Welzijn Nieuwe Stijl: en nu volhouden!

(bron: Ben Tiggelaar, Dit wordt jouw jaar)

Dit is deel 2 van jouw veranderaanpak richting Welzijn Nieuwe Stijl. De formule luidt richting + actie = succes. In deel 1 heb ik je de 3 stappen gegeven die je moet zetten om jouw richting te bepalen. In dit artikel krijg je van mij de 3 stappen om jouw acties op te pakken. Aan de slag dus!

Stap 1: actiedoelen formuleren

Met een vaag voornemen lukt het 4% van de mensen om na een half jaar veranderd te zijn. Met een specifiek voornemen stijgt dat aantal gelijk naar 46%!

Je weet jouw richting en dus wat je wilt bereiken. Nu vertaal wat je wilt bereiken naar wat je hiervoor moet doen! Vertaal het terug naar dagelijkse of wekelijkse acties die jouw doel dichterbij brengen.

  • Als je vaker erop af wilt zet je twee keer per week jouw computer uit en trek je jouw jas aan.
  • Als je meer ruimte wilt als professional ga je iedere dag 10 minuten twitteren met collega’s uit het land om geïnspireerd te raken.
  • As je meer wilt samenwerken ga je een per week een kop koffie drinken met een samenwerkingspartner.

Doe dat wat het meest haalbaar en effectief is. Kies geen acties die je toch niet zult of kunt doen.

Welk gedrag telt het zwaarst?

  • Dagelijks gedrag: de eerste stap van een reeks, de eerste stap die de reeks in gang zet.  Wil je bijv. naast jouw drukke baan meer tijd voor jouw gezin dan is de eerste stap jouw vrije dagen inplannen zodat je bij jouw gezin kunt zijn.
  • Moments of truth gedrag: wat telt is het gedrag op moeilijke momenten. Als het er echt op aankomt. Maak een plan voor deze moeilijke momenten want je weet dat ze komen. Krijg jij het bijvoorbeeld moeilijk als een vrijwilliger afhaakt (dan doe ik het zelf wel) maak dan een plan dat je eerst een kop koffie drinkt met een collega.

 Stap 2: gebruiken van actietechnieken

volhouden

volhouden

Het kost gemiddeld 66 dagen om een eenvoudige nieuwe gewoonte aan te leren. Bijv. iedere dag de trap in plaats van de roltrap. Maar let op de spreiding is 18-254 dagen! Dus trek er gerust een klein jaar voor uit. Volhouden dus!

Actietechnieken zijn er om jouw veranderplan te ondersteunen. Dit zijn 5 actietechnieken om nieuw gedrag stimuleren:

  1. Mobiliseer de sociale omgeving, vraag hulp, doe het samen.
  2. Of zoek een andere sociale omgeving die ook jouw kant opgaat dus verander de sociale omgeving.
  3. Verander de fysieke omgeving: zet jouw bureau op een andere plek, koop een nieuwe werktas.
  4. Houd jouw vorderingen bij: stijgende grafiekjes zien motiveert enorm. Houd bij wat goed gaat.
  5. Beloon gewenst gedrag: geef jezelf een cadeautje, geef jezelf complimentjes.

Bonustip: begin van dit jaar heb ik Lift ontdekt. Een geweldige app voor de iPhone waarmee je kunt bijhouden hoe het jou en jouw nieuwe gewoontes vergaat. Je voert eenvoudig jouw nieuwe gewoontes in en daarna iedere dag even de balans opmaken. Werkt enorm stimulerend zo’n appje. (Heb je geen iPhone dan kun je gewoon met jouw pc inloggen). Klik hier: http://www.lift.do

 Stap 3: evalueren van actieresultaten

Nieuw gedrag komt altijd na experimenteren: sommige dingen werken wel andere niet. Soms zijn dingen ook ‘uitgewerkt’. Dus je moet voortdurend bijsturen. Beschouw de verandering als 1 groot experiment, een kans om iets te leren waarmee je stap voor stap dichter bij jouw doel komt.

Evalueer gericht: noteer een datum, criteria en normen voordat je aan de acties begint. Houd rekening met minstens 2-3 maanden tijd.

Houd er rekening mee dat gedragsverandering gaat met vallen en opstaan. Dat het tijd, energie en aandacht kost die niet op de automatische piloot kan. Het kost tijd voordat je weet wat bij jou het beste werkt. Realiseer je dat je met sommige dingen in het leven nooit echt klaar bent.

Dit was deel 2 van de veranderformule van Ben Tiggelaar uit Dit wordt jouw jaar (deel 1 kun je hier vinden). Ik hoop dat het jou motiveert om op jouw eigen manier aan de slag te gaan met Welzijn Nieuwe Stijl en om vol te houden.

Tot slot heb ik een verrassende superleuke uitnodiging voor je. Die ontvang je op 25 juli. Dus houd jouw mail in de gaten!

Sociaal Werker in hart en nieren? Ontdek nu de ONDERNEMER in jou!

Doe de [gratis] test en ontvang een waardevol rapport met jouw profiel, tips, inzichten en een leuke oefening.
Ga hier naar de test >>>

Reacties

  1. Jeroen Wapenaar zegt:

    Fijn artikel weer Anneke! En super handig dat Lift, thanks.

Laat wat van je horen

*