Les 4 voor wijkteams: Wat is er te koop?

‘What is in it for me?’ Dit zijn de beroemde woorden die volgens iedere marketeer bij klanten door het hoofd zingen. Klanten willen weten wat er te koop is en wat ze er aan hebben.

  • Een garage verkoopt auto’s en die brengen je van A naar B.
  • Een bakker verkoopt brood dat je kunt eten om je honger te stillen.
  • Een apotheek verkoopt medicijnen die je beter maken als je ziek bent.

En nu jij!

Een wijkteam verkoopt …… zodat jij ……….

Nu hoor ik je bijna zeggen: ‘Ja maar bij ons werkt dit heel anders! Wij verkopen niks.’ En precies daarom kan het voor klanten erg lastig zijn om te weten wat ze aan het wijkteam hebben.

Gevolg: je krijgt te weinig klanten of juist teveel klanten die de verkeerde dingen van je willen.

Het is beter om als wijkteam duidelijkheid te geven aan je klanten. Om na te denken over welke producten je verkoopt en wat je klanten daaraan hebben.

Ik heb een paar tips voor je:

  • Klanten kopen liever producten dan diensten. Een product heeft als voordeel dat het lekker concreet is, het heeft een begin en een einde, je kunt er een prijskaartje aanhangen. Kortom de klant weet waar hij aan toe is en daar houdt hij van.
  • Je kunt simpel van je diensten producten maken. Dit heet productizeren. Dit doe je door je kennis te verpakken. Voor een wijkbewoner die bijvoorbeeld geïnteresseerd is in vrijwilligerswerk maak je een product: “in 5 stappen je vrijwillige droombaan vinden”. Dit product bestaat uit: een gesprek, een test, een persoonlijke inlogcode voor een vacaturebank en een verrassing als de droombaan gevonden is.
  • Je hoeft geen vuistdik productenboek te hebben. Liever niet zelfs want daar houden klanten niet van. Dat geeft alleen maar keuzestress! Een eenvoudig pakket van maximaal 5 producten is prima.
  • Als je een product eenmaal hebt gemaakt en geleverd, kun je het daarna opnieuw doen. En nog eens, en nog eens. Een product maakt je werk schaalbaar. En dat is slim en innovatief werken in tijden waarin we allemaal meer met minder moeten doen.

Goede producten waar klanten heel erg blij van worden zijn producten die werken. Het lijkt een open deur maar zeker in ons werk moeten we voortdurend alert zijn op de resultaten van ons werk. Als jij met jouw wijkteam producten maakt en levert en je weet precies welke pijn van je klanten deze producten oplossen, dan weet je ook of ze werken.

Wil je hulp bij het productizeren? Kom dan meedoen met de training “Hier Sta Ik Voor!” Je leert in de training de 7 stappen van Welzijnsmarketing. Productizeren is stap 3. De training wordt voor 75% van de kosten gesubsidieerd door FCB waardoor nu meedoen wel superaantrekkelijk is. Je kunt je hier aanmelden >>>

 

Het desastreuze effect van wachten

IMG_2296

[Lees meer...]

Ik heb een fijn cadeautje voor je!

IMG_2243

[Lees meer...]

Wat zijn jouw plannen op 17 maart?

IMG_2030

[Lees meer...]

Les 3 voor wijkteams: hoe verwelkom jij je klanten?

[Lees meer...]

Les 2 voor wijkteams: Eerst jij dan wij!

[Lees meer...]

In de schaduw ben je onzichtbaar [wat wij kunnen leren van Mahatma Ghandi]

IMG_2065

[Lees meer...]

Een prachtig gedicht

[Lees meer...]

Wat ze zeggen over welzijnswerkers

placeit-2

[Lees meer...]

Wat nog niemand je heeft verteld over je comfortzone

comfortzone NL

[Lees meer...]