3 handige tips waarmee jij zichtbaar wordt in de wijk

fotoWerk jij al in een wijkteam? Dat zal best wennen zijn. Natuurlijk besteed je tijd aan het zoeken naar interne afstemming en samenwerking. Het binnenwerk zeg maar. Maar ook het buitenwerk vraagt om aandacht. Want hoe zorg jij ervoor dat je zichtbaar bent in de wijk?

Daar kun je veel aan doen. Om te beginnen heb ik deze drie handige tips voor je op een rij gezet.

Tip 1: ga netwerken

Netwerken is een prachtige en praktische competentie nieuwe stijl. Door te netwerken leer je de inwoners van jouw wijk kennen en zij leren jou en jouw teamgenoten kennen. Netwerken kun je overal! Je kunt een meet & greet in de wijk organiseren maar je kunt natuurlijk ook gewoon bij de super binnenlopen. Hoe meer jij op pad bent om te netwerken hoe zichtbaarder jij zult zijn.

De clou van netwerken is dat jij vragen stelt om te ontdekken waar de wijkbewoner naar op zoek is. Als je dat weet kun je daarna die wijkbewoner verbinden aan een andere wijkbewoner die dit kan bieden. Hoe groter jouw netwerk is hoe meer mensen jij aan elkaar kunt verbinden. Netwerken is daarom een vorm van investeren die zich altijd weer uitbetaalt.

Ben jij nu een sociaal werker die netwerken helemaal niet leuk vind? Omdat je van nature introvert of verlegen bent? Geen nood! In de volgende WNmarketing Inspiratie geef ik netwerktips voor introverte welzijnswerkers.

Tip 2: zorg voor een goede pitch

Terwijl jij aan het netwerken bent leer je steeds meer nieuwe wijkbewoners kennen. En bij ieder nieuw contact komt er het moment dat jij je voorstelt en vertelt wie je bent. Dit is een gouden moment! Als jij op dit moment jezelf voorstelt op een manier die ‘pakt en plakt’ zal die ander jou daarna niet snel vergeten. Jouw zichtbaarheid krijgt dan letterlijk een smoel.

Jezelf pakkend en plakkend voorstellen doe je met een zogenaamde pitch. Een pitch is een korte, krachtige vorm van een marketingboodschap. Jij zegt voor wie je er bent, welke waarde jij levert en wat dit oplevert. Een simpel format om jouw pitch te schrijven vind je hier.

Wil je mijn feedback op jouw pitch post hem dan hieronder in de reacties. Ik denk graag met je mee.

Tip 3: maak slim gebruik van social media

Om een rol van betekenis te kunnen spelen in de wijk wil je het liefst een groot bereik, een groot netwerk en zoveel mogelijk zichtbaarheid. Gaat het om 10 wijkbewoners dan kun je eens per week natuurlijk een bakkie doen. Worden het er 100, 500 dan lukt dat niet meer.

Je loopt het risico dat wijkbewoners je wel ergens vaag van kennen maar niet voelen dat ze een relatie met je hebben. En dat hebben ze wel nodig om jou als verbinder en bruggenbouwer te kunnen vertrouwen. Met social media kun je slim bouwen aan jouw zichtbaarheid en daarmee aan jouw relaties in de wijk. Ik adviseer je om een wijkgerichte facebookgroep te starten.

Hoe je dit doet ga ik je ook nog uitleggen in een van de volgende edities van WNmarketing Inspiratie.

P.S.: als je bent geabonneerd op WNmarketing Inspiratie, ontvang je de netwerktips voor introverte welzijnswerkers en de uitleg over de facebookgroep vanzelf. Nog niet geabonneerd? Dan kan je je hier aanmelden >>> (krijg je bovendien mijn gratis ebook)

 

Wil jij in het nieuwe jaar werken aan jouw zichtbaarheid en wil je weten hoe ik je daarbij kan helpen? De komende weken maak ik weer tijd voor een aantal doorbraaksessies. In een telefoongesprek van 30 minuten onderzoeken we samen waar jouw groeikansen liggen en kijken we of ik je daarbij kan helpen met een training of coachingsprogramma. Wil jij zo’n gratis doorbraaksessie twv € 247,00. Vraag hem dan hier aan >>>

Sociaal Werker in hart en nieren? Ontdek nu de ONDERNEMER in jou!

Doe de [gratis] test en ontvang een mooi rapport met jouw profiel, tips, inzichten en een leuke oefening. Ga hier naar de test >>>

Reacties

  1. Ans Termeulen zegt:

    Ik kom bij ouderen thuis die eenzaam zijn, ik neem ze mee uit zodat ze er even uit zijn, meer van de wereld zien en ervaren

  2. Hai Ans, dankjewel voor jouw pitch. ik vind hem erg mooi! 2 kleine tips:
    ik zou de eerste keer het woordje uit weglaten.
    ik zou achter ervaren aanvullen ‘dat ze niet alleen zijn’

  3. Ans Termeulen zegt:

    Dank je wel voor je feedback, hier kan ik heel veel mee, je maakt mij blij.
    Ik wens je een goed weekeinde toe.

Laat wat van je horen

*