De marketingwaarde van een vakantiemelder

Klanten houden van persoonlijke aandacht. Ieder moment van contact heb jij de kans om te werken aan de warme relatie met jouw klant. Ook de vakantiemelder is zo’n contactmoment. En heeft dus marketingwaarde.

Veel professionals realiseren zich dit niet als ze op het allerlaatste moment, vlak voordat ze op vakantie gaan nog snel even de melder aanzetten. Gevolg: saaie, zakelijke en zelfs hele foute meldingen. Hier zijn de voorbeelden van meldingen die ik ontving op mijn mailing van 8 augustus.

Marketingwaarde: 0 (zeer fout, schade!)

Ik ben met vakantie tot 13 meil a.s. , in dringende situaties kunt u contact opnemen met ons secretariaat (tel xxx ), vriendelijke groet, S.

Dit is een oude melding van een oude vakantie. Hoe onzorgvuldig! Dit geeft een klant weinig vertrouwen.

Marketingwaarde: 1 (fout)

maandag 5 tot maandag 19 augustus ben ik met vakantie en kan uw mail niet beantwoorden

Deze melding is wel heel kort en zakelijk. Geen begroeting, geen verwijzing, geen naam. Zou deze afzender ook zo koel met zijn of haar klanten omgaan?

Marketingwaarde: 2 (kan beter)

Ik lees uw mail NIET op woensdag 7 en donderdag 8 augustus 2013.

Ik lees uw mail WEL op vrijdag 9 augustus 2013.

Peter P.

Deze melder laat aan duidelijkheid NIETS te wensen over. Maar mist wel alle vriendelijkheid richting de ontvanger.

Marketingwaarde: 3 (kan ermee door)

Beste lezer,

Op dit moment ben ik helaas niet bereikbaar. Vanaf dinsdag 13 augustus ben ik weer in de gelegenheid om uw mail te beantwoorden. Mocht u toch dringend iemand van XXX nodig hebben, neemt u dan contact op met de receptie. Dit kan telefonisch via xxx of via email info@xxx.nl.

Met vriendeijke groet,

Fabian H.

Buurtsportcoach

Deze melding is vriendelijk, duidelijk en helpt de ontvanger met een heldere verwijzing.

Marketingwaarde: 4 (waardevol)

Hallo,

Ik ben nu heerlijk van mijn vakantie aan het genieten.
Maandag 19 augustus ben ik weer bereikbaar.

Met vriendelijke groeten,

Margo v.d. S.

Wat deze melder prettig maakt is de persoonlijke noot. Mensen doen zaken met mensen! Dus ook in jouw vakantiemelder mag je een menselijk gezicht tonen.

Marketingwaarde: 5 (zeer waardevol)

Dank voor uw mail. Ik houd vakantie. Vanaf 27 augustus ben ik weer telefonisch bereikbaar en beantwoord ik mijn mail.

U kunt intussen mailen, een voicemail bericht inspreken of een sms sturen. U kunt voor dringende vragen ook contact opnemen met mijn collega’s op het Centraal Bureau van XXX: 030-xxx.

Vakantietip: bezoek een van de speeltuinen, bijvoorbeeld De Buurttuin (Waalstraat) of Wijktuin De Boog (Merwedekade). Zie voor activiteiten de beide facebookpagina’s. Ook XXX heeft een facebookpagina en een geheel nieuwe website

Fijne dagen,

Vriendelijke groet,

Nienke Z.

Sociaal Makerlaar Jeugd Rivieren/Dichterswijk
XXX
06-xxx
www.xxx.nl

Deze melding is zeer waardevol. Hij is vriendelijk met een dankjewel en een groet. Hij is menselijk en bevat tips! Hier heeft een klant iets aan. Nienke laat zien dat ze werkt aan de relatie met haar klanten zelfs als ze op vakantie is.

Nog een laatste tip van Kirsty, mijn onvolprezen assistente die altijd alle meldingen leest.

Kirsty: “Wees zuinig met de melder. Ben je 1 dag afwezig en lees je jouw mail die dag niet, dan is een melder echt niet nodig. Het is onnodige ballast in de mailbox van de ontvanger die best een dag op jouw antwoord kan wachten.”

Probeer vanaf nu waarde toe te voegen aan jouw vakantiemelder zodat je zelfs als je op vakantie bent werkt aan een warme relatie met jouw klant. Heb jij een originele melder en wil je die met ons delen? Laat dit dan weten in de reacties hieronder.

20130818-183008.jpg

Sociaal Werker in hart en nieren? Ontdek nu de ONDERNEMER in jou!

Doe de [gratis] test en ontvang een mooi rapport met jouw profiel, tips, inzichten en een leuke oefening. Ga hier naar de test >>>

Reacties

  1. Pia Rauhala-Berents zegt:

    dank je wel Anneke! je houdt ons scherp!!!

  2. Marieke Puts zegt:

    Wat een goed advies! Vóór de volgende vakantie investeer ik wat extra energie en creativiteit in mijn vakantiemelder.

  3. Harrie van der Meijden zegt:

    Deze gaat mijn upline in :-)

  4. Arnold van Hazendonk zegt:

    Dag Anneke, dank voor alweer nuttige en inspirerende tips. Was het plaatsen van een (Toscaanse?) vakantiefoto óók een tip? Zal eens kijken of ook foto’s in de afwezigheidsmelder te plaatsen zijn…. Groetjes, Arnold.

  5. Hai Arnold, de foto komt uit Oostenrijk. En een ontzettend goed idee om een foto op te nemen in de vakantiemelder!

Laat wat van je horen

*