappen en een besluit te nemen.

Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat de prijs in jouw offerte maar 14 dagen geldig is. Of dat er in de cursus maar ruimte is voor 8 deelnemers en dat je al voor de helft vol zit. Zelf werk ik vaak met een vroegboekprijs: als je snel beslist krijg je het voordeel van een aantrekkelijke prijs.

En nu jij.

Wat doe jij om jouw klant op zijn gemak te stellen zodat hij makkelijk jouw klant wordt? Deel het hieronder in de reacties!

Sociaal Werker in hart en nieren? Ontdek nu de ONDERNEMER in jou!

Doe de [gratis] test en ontvang een mooi rapport met jouw profiel, tips, inzichten en een leuke oefening. Ga hier naar de test >>>

Laat wat van je horen

*