Wat kun je doen als je klanten in de rij staan en jij uren en handen tekort komt?

stress-540820_640Dat je klanten in de rij staan en jij uren en handen tekort komt, dat is natuurlijk geweldig als je dat overkomt! Dat je zo succesvol bent in je profilering dat je klanten je moeiteloos weten te vinden. Dat ze voor je in de rij staan. Dat jij hun held bent.

Op 17 mei had ik de eer om gast te zijn op de Sociaal Makel Conferentie van de Utrechtse welzijnsorganisaties. Het werd een geweldige dag. Een van de hoogtepunten was het STUT theater. Een korte voorstelling waarbij Jelle, sociaal makelaar voor Wijk & Co zijn theater debuut maakte.

Jelle is een succesvol sociaal makelaar. De mensen in zijn wijk weten hem feilloos te vinden. Maar ondertussen loopt hij zich de naad uit het lijf en komt hij uren en handen te kort.

Natuurlijk, het was theater. We hebben ons echt uitstekend vermaakt. Maar terug in de trein bekroop mij het gevoel dat er ook een keerzijde is van dit harde werken. En dacht ik na over een oplossing. Ik kom uit op vier opties.

Harder werken

Voor de hand ligt dat je nog harder gaat werken. Maar dat je ook weet dat je moet oppassen dat je geen burn out krijgt. Je gaat op zoek naar je eigen grenzen met het risico dat je te laat bent. Burn out is de meest voorkomende ziekte bij welzijnswerkers! En dat wil je liever niet (meer) meemaken.

Nee zeggen

Je neemt je ferm voor dat je vaker NEE zult zeggen tegen je klanten. Als echte empoweraar vind je natuurlijk ook dat ze het eigenlijk zelf moeten doen. En dat jij jezelf overbodig zou moeten maken. Maar het hoofd en het hart zitten niet altijd op een lijn. Welzijnswerkers zijn hartwerkers. Je wilt gewoon helpen. Ik snap dat!

Meer uren vragen

Andere oplossing is dat je naar je manager gaat en meer uren vraagt. Die de manager je natuurlijk graag wil geven maar helaas zijn die extra uren meestal niet beschikbaar. De overeenkomst met de gemeente laat geen ruimte voor extra uren. De budgetten zijn niet genoeg. Verlammend is dit. Je schiet er niks mee op.

Meer uit een uur halen

Businesswise is dit de beste oplossing. Je gaat je uren schaalbaar maken. Dat wil zeggen dat je in hetzelfde uur meer voor elkaar gaat krijgen. Meer klanten gaat helpen. Een mooie uitdaging! Een simpel voorbeeld:

Jij krijgt vaak de vraag om wijkbewoners te ondersteunen bij het organiseren van activiteiten. Jij weet precies welke stappen de wijkbewoner moet zetten om van de activiteit een succes te maken. Die stappen die zitten in je hoofd en 1 op 1 ga jij de wijkbewoner begeleiden bij de organisatie van de activiteit.

Maar wat nou als jij die stappen uit je hoofd haalt en op papier zet? Of per stap een kleine video opneemt? Zo maak je een ebook of video serie. Dat kost je drie uur. Nu kun jij met die drie uur een oneindig aantal wijkbewoners helpen bij het organiseren van hun activiteit. Het enige wat je hoeft te doen is zorgen dat ze jouw ebook of videoserie krijgen. Dat is schaalbaarheid!

Businesswise is dit de beste oplossing. Maar jij bent ook die hartwerker die persoonlijk contact het allerbelangrijkste vind. Hoe maak je nu je uren schaalbaar en bouw je toch gelijk aan warme relaties? 
Hierover gaat de eerste van een serie workshops die ik in het najaar ga geven. De workshop over het maken van innovatieve, aantrekkelijke schaalbare producten zal zijn op vrijdag 23 september. De inschrijving opent binnenkort. Wil jij een persoonlijke uitnodiging ontvangen laat me dat dan even weten door hier te klikken >>>

Het Geluk van de Ontmoeting

Dion

Ondernemen met impact vraagt dat jij jezelf laat zien. Dat jij jezelf profileert. Niet als een schreeuwerige verkoper maar gewoon als jezelf. Als mens die anderen wil ontmoeten en van betekenis wil zijn in die ontmoeting. Dat is de grote … [Continue reading]

[Hier Ga Ik Voor!] Uitnodiging voor een goed gesprek over Geld Verdienen

Het is tijd voor een goed gesprek over Geld Verdienen. Sommige Sociaal Werkers hebben een behoorlijke gekleurde bril als het om geld gaat. Dat heb ik de afgelopen week weer gemerkt nadat ik mijn vurige wens heb gedeeld om een klein groepje bevlogen … [Continue reading]

Hier Ga Ik Voor! [mijn vurige wens]

IMG_5971

  Vorige week maandag heb ik in een onbesuisd moment mijn vurige wens het universum ingeslingerd. Wat er daarna gebeurde is bijna magisch … Mijn vurige wens Maar eerst mijn vurige wens. Al jaren train ik sociaal werkers in ondernemend … [Continue reading]

Uitnodiging voor de Global Social Media Challenge voor Sociaal Werkers

Global SOMEC logo

Mijn bedrijf bestaat dit jaar 10 jaar! En zonder social media was ik niet gekomen waar ik nu ben. Zo simpel is het. Vijf jaar geleden ontmoette ik op Twitter Hans Versteegh. In die tijd waren we pioniers op Social Media. Dat gaf een band. En die … [Continue reading]

De beste vernieuwing die jij jezelf professioneel kunt geven dit jaar

IMG_5538

Wat zijn jouw acties voor je nieuwe jaar? Wordt het een jaar waarin alles bij het oude blijft? Of wordt het een jaar voor vernieuwing? De beste vernieuwing die jij jezelf professioneel kunt geven is om meer ondernemend te worden. Daar is het nu … [Continue reading]

39 persoonlijke lessen

IMG_5153

Peinzend over mijn leven en mijn bedrijf en wat mij gelukkig maakt, heb ik 39 lessen voor je verzameld. Het zijn lessen die ik heb geleerd en die ik nog steeds toepas in alles wat ik onderneem. Houd het eenvoudig Wees dankbaar, iedere … [Continue reading]

Sociaal werker wordt leider: wat er gebeurde

IMG_4922

Heb jij jezelf ooit beschouwd als een leider? Om eerlijk te zijn, ik niet. Het kwam niet in mij op om mezelf als leider te zien. Als maatschappelijk werker heb ik me eerder altijd een dienaar gevoeld. Altijd klaar staan voor anderen. Zelfs toen ik … [Continue reading]

Hoe jij je impact als sociaal werker kunt vertienvoudigen

IMG_4391

Ik geloof dat als wij, sociaal werkers, meer ondernemend worden dat wij de wereld echt kunnen veranderen. Dat we impact kunnen maken. Als jij je ‘social soul’ mixt ‘met ondernemer skills’ zul je nog meer mensen kunnen helpen. En dat is nodig. Er zijn … [Continue reading]

Liefdesbrief

IMG_4122

Dit is zo mooi om te delen. Het is een ‘liefdesbrief’ die maatschappelijk werkster Madhavi schreef aan haar klanten, alleenstaande moeders en hun kinderen. Madhavi schreef het zoals ze zelf zegt: “in 5 minuutjes, ff spontaan uit haar hart”. Lees … [Continue reading]