Praten over geld: gratis

gratisGratis producten kunnen heel veel betekenen voor jouw omzet. Met andere woorden: met Gratis kun je geld verdienen! Dat lijkt bijna op magie. Er is echter 1 ontzettend belangrijke voorwaarde: die is dat jij de regie houdt. En om de regie te houden maak jij Gratis onderdeel van jouw aanbod. Hoe dat werkt leg ik zo uit.

Eerst wil ik je graag vertellen wat de grote valkuilen zijn van het ‘oude’ Gratis.

Door jouw diensten en producten gratis aan te bieden wil je zoveel mogelijk mensen, dus ook de arme, in staat stellen om gebruik te maken van jouw aanbod en expertise. En door het gratis aan te bieden bevestig je dat dit een soort van recht is wat voor iedereen toegankelijk moet zijn. Dit is natuurlijk heel nobel.

Maar alleen liefdadigheid zet niet aan tot transformatie en kent slechts korte termijn effect! Je daagt jouw klanten niet uit om te investeren in hun eigen groei. En je houdt ze klein doordat je zelf klein denkt.

En een heel vervelend bijeffect van gratis diensten is ook nog eens de verspilling die dit oplevert. Hoe vaak is het jou al gebeurt dat klanten niet op komen dagen (ach, het was toch gratis). Maar als diezelfde klant jou 100 euro betaalt voor de oplossing van zijn probleem zal hij zeker komen en dan ook nog eens super gemotiveerd zijn om aan de slag te gaan.

Herken jij je eigen calimerogedrag soms in het gedrag van jouw klanten? En de wethouder die klaagt dat hij er ook allemaal niets aan kan doen en gratis nog eens allerlei extra’s van je vraagt? Ik realiseer mij dat dit een hele confronterende vraag is. Maar als niemand deze cirkel van Gratis doorbreekt glijden we verder af op het pad wat we nu zijn ingeslagen: bezuinigingen en ontslagen in ons welzijnswerk aan de ene kant en aan de andere kant burgers die in nood zitten maar het steeds vaker zelf maar moeten oplossen.

Oké, hoe moet het dan wel?

De oplossing is dat jij eindelijk vol gaat staan voor de waarde die jij levert.

Wat belangrijk is dat jij de regie houdt. Dus jij maakt gratis producten onderdeel van jouw aanbod.

Jouw gratis producten zijn de allereerste stap die jouw klant zet op weg naar de transformatie. Of een vorm van voorbereiding op de transformatie. Dat kan ook heel goed. Met transformatie bedoel ik de oplossing die jouw klant nodig heeft om te komen waar hij graag wil zijn, zonder zorgen, angsten of problemen.

Daarmee kun je dit ook beschouwen als een eerste kennismaking met jou, met jouw visie op zijn probleem en jouw idee over de transformatie. De klant moet er wel veel aan hebben. Dus zie het niet als een lokkertje maar als een waardevol product. Je kunt denken aan een gratis ebook, een gratis videoserie, een gratis webinar maar ook een gratis presentatie voor een zaal.

Naast jouw gratis producten bied je ook betaalde producten aan. Je kunt het vergelijken met een wijnkaart: een klein bodempje kun je gratis proeven en daarna kun je kiezen uit wijnen met verschillende prijzen. Van laag naar midden naar hoog.

Door op deze manier naar jouw producten te kijken kun je altijd klanten helpen. Met een gerichte en duurzame transformatie. Bovendien zorg je op deze manier ook beter voor jezelf. Dit is sociaal ondernemerschap in optima forma!

Wil je hier meer over weten dan nodig ik je hierbij van harte uit om deel te nemen aan het Lunchwebinar op 2 september van 12.00-12.30 uur (daarna is er nog tijd voor vragen). Dan kunnen we er verder over praten. Ik ben de gast van Robert Mares en ga je leren wat de #3 grootste misvattingen zijn over geld waardoor sociale ondernemers niet genoeg verdienen. Het webinar is gratis en je kunt je hier aanmelden >>>

Waarom jij doet wat je doet en je steeds maar doorgaat

flowerpower

[Lees meer...]

Mag het ietsje zakelijker?

vogels

[Lees meer...]

Fijne vakantie!

Constructam Condor

[Lees meer...]

Jullie gaan toch niet naar elkaar wijzen?

Kitty de Laat neemt eerste boek Hier Sta Ik Voor! in ontvangst

[Lees meer...]

Dit is voor jou.

Power in Paradise

[Lees meer...]

De ontluisterende worsteling van de generalist

Generalist

[Lees meer...]

Profileren zodat je de boot niet mist

bootmissen

[Lees meer...]

Hoe Adam Braun de allergie voor non-profit ontdekt en oplost

[Lees meer...]

De allerbeste versie van jezelf

draak

[Lees meer...]