3 grote fouten die Sociaal Werkers maken met hun LinkedIn profiel [no worries, we lossen ze samen op!]

Het verbaast me dat veel sociaal werkers hun LinkedIn profiel niet zo serieus nemen. Als jij dit herkent dan nodig ik je uit om verder te lezen. Want je doet jezelf als professional echt tekort. Dat is jammer en ook niet nodig.

In mijn voorbereiding op de Social Media LinkedIn Challenge die maandag 15 mei start heb ik heel veel profielen van Sociaal Werkers bekeken. Er zijn 3 grote fouten die ik keer op keer terug zie komen. Dit zijn ze!

Je profiel is niet compleet

Een compleet LinkedIn profiel bevat best veel onderdelen. Daar moet je ook echt even voor gaan zitten. Vaak lukt het niet om dit in een keer allemaal goed in te vullen. De ‘rest’ komt dan later wel. Maar later komt het er gewoon niet meer van. Herkenbaar? Dus zit je met een profiel in je maag wat niet compleet is. Je profielfoto mist, je werkervaring is nog niet volledig, je hebt je skills nog niet geactiveerd ….

Je netwerk niet gebruiken

Dit is echt een cruciale fout. Als je LinkedIn beschouwt als een digitale verzameling van visitekaartjes heb je nog niet goed door wat LinkedIn nu precies is. LinkedIn is in tegenstelling tot Facebook echt een zakelijk netwerk waar mensen zaken doen met elkaar. Waar connecties iets voor elkaar willen betekenen. Met een half miljard gebruikers is LinkedIn een enorm krachtig internationaal netwerk wat tot jouw beschikking staat. Een slimme sociaal werker weet hoe hij of zij dit netwerk gebruikt.

Misschien vraag je je af hoe ik dit nu weet? Het is simpel: in de nieuwste versie van LinkedIn staat bovenaan je profiel een prominent blok met je activiteiten. Hier kan iedereen zien hoe actief jij op LinkedIn bent …

Je profiel afschermen

In je profiel settings zitten je privacy instellingen. Daar kun je bepalen hoe openbaar je profiel is. Nu is het logisch dat je op Facebook niet alles openbaar wilt doen en dat je daar delen van je profiel beschermt. Maar op LinkedIn wil je zaken doen. En dat kan niet als jij je profiel afschermt. Die fout kun je dus beter niet maken. Laat zien, wees trots op wat je kunt en wat je te bieden hebt. Sta open voor connecties. Zorg dat je toegankelijk bent.

Okay! Dit waren 3 fouten. Herkenbaar? Nu is er nog een vierde die ik even heel kort wil aan tippen: als jij een baan of nieuwe opdracht zoekt  [LinkedIn is daarbij natuurlijk heel belangrijk], dan kun je maar beter niet de fout maken die veel mensen maken nl. in je headline hier melding van maken! Waarom niet? Dat pakken we ook op in de LinkedIn Challenge die maandag start. Er doen nu al ruim 200 Sociaal Werkers mee aan de Challenge!

Heb je ook zin gekregen om aan de slag te gaan met je Linkedin profiel? Dan kun je nu gelijk de eerste stap zetten door je nu aan te melden voor de LinkedIn Challenge die maandag start. Hij duurt 10 dagen en in die 10 dagen gaan we stap voor stap je profiel compleet maken, je instellingen met je doornemen en je netwerk warm maken. Makkelijker kunnen we het niet maken. Oh ja, we dat zijn Hans Versteegh en ik. Al voor de derde keer organiseren we de Challenge. Doe je mee? Deelname is geheel kosteloos.

Doe je mee? Meld je dan nu aan >>>

P.S. Is het altijd al een wens van je geweest om nu eindelijk op LinkedIn te gaan dan is dit je kans om het makkelijk en snel voor elkaar te krijgen. Ook als je nu nog geen profiel hebt kun je gewoon meedoen! Schrijf je in >>>

Top Secret!

Top Secret! Eind maart is de nieuwe groep studenten gestart in The Social Worker Entrepreneur Starter Training. Zes Nederlandse en 3 Amerikaanse Social Workers bouwen op dit moment aan hun bedrijven. Ze hebben in week 1 al een besluit genomen over … [Continue reading]

I Am The New Economy

  T-shirt Ik heb een nieuw T-shirt! Met het mooie opschrift: I am The New Economy. Het is een cadeautje van mijn mentor Tara Gentile. Helemaal vanuit de VS in een pakketje naar Tiel verscheept. En ik ben er superblij mee. Tara zegt: “The … [Continue reading]

Speciaal voor Sociaal Werkers die erover dromen om voor zichzelf te beginnen

  Uitnodiging gratis training “5 factors Social Workers need to know to build a successful business”   Natuurlijk wil niet iedere Sociaal Werker voor zichzelf beginnen. Je eigen bedrijf, het zelfstandig ondernemerschap is ook niet voor … [Continue reading]

Flashbacks, Vehikels en Verlangens …

Mensen helpen staat voorop maar ik heb er iets aan toegevoegd. Ik weet zo goed hoe het voelt. Ik voel me in hart en nieren die Sociaal Werker die anderen helpen het belangrijkste vindt wat er is. Als iemand een beroep op mij doet dan wil ik er zijn. … [Continue reading]

Iris en Bart worden echt gezien!

De historie wijst uit dat Sociaal Werk altijd onderhevig is aan veranderingen. Jij verandert mee. Het ene moment schep je professionele afstand en daarna leer je weer om present te zijn. Gisteren had je nog enorm veel plezier in het organiseren van … [Continue reading]

Hoogste Tijd dat jij jouw Professionele Identiteit Claimt

  De laatste tijd ben ik veel in gesprek geweest met Sociaal Werkers die HET kwijt zijn: de spirit, passie, werkplezier. Hun verhalen raken me. Ze gaan over werkdruk, meer doen met minder, taken waar ze niet voor zijn opgeleid, concurrentie. … [Continue reading]

Op wie kun jij terugvallen dit jaar?

Gelukkig Nieuwjaar! Ik hoop dat je hebt genoten van de feestdagen. Maar nu weer lekker aan het werk. Ik houd ervan, deze speciale tijd van het jaar: een heel nieuw jaar ligt op ons te wachten, vers, verwachtingsvol maar ook uitdagend. Ik heb doelen … [Continue reading]

Dankjewel! xxx

Dit is een dik DANKJEWEL voor jou. En wel hierom ... Het afgelopen jaar heb ik de tijd genomen om mijn bedrijf eens goed onder de loep te nemen. Resultaat is dat het voor mij nu nog duidelijker is geworden waar ik voor sta. Met nog steeds een … [Continue reading]

Waar ben jij van? Merkverwarring in het sociaal werk.

Het is soms erg verwarrend. Was jij als Sociaal Werker gewoon werkzaam bij Stichting B komt er een organisatieverandering en ben je ineens van Stichting C. En dat terwijl jij al jaren geleden kwam werken bij club A waar eigenlijk iedereen je van … [Continue reading]