Liefde voor je klanten

 

Alles draait om klanten. Dus je kunt maar beter van ze houden. Een organisatie of onderneming zonder klanten is domweg niet in bedrijf. Als er geen klanten je deur binnenlopen die kopen wat jij voor ze hebt gemaakt, komt er ook geen geld binnen en zul je binnen no time je deuren moeten sluiten. EN HELAAS ZIJN ER GEWOON OOK WELZIJNSORGANISATIES DIE DIT OVERKOMT!

Klanten betalen jouw salaris, de pen waarmee je schrijft, het bureau waaraan je zit, de koffie die je drinkt.

De liefde begint bij een scherpe focus op jouw klanten. Om je daarbij te helpen heb ik vier vragen voor je:

 

Wie zijn jouw klanten?

Deze vraag roept altijd de vraag op of het de betalende opdrachtgevers zijn of de (meestal) niet betalende afnemers van de diensten van sociaal werkers. Mijn advies is om ze beiden als specifiek klantsegment te beschouwen. Zolang welzijnswerkers nog werken in het subsidiemodel waarbij een derde partij betaalt voor diensten die jij levert aan je klanten, blijft het spagaat. Nu zit het met de liefde van de meeste sociaal werkers voor de afnemende klanten wel snor. Waar we een flinke verbeterslag kunnen maken is in onze liefde voor de betalende klanten, meestal de gemeente. Wie houdt er van zijn wethouder?

En misschien zijn er wel klanten waar jij nu nog geen moment aan hebt gedacht maar die wel op jou wachten omdat jij de expertise hebt om hun problemen op te lossen. Ik hoop dat je hier even bij stil wilt staan …

 

Wat is hun pijn?

Klanten zijn altijd mensen die een probleem hebben. Groot of klein maakt niet zoveel uit. Wat wel uitmaakt is dat ze er last van hebben. Alsof het pijn doet. Dat ze daar van af willen. Dat ze het willen oplossen. En natuurlijk het liefste op eigen kracht. Maar meestal hebben ze dat al geprobeerd en is het niet gelukt. Daarom zijn ze op zoek naar een oplossing van hun pijn.

De moeder die de grip kwijt is op haar puber. De weduwnaar die de fles niet meer kan laten staan. De dochter die de zorg voor haar vader niet meer aan kan. De ambtenaar die niet meer slaapt omdat angst voor een buurt rel hem wakker houdt. De wethouder die graag herkozen wil worden maar een slecht imago heeft bij de burgers.

 

Wat is de oplossing van de pijn?

Heb jij die oplossing? Heb jij de expertise om een oplossing te maken voor jouw klant? Het moet natuurlijk wel een oplossing zijn die werkt. Niet iets wat jij bedenkt omdat je denkt dat het wel leuk zal zijn voor die moeder, die weduwnaar, die dochter, de ambtenaar, de wethouder. Echte oplossingen zijn nodig, daar wordt nu al op gewacht.

Natuurlijk verpak jij jouw oplossing in een aantrekkelijk product. En mag dat product ook best leuk zijn. Maar in de kern gaat het om de transformatie die jouw product bewerkstelligt voor de klant waarbij aan het einde van de transformatie de pijn is opgelost.

 

Kiezen klanten voor jou?

Als jij de oplossing hebt voor jouw klanten is het natuurlijk fijn als jouw klanten ook voor jou kiezen. Als jij de aanbesteding wint. Als jouw offerte de beste is. Als jij uit de lijst met aanbieders wordt gepikt.

Klanten kiezen zelden op basis van jouw product. Waar ze wel op letten is of jij aardig bent. Of ze jou kunnen vertrouwen. Of ze jou geloven als jij zegt dat jouw oplossing de beste is. Of, zoals Jos Burgers zegt: “of jouw smoel ze aanstaat”.

Dat is heftig! Maar wel echt waar. In mijn trainingen gaan we altijd op zoek naar de vraag waar klanten blij van worden en de lijst die we dan maken gaat altijd over softe zaken zoals persoonlijke aandacht, gezien worden, complimentjes krijgen.

Wanneer heb jij voor het laatst de wethouder een complimentje gegeven? De slappe lach gehad met die moeder? Een knuffel gegeven aan de weduwnaar?

 

MIJN TIP: Probeer deze week eens een collega aan de mouw te trekken en bespreek samen deze vier vragen over jullie klanten. Op welke antwoorden komen jullie uit? Zitten daar verbeterpunten voor jullie in? Hoe ga je die aanpakken?

Liefde voor je klanten heeft net als in een echte liefdesrelatie onderhoud nodig. Zodat het blijft sprankelen. Op de liefde!

 

 

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Laat wat van je horen

*