Periscope: de ultieme tool om jezelf en je werk zichtbaar te maken

Het nieuwe wonder heet Periscope! Ik overdrijf niet als ik Periscope de ultieme tool noem om jezelf en je bedrijf zichtbaar te maken. Periscope geeft je instant toegang tot je netwerk om live uitzendingen te verzorgen. Maar laat ik beginnen bij het begin.

Wat is Periscope?periscope

Periscope is een app voor je telefoon. Hij is er voor iPhone’s en voor Android. Persicope gebruikt de camera van je telefoon om live beelden te streamen. Met Persicope kun je je telefoon gebruiken als een soort televisie studio. En kun je dus live uitzendingen maken.

Persicope is gratis en kun je downloaden in de app store. Je maakt een account en je eerste uitzending kan beginnen. Het is echt supersimpel. Periscope is gekoppeld aan twitter. Dus als je al een twitteraccount hebt dan heb je eigenlijk ook al een publiek voor je uitzendingen. Heb je nog geen twitteraccount dan kun je gewoon een account maken op Persicope en dan ga je een publiek opbouwen. En, geloof me, dat gaat razendsnel.

Persicope lijkt op het maken van een video. Maar er is 1 groot verschil. Een video kun je editen, overnieuw opnemen en nog eens overnieuw opnemen. Bij mij geeft dat altijd veel stress en onzekerheid. Is het goed genoeg? Maar omdat Persicope live is, is er geen ruimte voor onzekerheid. Natuurlijk moet je een drempel over maar dat is een kwestie van een flinke hap lucht en er voor gaan.

Periscope is ook interactief. Je publiek kan in een chat meepraten, vragen stellen, vragen beantwoorden en ook op elkaar reageren. Als je dat teveel afleidt dan kun je de chat ook uitzetten.

En eigenlijk kan er niks fout gaan. Periscope is zo nieuw dat iedereen er een beetje aan het experimenteren is. Iedereen is aan het zoeken hoe het werkt en hoe je het kunt gebruiken. Dus je kunt gewoon lekker mee experimenteren.

Kansen

Maar nu komt het! Omdat ik zelf al een tijdje aan het experimenteren ben met Persicope zie ik ondertussen steeds meer mogelijkheden hoe jij Periscope kunt inzetten om jezelf en je werk zichtbaar te maken. Zichtbaar zijn is wat sociale professionals zo hard nodig hebben en waar velen naar verlangen. Ik heb een lijst met kansen voor je gebrainstormd:

  • een klant interviewen en laten vertellen over zijn of haar ervaringen met jou
  • jouw kennis delen: over valpreventie, tips om eenzaamheid te voorkomen, geldtips voor jongeren, tips voor mantelzorgers, etc.
  • een kijkje in de keuken bij activiteiten (kijk wel even bij de P.S.!)
  • je directeur die vertelt over de missie van je organisatie
  • een prijsvraag aankondigen
  • input vragen voor een project
  • de agenda van het buurthuis even samen doornemen
  • vragen van klanten beantwoorden
  • wensen van wijkbewoners ophalen
  • een kookserie maken waarbij wijkbewoners hun favoriete recept delen
  • voordoen hoe je een formulier invult
  • een ontspanningsoefening doen
  • …..

Ik heb zelf inmiddels besloten om naast mijn blogs en webinars ook Persicope aan mijn marketingmix toe te voegen. Ik ga regelmatig uitzenden en je kijkjes in mijn keuken geven, marketingtips, ondernemersweetjes, verhalen en successen van klanten vertellen, je inspireren door inzichten te delen, ik ga mijn blunders met je delen en nog veel meer.

Hartjes     

Nog een laatste leuk weetje over Periscope: Net zoals je op Facebook en Linkedin likes kunt uitdelen kun je op Pericope gekleurde hartjes uitdelen als je in een uitzending zit. Bevalt het je wat je ziet? Tik dan op je scherm en de hartjes dartelen door de uitzending. Superleuk om te zien!

Laat me hieronder weten welke kansen jij ziet met Periscope en als je een account hebt dan zet je accountnaam hieronder. Dan kunnen we je volgen! Mij kun je vinden als @annekekrakers.

Ik wens je heel veel plezier met Periscope!

P.S. Denk wel goed om het auteursrecht en het recht op privacy. Van SocialJuul kreeg ik dit artikel hierover >>>

Als je even niet meer weet wat je moet zeggen op Facebook of Twitter [+ tip en speciale uitnodiging]

Hans & Anneke

Worsteling Je tuurt al een uur naar je scherm. Je gedachten vliegen alle kanten op. Op zoek naar de ultieme post of tweet. Wat moet je nu weer delen? Alles is al gezegd. Dit is vast niet interessant. Hier zit niemand op te wachten. En je wilt kost … [Continue reading]

Les 5 voor wijkteams: concurreren in de wijk

wijkteams concurrentie

Concurrentie is een lastig fenomeen. Veel sociale professionals gaan het liever uit de weg. Samenwerken is veel fijner maar helaas gaan veel samenwerkingen gebukt onder verborgen concurrentie. En dat is nog lastiger! Toch is concurrentie heel … [Continue reading]

De angst van sociale professionals om te ondernemen

IMG_2721

De angst om ondernemend te werken zit bij veel sociale professionals heel diep. Het is een stemmetje diep van binnen dat zegt: jij bent toch geen verkoper! Het is de angst om weg te raken van je passie. De angst om je sociale spirit te … [Continue reading]

Zo bewijs je hoe goed je bent [hint: zonder te pochen en zonder dat het je moeite of geld kost]

Mail-bijlage

Bongiorno lieve lezer, Vandaag ben ik in Rome. Ik wandel door de wijk Trastevere om precies te zijn. Zo’n Italiaanse volkswijk met veel leven op straat. De ene helft van de vrouwen haalt de bezem over haar stoepje terwijl de andere helft zich … [Continue reading]

Les 4 voor wijkteams: Wat is er te koop?

'What is in it for me?' Dit zijn de beroemde woorden die volgens iedere marketeer bij klanten door het hoofd zingen. Klanten willen weten wat er te koop is en wat ze er aan hebben. Een garage verkoopt auto's en die brengen je van A naar B. Een … [Continue reading]

Het desastreuze effect van wachten

IMG_2296

Bijna was ik er weer ingetrapt. Bijna was ik weer meegezogen in het desastreuze effect van wachten. Ik zal je vertellen wat me overkomen is. Het is geen drama maar wel een rotverhaal. Ik heb besloten dit open en eerlijk met je te delen. Begin … [Continue reading]

Ik heb een fijn cadeautje voor je!

IMG_2243

Jup, ik heb een geweldig fijn cadeautje voor je! Maar lees eerst even waarom ... Het is soms lastig om tijd voor jezelf te maken. Je hebt een volle werkweek, je agenda is van uur tot uur gepland, je todo lijst lijkt maar niet korter te … [Continue reading]

Wat zijn jouw plannen op 17 maart?

IMG_2030

Wat doe jij op 17 maart? Op 17 maart vieren welzijnswerkers over de hele wereld de internationale Social Work Day. Zullen wij deze dag samen vieren? In een webinar van 60 minuten wil ik graag 7 redenen met je delen waarom het absoluut de moeite … [Continue reading]

Les 3 voor wijkteams: hoe verwelkom jij je klanten?

Klanten van het wijkteam zijn er in soorten en maten: wijkbewoners, verwijzers, opdrachtgevers, ketenpartners. Hoe heet jij ze welkom? Natuurlijk met een ferme handdruk of een hartelijk welkom op je website. Maar daarna? Want dan begint het pas. Dan … [Continue reading]