Mijn allerbeste marketingtip om vrijwilligers te mobiliseren

reinheidEen klant wordt pas een klant als hij een behoefte heeft. Dat is een belangrijke wetmatigheid van marketing. En hoe meer die behoefte voelt als een pijn hoe beter jouw marketing gaat werken. Maar hoe werkt dat nu als je vrijwilligers zoekt? Als het jouw taak is om kwetsbare burgers te verbinden aan vitale burgers hoe pak je dit dan aan? Dit is niet makkelijk maar gelukkig er is 1 doeltreffende oplossing.

Vitale burgers met wie helemaal niks aan de hand is en die niets te wensen hebben in hun leven hebben geen behoefte. Er is geen probleem of pijn die moet worden opgelost. Hoe kun je hen dan toch bewegen om vrijwilligerswerk te gaan doen zonder dat je aan ze gaat lopen trekken? Afgelopen week in een training zei een deelnemer het zo: “Ik voel me soms net zo’n colporteur die op straat mensen aanspreekt”. Dit voelde voor haar niet prettig!

De oplossing zit in het geheim dat alle marketeers van goede doelen kennen: reinheid! De behoefte aan reinheid. Reinheid is een beetje een gek oud hollands woord maar ik gebruik het heel erg bewust. Het gaat om reinheid van de ziel, een schoon geweten. Dat is iets waar we allemaal behoefte aan hebben.

Ieder mens zoekt een manier om te dealen met schuldgevoelens die we vaak als kind al meekrijgen. Als ik vroeger mijn eten niet lustte zei mijn moeder steevast “denk eens aan de arme kindjes in Afrika”. Ik vond als kind dat een vreselijke gedachte! Ik voelde mij schuldig en wilde alles doen om daarvan af te komen.

Precies dit is de prikkel die je potentiële vrijwilligers kunt geven om ze in actie te krijgen. Mensen die het goed hebben, die alles hebben wat hun hart begeert, die gezond zijn, onafhankelijk van anderen en geen zorgen hebben, kennen momenten dat ze zich daar schuldig over voelen. Dat zijn de vrijwilligers die jij zoekt! Jij kunt ze namelijk een manier bieden om van dit lastige en knagende gevoel af te komen. Jouw vrijwilligerswerk is de oplossing voor hun belaste geweten!

In jouw marketing ga je dit gebruiken. Je gaat potentiële vrijwilligers aanspreken op dit knagende gevoel: “Ken je dat gevoel dat alles in jouw leven lijkt te kloppen? Alles loopt op rolletjes voor jou en jouw gezin. Je hebt alles wat je hart begeert en er zijn geen zorgen. Dat is een heerlijk gevoel waar je voluit van zou moeten genieten. Maar toch lukt je dit soms niet. Omdat er iets aan jouw geweten knaagt. Omdat je weet dat er mensen zijn die niet zoveel geluk hebben als jij. Omdat er mensen zijn voor wie het leven minder geslaagd is zonder dat ze daar iets aan kunnen doen. Wat ga jij doen? Laat je dit gebeuren of kom je in actie? En deel je een beetje van jouw geluk met anderen die dit heel hard nodig hebben? Pak nu de telefoon en meld je aan als buurtvrijwilliger: 020-1234567”.

Marketeers van goede doelen weten het allang maar nu weet jij het ook: reinheid is het verlangen wat potentiële vrijwilligers in beweging brengt!

Wil jij weten wat de andere basisbehoeften zijn waarmee jij klanten in beweging krijgt? Kom dan meedoen met de tweedaagse training Eenvoudig Succesvol Ondernemen in Welzijn. Hier vind je alle informatie >>>

Sociaal Werker in hart en nieren? Ontdek nu de ONDERNEMER in jou!

Doe de [gratis] test en ontvang een waardevol rapport met jouw profiel, tips, inzichten en een leuke oefening.
Ga hier naar de test >>>

Laat wat van je horen

*