Als je even niet meer weet wat je moet zeggen op Facebook of Twitter [+ tip en speciale uitnodiging]

Worsteling

Je tuurt al een uur naar je scherm. Je gedachten vliegen alle kanten op. Op zoek naar de ultieme post of tweet. Wat moet je nu weer delen? Alles is al gezegd. Dit is vast niet interessant. Hier zit niemand op te wachten. En je wilt kost wat kost voorkomen dat je meedoet aan het posten of tweeten van onzin zoals wat je vandaag hebt gegeten. Kortom, bloed zweet en tranen!

Je bent niet de enige

Hans & Anneke

Zeker niet! Heel veel sociaal werkers worstelen met hun social media. Zelf was ik in 2009 een van de allereerste welzijnswerkers op twitter. Het was er toen bar eenzaam. Het werd vooral leuk nadat ik mijn social media netwerken dagelijks zag groeien met steeds meer welzijnswerkers. In de afgelopen jaren heb ik enorm veel welzijnswerkers mogen inwijden in social media. Later heeft vooral Hans Versteegh dit stokje van mij overgenomen en ben ik mij meer gaan focussen op social media als onderdeel van je marketing en profilering. Resultaat is al met al dat ondertussen de meeste welzijnswerkers wel te vinden zijn op social media. Top!

Stoppen of ontdekken

Maar als je ermee worstelt dan is het niet echt leuk. Als je voelt dat het een extra taak is die je naast je al zo volle agenda erbij hebt gekregen, dan is het niet echt leuk. En wil je misschien liever stoppen. Of laat je het een beetje hangen waardoor je dode accounts hebt. En ook dat is niet echt leuk! Wat mij betreft is dus de grote uitdaging hoe jij het voor jezelf wel echt leuk kunt maken. Dat je social media op een andere manier een beetje opnieuw gaat ontdekken.

Plezier

Kun je social media nu ook echt voor je laten werken? Wat mij betreft kan dat zeker maar er is wel die belangrijke voorwaarde: dat je er ook een beetje lol aan hebt. Mijn stelling is: meer fun > meer impact! En daarom heb ik een speciale uitnodiging voor je. Maar eerst de tip die ik je beloofd heb.

Tip

Zelf sta ik ook af en toe met mijn mond vol tanden. Vooral als mensen hun verdriet delen. Wat zeg je als een goede fb vriend post dat zijn kat is overleden? Of als je een tweet leest dat iemand zijn baan is verloren? Of iemand post een foto vanuit zijn ziekenhuisbed waarbij je alle enge slangen en meters ziet die niet veel goeds voorspellen?

Sinds kort gebruik ik daarvoor emoticons. Je weet wel de lachebekjes die een emotie uitdrukken. Soms is een opgestoken duim voldoende of in de situatie van verdriet kun je met een klein hartje laten weten dat je meeleeft. Dat is voldoende om je op dat moment verbonden te voelen. Emojies kun je downloaden in de app store. Maar een hartje maak je ook heel eenvoudig op deze manier: <3

SOMEC logoSpeciale Uitnodiging

Tada!!! Samen met Hans Versteegh organiseer ik een social media challenge van 8 tot en met 22 juni. 15 dagen krijg je iedere dag een mail van ons met een kleine opdracht die je dezelfde dag kunt uitvoeren met als doel: meer fun > meer impact. We gaan vooral veel plezier maken samen. We streven ernaar dat 1000 welzijnswerkers mee gaan doen met de challenge. Deelnemen is gewoon gratis dus meld je snel hier aan >>>

Les 5 voor wijkteams: concurreren in de wijk

wijkteams concurrentie

Concurrentie is een lastig fenomeen. Veel sociale professionals gaan het liever uit de weg. Samenwerken is veel fijner maar helaas gaan veel samenwerkingen gebukt onder verborgen concurrentie. En dat is nog lastiger! Toch is concurrentie heel … [Continue reading]

De angst van sociale professionals om te ondernemen

IMG_2721

De angst om ondernemend te werken zit bij veel sociale professionals heel diep. Het is een stemmetje diep van binnen dat zegt: jij bent toch geen verkoper! Het is de angst om weg te raken van je passie. De angst om je sociale spirit te … [Continue reading]

Zo bewijs je hoe goed je bent [hint: zonder te pochen en zonder dat het je moeite of geld kost]

Mail-bijlage

Bongiorno lieve lezer, Vandaag ben ik in Rome. Ik wandel door de wijk Trastevere om precies te zijn. Zo’n Italiaanse volkswijk met veel leven op straat. De ene helft van de vrouwen haalt de bezem over haar stoepje terwijl de andere helft zich … [Continue reading]

Les 4 voor wijkteams: Wat is er te koop?

'What is in it for me?' Dit zijn de beroemde woorden die volgens iedere marketeer bij klanten door het hoofd zingen. Klanten willen weten wat er te koop is en wat ze er aan hebben. Een garage verkoopt auto's en die brengen je van A naar B. Een … [Continue reading]

Het desastreuze effect van wachten

IMG_2296

Bijna was ik er weer ingetrapt. Bijna was ik weer meegezogen in het desastreuze effect van wachten. Ik zal je vertellen wat me overkomen is. Het is geen drama maar wel een rotverhaal. Ik heb besloten dit open en eerlijk met je te delen. Begin … [Continue reading]

Ik heb een fijn cadeautje voor je!

IMG_2243

Jup, ik heb een geweldig fijn cadeautje voor je! Maar lees eerst even waarom ... Het is soms lastig om tijd voor jezelf te maken. Je hebt een volle werkweek, je agenda is van uur tot uur gepland, je todo lijst lijkt maar niet korter te … [Continue reading]

Wat zijn jouw plannen op 17 maart?

IMG_2030

Wat doe jij op 17 maart? Op 17 maart vieren welzijnswerkers over de hele wereld de internationale Social Work Day. Zullen wij deze dag samen vieren? In een webinar van 60 minuten wil ik graag 7 redenen met je delen waarom het absoluut de moeite … [Continue reading]

Les 3 voor wijkteams: hoe verwelkom jij je klanten?

Klanten van het wijkteam zijn er in soorten en maten: wijkbewoners, verwijzers, opdrachtgevers, ketenpartners. Hoe heet jij ze welkom? Natuurlijk met een ferme handdruk of een hartelijk welkom op je website. Maar daarna? Want dan begint het pas. Dan … [Continue reading]

Les 2 voor wijkteams: Eerst jij dan wij!

Als jij niet goed weet waar je voor staat, kan het gebeuren dat je de samenwerking in het wijkteam als concurrerend en verwarrend ervaart. En je collega's in het team ook. Vandaag les 2 in marketing en profilering voor wijkteams. 'Les 2', dat klinkt … [Continue reading]