Uitverkocht!

uitverkochtHet is een dubbel gevoel. Aan de ene kant ben je blij als je uitverkocht bent: jouw cursussen zitten vol, de spreekuren zitten vol en jouw buurthuis is tot de laatste stoel bezet en er is geen gaatje meer te vinden in jouw agenda. Aan de andere kant betekent dit ‘NEE’ verkopen: een wachtlijst, mensen die jou hard nodig hebben niet kunnen helpen.

‘NEE’ verkopen doet pijn en is bovendien niet slim. De kans is groot dat je deze klant kwijt raakt. Na lang aarzelen en twijfelen heeft jouw klant eindelijk de stap gezet om jou om hulp te vragen. Hij is bereid en gemotiveerd. Een ‘NEE’ kan dit volledig onderuit halen.

De uitdaging is hoe jij meer mensen kunt helpen gewoon in dezelfde tijd zodat je geen ‘NEE’ meer hoeft te verkopen. En uiteraard zonder extra kosten of zelfs nog liever goedkoper.

De oplossing is: online werken!

Zo pak je dit slim aan:

  • Kies voor een mix van online en offline werken: online waar het kan, offline waar het moet.
  • Kijk eens kritisch naar jouw producten en diensten en kies dan 1 product of dienst die je gaat omzetten naar een online dienst. Is er bijvoorbeeld bepaalde informatie die je keer op keer telefonisch of in een spreekuur of huisbezoek aan jouw klant geeft? Kijk dan eens of je deze informatie kunt verpakken in een ebook of videocursus.
  • Ga hiermee aan de slag. Weet je niet hoe je een ebook of videocursus moet maken? Google dan eens: er is online ook hierover enorm veel hulp te vinden. Of kijk eens goed rond in jouw organisatie. Er is vast wel iemand die handig is en die het leuk vind om hiermee aan de slag te gaan.
  • Is het gelukt en bevalt het goed? Ga dan verder aan de slag. Mogelijkheden genoeg: online hulpverlening, webinars, chatten of skypen, groepswerk met een facebookgroep, video’s …

Dit zijn de voordelen:

  • Laagdrempelig: het enige wat nodig is, is een internetverbinding voor jouw klant. Jij kunt de klant daar opzoeken waar hij al is.
  • Flexibel: jouw klant hoeft niet te reizen en kan zelf zijn plek uitkiezen waar hij inlogt en datzelfde geldt natuurlijk voor jou.
  • Goedkoop: zeker als je gebruik maakt van bestaande (gratis) platforms zoals een facebookgroep of GoToWebinar dan zijn de kosten te verwaarlozen.
  • Schaalbaar: ‘the sky is the limit!’. Of er nu 10, 100 of 1000 mensen deelnemen aan jouw webinar, het kost jou evenveel tijd. Je kunt in dezelfde tijd veel meer mensen helpen!
  • Automatisch: als jij de techniek voor jou laat werken dan kun je zelfs klanten automatisch helpen zonder dat jij daarvoor nodig bent. Bijvoorbeeld met een videocursus: je maakt hem 1 keer en kunt de cursus daarna met een autoresponder volledig automatisch aan jouw klant leveren. 24 uur per dag, 7 dagen per week.

Ik kan maar 1 nadeel bedenken. En dat is dat online werken nieuw en onwennig voor je is. En dat je misschien even door een zure appel heen moet om het onder de knie te krijgen. Je moet het nu gewoon niet meer te lang uitstellen want anders loop je achter. Geloof me, iedereen kan het. Dus ook jij! En hoe heerlijk is het dat je op deze manier nooit meer ‘NEE’ hoeft te verkopen.

Een slimme mix van offline en online werken heb ik ook toegepast in het trainingsprogramma “Hier sta ik voor!”. Ben jij professional en wil je leren hoe je jezelf kunt profileren zonder ‘verkoperig’ te doen? Kom dan meedoen met deze toptraining. De training wordt kosteloos aangeboden aan 100 professionals door FCB in opdracht van de bonden, werkgevers en de beroepsverenigingen. Er zijn trainingsdagen op 5 plaatsen in het land en verder werken we online! De aanmelding sluit op 15 augustus dus reageer snel. Je kunt er hier alles over lezen >>>

 

Sociaal Werker in hart en nieren? Ontdek nu de ONDERNEMER in jou!

Doe de [gratis] test en ontvang een waardevol rapport met jouw profiel, tips, inzichten en een leuke oefening.
Ga hier naar de test >>>

Laat wat van je horen

*