Slim geld verdienen met Welzijn

Deel 2 in de serie Welzijn Onderneemt!

Afbeelding bij Slim geld verdienen met welzijnWelzijn en geld verdienen. Een grotere tegenstelling bestaat niet. Of beter: bestond. De welzijnssector kantelt, organisaties moeten mee. Ondernemen is het credo, klanten gaan (mee)betalen. Ook voor uw diensten. Dan is het maar beter dat u zich goed voorbereidt. Hoe? Een andere mindset over geld helpt. Net als de keuze voor een (nieuw) verdienmodel.

Klanten die bewust betalen voor mijn diensten als welzijnsorganisatie? U bent niet de eerste die het zich afvraagt. En zeker niet de laatste. Enerzijds logisch: dit lijkt haast vloeken in de kerk. Anderzijds: financiële tijden veranderen. Welzijnsorganisaties zien zich genoodzaakt – mede door het wegvallen van gegarandeerde gemeentelijke subsidies en bezuinigingen – zelf de broek op te houden. En wat te denken van de toenemende concurrentie van zorgorganisaties en sociaal ondernemers? Zij bieden niet alleen welzijnsdiensten aan, maar werken vaak ook nog eens met innovatieve verdienmodellen.

Financiële ruilrelatie

De meeste welzijnsorganisaties hebben geen directe financiële ruilrelatie met de gebruikers van hun diensten. Het doorbreken van de huidige financiële afhankelijkheid en het creëren van een meer directe financiële relatie tussen uw organisatie en uw klant – de burger- vraagt om drie dingen. Eén: inzicht in wat burgers willen en wat u daarin te bieden hebt. Twee: een andere mindset over geld verdienen. En drie: een (slim) verdienmodel. In dit artikel gaan we in op punt twee en drie. Als welzijnsprofessional weet u (waarschijnlijk) wat uw klanten willen én hoe u hier met uw dienstverlening op kunt inspelen.

Sterk merk

Veel welzijnsprofessionals hebben een gespannen relatie met geld. Wie met welzijn geld wil verdienen, moet  anders over geld gaan denken. Een vaak voorkomende misvatting is bijvoorbeeld dat welzijnsklanten per definitie arm zijn. Maar wat is arm? En waar meet je armoede aan af? Aan uw eigen standaard? Die van de burger? Misschien voelt uw ‘arme’ klant zich wel stinkend rijk. Hoe dan ook: het is niet aan u om te bepalen of uw klant arm is en uw dienst wel of niet kan of wil betalen. Kijk voor een voorbeeld eens naar de stichting DoordeWijks die staat voor ‘betaalbare hulp binnen de wijk aan diegenen die wel wat ondersteuning of gezelschap kunnen gebruiken’. Die wordt geleverd door actieve bewoners uit de wijk die hiervoor ook betaald worden.

Uw welzijnsorganisatie moet ook een sterk merk zijn

 Arme klanten willen bovendien niet altijd goedkope dingen: ook zij hechten aan merken waar zij trouw aan zijn. Ook al is dit een duur merk. Dit komt omdat dit voor hen zoveel waarde heeft dat de waarde gelijk staat aan het geld dat ze ervoor willen betalen. Uw welzijnsorganisatie moet ook zo’n sterk merk zijn. Sterke merken onderscheiden zich met een scherp geformuleerde missie. Ze staan ergens voor. En communiceren dit ook. Hier valt als welzijnsorganisatie een wereld te winnen. Kijk ter inspiratie eens op de website van WIJEindhoven.

Verschillende verdienmodellen

Zijn uw gedachten over geld verdienen in beweging gekomen? Dan is het raadzaam ook te kijken naar een voor uw organisatie geschikt verdienmodel. In een verdienmodel staat welke dienst of product u levert en hoe u daarmee uw geld verdient. Ofwel: hoe creëert u als organisatie meerwaarde? Organisaties verdienen op verschillende manieren hun geld, dus zijn er verschillende verdienmodellen. Bekende verdienmodellen zijn de dienstenverkoop, het abonnement en het lokaasmodel. Bij dienstenverkoop levert u een product of dienst waarvoor een klant een vast bedrag of een uurtarief betaalt. Is er sprake van een abonnement? Dan betaalt de klant een vast bedrag per maand/jaar. Bijvoorbeeld voor energie, de krant of mobiele telefoondiensten. In het geval van het lokaasmodel betalen klanten relatief weinig voor een basisproduct (zoals een printer) en juist wat meer voor onderdelen die ze steeds opnieuw aanschaffen (de cartridges).

Dienstenverkoop…

Dit rechtvaardigt de vraag: welke (nieuwe) verdienmodellen zijn in de welzijnssector een goed alternatief voor het bekende subsidiemodel? Punt Welzijn uit Weert is bezig met het ontwikkelen van het verdienmodel dienstenverkoop. De organisatie wil haar weerbaarheidstraining verkopen aan verschillende niet-welzijnsklanten, zoals ambulancepersoneel, politie en medewerkers van horecabedrijven. Met de winst beoogt Punt Welzijn trainingen te financieren voor kwetsbare kinderen en jongeren. Een ander voorbeeld is dat van twee welzijnswerkers die op een ondernemende manier emotionele eenzaamheid onder ouderen aanpakken. Zij hebben www.samenwille.nl in de markt gezet: speeddaten voor hartenjagers op leeftijd. Uiteraard tegen betaling.

…vraag en aanbod…

Adviseert en ondersteunt uw organisatie mantelzorgers? Dan is het vraag- en aanbod model (zoals toegepast in de verkoop van vliegtuigstoelen) een goede optie. Zo kunt u een digitale agenda gebruiken waarin klanten via internet zelf een afspraak inplannen. Afhankelijk van dag en dagdeel varieert u in prijs. Gevolg: op sommige momenten is uw dienst gratis, op (populaire) tijden/dagen betalen mensen een bijdrage.

… of gratis instappen

Ook het overwegen waard is het instap- of Freemiummodel. In dit geval biedt u op basis van een veel voorkomende klantvraag eerst een gratis product aan. Bijvoorbeeld een handreiking voor mantelzorgers met tips en adviezen om overbelasting te voorkomen. Hiermee ondersteunt u een groot deel van uw klanten. Zij die meer hulp nodig hebben, biedt u als extra een (groeps)training aan over hoe om te gaan met overbelasting. Ook hier weer tegen betaling. Voor advies en ondersteuning op maat kunnen mensen bij u terecht, tijdens een individueel consult. Voor deze één-op-één dienstverlening rekent u een hoger (uur)tarief.

Van verdienmodel naar business model

Steeds meer welzijnsorganisaties gaan nog een stap verder en ontwikkelen een nieuw business model.  Hierin vernieuwen ze naast hun verdienmodel onder meer de wijze waarop diensten worden aangeboden (distributiekanalen), samenwerkingsrelaties en de kostenstructuur van hun organisatie. Benieuwd? Binnenkort leest u in een volgend artikel hoe Punt Welzijn en andere organisaties succesvol met het Business Model Canvas aan de slag zijn gegaan om hun bedrijfsvoering te vernieuwen.

Kennis delen

  • Heeft u al ervaringen met een nieuw verdienmodel of ideeën om dit aan te pakken? Laat het ons weten door hieronder te reageren of een mail te sturen naar sociaalondernemen@movisie.nl
  • Schrijf u in voor de community Nieuwe Financieringsbronnen voor Welzijn van de MO-groep (groep alleen toegankelijk voor medewerkers van lid-organisaties van de MOgroep).
  • Wilt u hulp bij de toepassing van nieuwe verdienmodellen in uw organisatie? Meld u dan nu aan voor de training Welzijn in Geldzaken over integer geld verdienen met mensen helpen.

Wilt u weten weten wat welzijnsorganisaties kunnen leren van sociaal ondernemers? Bekijk het eerste artikel in de reeks Welzijn Onderneemt!

Dit artikel schreef ik samen met Daan de Bruijn van Movisie en is ook gepubliceerd op de website van Movisie >>>

Sociaal Werker in hart en nieren? Ontdek nu de ONDERNEMER in jou!

Doe de [gratis] test en ontvang een waardevol rapport met jouw profiel, tips, inzichten en een leuke oefening.
Ga hier naar de test >>>

Trackbacks

  1. […] hè. En zo knap lastig. Want ik voel voor beide kanten. Deze blog bijvoorbeeld kan ik helemaal mee instemmen. En tegelijk wil ik vanuit mijn christelijke oogpunt ook […]

Laat wat van je horen

*