10 linkedingeboden die iedere welzijnswerker moet kennen

Na de 10 twittergeboden is het nu de hoogste tijd voor de 10 linkedingeboden*. Zodat Linkedin meer wordt dan een digitale visitekaartjesbak en ook echt voor jou gaat werken.

een goed linkedin profielWees volledig en actueel

Maak jouw profiel compleet en vul alles in waar Linkedin om vraagt. Dat lukt je niet in een namiddag dus plan hiervoor wat extra tijd in. Daarna houd je natuurlijk jouw profiel actueel. Linkedin geeft je complimentjes als ze tevreden is!

Houd je aan de regels

De profielen zijn persoonlijk en niet bestemd voor organisaties, teams, projecten. Helaas kom ik welzijnsorganisaties tegen die voor hun organisatie een persoonlijk profiel hebben aangemaakt. Dit kan echt niet. Wil je als organisatie actief zijn op Linkedin dan heeft Linkedin daarvoor een perfecte oplossing: je kunt daarvoor een company profiel maken.

Vermijd dubbele accounts

Het maken van een goed profiel op Linkedin is best nog wel een lastige klus. Soms zie je dat mensen het er na een tijdje bij laten zitten. Na een jaar beginnen ze dan opnieuw en maken ze weer een profiel. Gevolg: je hebt dubbele accounts. Dit is erg onhandig en hiermee kun je niet netwerken. Heb jij twee accounts? Probeer dit dan snel op te lossen door er 1 weg te halen.

Maak connecties

Wat echt niet kan: een profiel zonder connecties. Ik kom ze steeds vaker tegen. Dit zijn mensen die op zoek zijn naar een baan en die hebben gehoord dat je daarvoor op Linkedin moet zijn. Ze melden zich aan bij groepen voor de vacatures en zijn niet geïnteresseerd in connecties. Als je Linkedin op deze manier gebruikt profileer jij jezelf als een ordinaire vacaturejager in plaats van als een netwerker die bereid is anderen te helpen. Geen werkgever zal in jou geïnteresseerd zijn.

Wees persoonlijk

Skip de standaardboodschappen en maak het contact met jouw nieuwe connectie gelijk warm en persoonlijk. Als jij iemand uitnodigt die je niet kent leg dan uit waarom je hem of haar uitnodigt. Nodigt iemand jou uit en ken je hem of haar niet vraag dan naar de reden voor de uitnodiging. Is het linken gelukt? Bedank diegene dan voor de connectie en leg daarmee de basis voor een vruchtbaar netwerkcontact.

persoonlijke linkedin uitnodiging

Wees bereid om te netwerken

Linkedin is geen digitale verzameling van visitekaartjes. Of een wedstrijdje wie de meeste connecties kan verzamelen. Je maakt connecties op Linkedin om elkaar te helpen. Wees daartoe bereid. Laat weten waar je mee bezig bent, post een inzicht, deel kennis, stel een vraag en biedt jouw hulp aan.

Koppel jouw Linkedin updates niet automatisch met andere social media accounts

Het zakelijke karakter van Linkedin past namelijk helemaal niet bij bijvoorbeeld het ‘popiejopie’ gehalte van tweets of facebookberichten. Bovendien post je op Linkedin gemiddeld 1 update per week en kunnen dit er op twitter wel 5 of 6 zijn.

Kijk verder dan je neus lang is

De beste hulp komt vaak niet van de mensen die jij al kent en met wie je een connectie hebt. De meest nuttige connecties zitten namelijk vaak in de tweede ring. Dit zijn de mensen die de mensen kennen die jij weer kent. Linkedin maakt het je makkelijk. Bij iedere naam zie je een 1, 2 of 3 staan. Een 1 is iemand met wie jij een connectie hebt, een 2 is iemand met wie jouw connectie een connectie heeft. Je kunt precies zien welke connectie dit is. Vraag hem of haar om jullie met elkaar in contact te brengen!

Gedraag je op Linkedin

In discussies zie ik soms onmogelijk gedrag: beledigen, zaniken en klagen. Dat is niet en nooit helpend. Terwijl netwerken er om gaat dat je elkaar verder wilt helpen.

Laat het weten als je tevreden bent

Omdat Linkedin een zakelijk netwerk is, zijn aanbevelingen en endorsements zo belangrijk. Als je prettig met iemand zaken hebt gedaan dan doe je jouw netwerk een plezier door hen deze persoon aan te bevelen of diens vaardigheden te onderschrijven (endorsements).

Om uit te printen en naast jouw computer te hangen

 

Wil jij meer werk maken van jouw social media? Of zou je ermee willen beginnen maar hik je er erg tegenaan? In module 2 van mijn online programma “Profileren met Passie” is een hele les gewijd aan Social Media! Je leert hoe je social media kunt gebruiken en krijgt alle handleidingen zodat je er makkelijk mee aan de slag kunt. Deze week kun je met een supervoordeel van 200 euro inschrijven voor “Profileren met Passie”. Deze aanbieding eindigt op 8 september om 24:00 uur. Hier lees je alles over de aanbieding en waarom meedoen aan “Profileren met Passie” een goed idee is >>>

 

 

Laat wat van je horen

*