Welzijn in Geldzaken: 3 tips hoe je meer ondernemend kunt worden zonder jouw integriteit te verliezen

geldzaken“Ja maar, het gaat mij niet om het geld” zegt ze ferm nadat ze een prachtig plan heeft bedacht om de weggevallen subsidie op te vangen. Gelukkig is zij niet de enige die er zo over denkt. Er klinkt instemmend gemompel uit de zaal…

Vorige week had ik het genoegen om te mogen werken met 35 managers, professionals en zelfstandigen uit welzijn en zorg die allemaal op zoek zijn naar nieuwe business. Voor een groot aantal was de urgentie hoog: forse bezuinigingen tot zelfs compleet wegvallende subsidies dwingen hen op zoek te gaan naar nieuwe business.

Dit zijn de vragen waar ze mee worstelen:

  • Waar liggen in deze tijd kansen voor nieuwe projecten?
  • Hoe kom je als gedeeltelijk gesubsidieerde organisatie aan eigen geld?
  • Hoe maak je een ondernemingsplan?
  • Hoe breng je een businessmodel in de praktijk?
  • Hoe kom je tot alternatieve verdienmodellen?
  • Hoe kan ik het als zzp-er rooien?
  • Hoe verleid ik collega’s om ondernemender te werken?

Allemaal hele wezenlijke vragen. Laat ik voorop stellen dat ondernemend werken niet zo maar even op een namiddag gerealiseerd is. Op basis van mijn ervaring kan ik je zeggen dat je ongeveer een jaar nodig hebt om de omslag te maken. Dat is goed te overzien toch?

Natuurlijk moet je ergens beginnen. Nu? Okay! Top! Dit zijn de drie tips die ik voor je heb:

  • Een ondernemer verkoopt altijd iets. Nu kan het woordje ‘verkopen’ er al meteen voor zorgen dat je afhaakt. De kans is groot dat je zo’n pusherige autoverkoper voor je ziet en dat wil je natuurlijk absoluut niet worden. Gelukkig hoeft dit niet! Liever niet zelfs want dit soort types zijn een uitstervend ras. Ik heb geleerd dat je ook kunt verkopen op een zachte, vriendelijke manier die heel goed bij sociale professionals past. Mijn tip is dat je aan de slag gaat met welzijnsmarketing en dat je leert hoe je op een eenvoudige, succesvolle en integere manier kunt verkopen.
  • Een ondernemer heeft altijd een doel. Hij is nooit klaar. Heeft hij zijn doel bereikt dan dient het volgende doel zich al weer aan. Dit komt omdat hij een missie heeft, een passie die als een stip op de horizon hem steeds weer uitdaagt om nog een stap verder te zetten. Mijn tip is dat jij gaat ontdekken wat jouw hoge doel is. Gewoon door even stil te staan en te voelen waarvoor jij hier op aarde bent.
  • Een ondernemer is een creatieve doener. Om jouw doel te bereiken heb je creativiteit, lef en doorzettingsvermogen nodig. Ondernemen is vooral DOEN of nog beter: ondernemen is vooral het anders doen dan je altijd deed, iedere keer weer naar nieuwe manieren zoeken. Maar dit is ook het punt waar je opnieuw kunt afhaken. Je zou het wel anders willen maar … En dan komen alle argumenten waarom het niet kan.  Meestal zit daar angst onder, angst om het anders dan anders te doen, angst om buiten jouw comfortzone te komen. Want buiten jouw comfortzone ga je ‘dood’. Of niet? Nee, natuurlijk niet! Tussen jouw comfortzone en de doodzone zit namenlijk nog een andere veilige zone: de leerzone. Natuurlijk voelt die wat oncomfortabel maar je mag er experimenteren, je mag er fouten maken. Mijn tip: probeer het maar eens!

Dan zit je alleen nu nog met die geldkwestie in je maag. Want het gaat je niet om het geld verdienen. Als jij deze gedachte herkent heb je last van jouw ‘non-profit hormomen’. En die kunnen je behoorlijk in de weg zitten. Want in business speelt geld nu eenmaal een belangrijke rol. Dus daar moet je mee leren dealen. Natuurlijk zul je geen graaier of geldwolf worden want jouw missie om mensen te helpen is altijd leidend. Maar als jij geen geld verdient ben je niet in business en zul je dus ook geen mensen kunnen helpen.

Om succesvol te zijn in nieuwe business moet jij jouw non-profit opvattingen over geld bijstellen zonder te morrelen aan jouw integriteit. Dat is een mooie uitdaging die ik graag samen met je aan ga. Op 29 oktober start mijn nieuwe trainingsprogramma “Welzijn in Geldzaken”. In 6 modules leer je alles over geldzaken wat je nodig hebt om succesvol te zijn in jouw nieuwe business. Je leert onder andere:  waarde bepalen, ontwerpen van een profit piramide, prijzen vaststellen, offreren en factureren, inzetten van omzetversnellers.

Op 14 oktober geef ik een gratis preview training “De 5 grootste misvattingen over geld waardoor ondernemende welzijnswerkers in het verdomhoekje zitten”. Doe je mee? De training is online, dus makkelijk vanaf jouw eigen plek thuis of op kantoor te volgen. Het enige wat je nodig hebt is een pc of laptop met geluid en een internetverbinding (die kunnen we vooraf ook nog even samen testen). Wil jij succesvol aan de slag met nieuwe business zodat je mensen kunt blijven helpen, dan ben je van harte welkom! Je kunt je nu hier aanmelden (klik hier) >>>

 

Reacties

  1. Caroline van Bommel zegt:

    Hallo Anneke,
    Ik had het genoegen om één van die ‘zelfstandigen uit welzijn’ te zijn die vorige week met je mocht werken. Waar ik me ook over het zinnetje ‘het gaat me niet om het geld’ verbaasde. Hoeven de professionals en managers die in de welzijnssector werken dan ook hun salaris niet? Ook al zijn hun diensten gratis voor de afnemer, er zal toch voor betaald moeten worden. De grootste vraag in de zaal was dan ook meer: ‘Wie is mijn klant?’ ‘Wie betaalt er voor mijn dienst?’ Zelf werk ik al als zelfstandige, dus ja natuurlijk verkoop ik mijn diensten. Gaat het mij daarbij om het geld? Nee, want ik doe ook veel gratis. Als vrijwilligerswerk, ‘gewoon, omdat ik het leuk vind.’ Werk ik voor niets? NEE. Als werknemer werk je toch ook niet voor niets voor je baas?

Laat wat van je horen

*