WNmarketing training: Positioneren met Pit

Deze training zal ik binnenkort opnieuw geven. Wil je op de hoogte blijven vraag dan mijn gratis ebook aan (rechtsboven) en je ontvangt automatisch een uitnodiging zo gauw de nieuwe data bekend zijn. 

Speciaal voor directeuren/bestuurders, managers en stafmedewerkers met invloed op de positioneringsstrategie van de organisatie en die ondanks tijden van bezuinigen hun groeimogelijkheden optimaal willen verkennen en benutten.

Leer in deze 2 daagse training hoe jij afkomt van een twijfelachtig of vaag imago. Een sterk imago begint bij een scherpe en heldere positionering. (PLUS het lef om knopen door te hakken!)

Wacht niet te lang met aanmelden want het aantal plaatsen is beperkt!

2 daagse training: Positioneren met Pit

Is jouw organisatie als een sterk merk genesteld in het brein van klanten en opdrachtgevers?

Iedere keer weer als aan een directeur, manager of professional in welzijn de vraag wordt gesteld “Wat doen jullie nu eigenlijk (voor dat geld)?” is dit een duidelijk signaal van een gebrekkige positionering. De gevolgen hiervan kunnen fataal zijn: welzijnsorganisaties worden met 1 streep door de begroting van de kaart geveegd.

Er zijn ook welzijnsorganisaties die wel stevig genesteld zijn in het brein van hun klanten maar hier te weinig voordeel uit halen. Iedereen kent ze en er is volop waardering maar als puntje bij paaltje komt lukt het niet om de waardering te verzilveren. De positionering is dan niet scherp genoeg en te weinig gericht op de toegevoegde waarde voor klanten en opdrachtgevers.

Hoe zou het zijn om als welzijnsorganisatie gewaardeerd EN beloond te worden om wie je bent en wat je doet?

En dat de klanten en opdrachtgevers naar jou toekomen? Positioneren is het verkrijgen van een stevige positie in het brein van jouw klanten en opdrachtgevers. Klanten en opdrachtgevers weten waarvoor ze bij jou terecht kunnen, je bent ‘top of mind’. Sterke merken zijn top of mind. Ze zijn onderscheidend, geloofwaardig en ze ‘doen er toe’. En, niet te vergeten, sterke merken zijn succesvoller in zaken en genereren meer omzet. In een tijd van bezuinigingen is het daarom zeker de moeite waard  om te investeren in een positionerings-strategie. Andere redenen om aan de slag te gaan met positioneren kunnen zijn: een fusie, terugloop van klanten, veranderende wensen van een opdrachtgever of gewoon zin in nieuw elan.

Dit is wat Ilse zegt over de training:

“Ik heb het een erg leuke training gevonden die stof tot nadenken gaf en geeft. Merk dat ik nu bewuster denk over mijn producten en hoe deze neer te zetten en ideeën krijg om uit te werken. De sfeer was goed en jouw manier van trainen ontspannen en duidelijk. Kortom heerlijk om eens twee dagen heel anders met je werk bezig te zijn!’

(Ilse den Mulder, clustermanager Punt Welzijn)

Waarom is positioneren voor een welzijnsorganisatie zo moeilijk?

Ik zie diverse oorzaken:

  • ‘welzijn’ is geen bekend kader (google eens op welzijn en je komt echt van alles tegen)
  • marketing is voor de meesten een onbekend terrein dus vaak ontbreekt simpelweg de kennis
  • positioneren wordt verward met een communicatieplan (positioneren gaat verder!)
  • intern zijn er teveel eilandjes (professionals hebben allemaal hun eigen mening)
  • de directeur/bestuurder kan geen knopen doorhakken
  • oud zeer bijv vanuit een fusie staat een scherpe positionering in de weg
  • onze eigen bescheidenheid staat in de weg

Soms huren welzijnsorganisaties externe bureaus in en geven daar veel geld aan uit. Maar een bureau kan nooit de verantwoordelijkheid van jou overnemen en jouw positionering bepalen. Dat kun je alleen maar zelf.

Je hebt wel lef nodig en de ambitie om te willen groeien. En die ambitie is natuurlijk persoonlijk maar ook verbonden aan het WHY van jouw welzijnsorganisatie: je wilt er zijn voor de mensen die jou nodig hebben! Daar klopt jouw hart voor. En in tijden van bezuinigingen kun je wel budgetten terugschroeven maar jouw hart gaat daar niet minder snel om kloppen.

Hoe kun je nu het beste aan de slag gaan met jouw positionering?

Positioneren kun je leren. Er zijn vier stappen die je moet nemen.

  1. bewustworden
  2. accepteren
  3. kennis verzamelen
  4. toepassen

Met de eerste drie stappen wil ik je graag helpen tijdens de 2-daagse training Positioneren met Pit.

Positioneren met Pit

In twee dagen leer ik je hoe je aan de slag kunt met jouw positionering. De training is opgedeeld in 4 blokken.

Blok 1: overwegingen

  • Waarom moet je positioneren?
  • Waarom is het zo lastig?
  • Voorbeelden van sterke merken
  • Rol en verantwoordelijkheid van de directeur/bestuurder in het positioneringsproces

Blok 2: binnen

  • De gouden cirkel: why, how, what
  • Verhalen: helden, historische momenten, grote successen
  • De missie als moeder van alle marketingboodschappen
  • Aansluiten bij wat er al is: medewerkers en hun compassie
  • Identiteit

Blok 3: buiten

  • Wie zijn er allemaal buiten?
  • Wie zijn jouw klanten?
  • Wat is hun behoefte?
  • Opdrachtgevers en klanten zijn niet hetzelfde
  • Aan twee kanten waarden leveren
  • Imago: hoe kijkt men van buiten naar binnen

Blok 4: kiezen

  • Hoe ga ik mijn klanten helpen met hun behoefte
  • Concurrentie: Waarom doe ik dit beter dan anderen?
  • Positie kiezen
  • Positie verbinden aan merken: merkarchitectuur
  • Richting geven aan de organisatie: positioneren doe je samen (rol van management en professionals)
  • Communicatie en gedrag passend bij de gekozen positionering: marketingboodschap
  • Afscheid nemen.

Waarom is meedoen een goed idee? Wat krijg je als je meedoet?

  • Kennis en inspiratie om te kunnen positioneren
  • Weten waarom en hoe je moet kiezen
  • Een stappenmodel om zelf toe te passen
  • Inclusief templates en checklists
  • Veel vingeroefeningen tijdens de training

Voor wie is de training geschikt?

De training is bedoeld voor directeuren/bestuurders, managers en stafmedewerkers met invloed op de positioneringsstrategie van de organisatie.

Anneke Krakers

“Welzijnsorganisaties staan nu voor de grote uitdaging om scherpe keuzes te maken in hun positionering: wie zijn onze klanten, wat is hun behoefte, hoe gaan wij hen daarbij helpen en waarom doen wij dit beter dan anderen. Kiezen is moeilijk maar levert veel op: een onderscheidend en sterk merk in welzijn.

Directeuren maken werk van hun strategische marketing, hakken de knopen door en geven de richting aan. Professionals verbinden zich met deze missie, laten zich zien en focussen op tevreden klanten.

Ik ben expert in welzijnsmarketing: Ik help welzijnsorganisaties met hun marketing en profilering zodat ze nu en in de toekomst moeiteloos het geld en de waardering krijgen die ze verdienen.”

Anneke heeft tot voor kort 11 jaar gewerkt als directeur bij Welzijn Buren. In 2007 is zij gestart met WelzijnNederland. Inmiddels heeft zij als businesscoach in Welzijn al veel welzijnsorganisaties getraind en gecoacht.

Wat levert de 2-daagse training jou op?

  • Zin om aan de slag te gaan met jouw positionering waardoor jij in jouw overvolle agenda hier makkelijk tijd voor vrij gaat maken
  • Een toegenomen gevoel van urgentie waardoor ‘blindelings overleven’ omslaat in ‘nu sturen en richting geven’
  • Grip op jouw positionering: Een concreet stappenplan waarmee je zelf aan de slag kunt en die als basis kan dienen voor jouw eigen marketingplan
  • Een scherp en betekenisvol antwoord op de vraag: wat doen jullie nu eigenlijk?
  • Potentie om te groeien ook in tijden van bezuiniging
  • Medewerkers die binnen scherp gekozen kaders ruimte krijgen voor hun passie
  • Medewerkers die zorgen voor meer en meer tevreden klanten

Als deelnemer aan Positioneren met PIT krijg je bovendien de volgende bonus

Steve Jobs is voor velen een inspirerend voorbeeld van een leider die in staat is geweest om met vallen en opstaan een sterk en zeer succesvol merk neer te zetten. Wat zou Steve hebben gedaan als hij de CEO was van Stichting Welzijn? Laat je inspireren door de lessen van Steve Jobs in dit verrassende mini e-book geschreven door Anneke Krakers.

Citaat:

Steve werkte als jonge vent in de appelboomgaarden waar het zijn taak was om de bomen te snoeien zodat ze sterk bleven. Apple heeft hier zijn naam aan te danken maar ook werd het snoeiwerk metafoor voor het snoeiwerk door Steve bij Apple. In plaats van iedere groep aan te moedigen om hun productlijnen uit te breiden of om toe te staan dat 1000 ideeën zouden bloeien, stond Steve erop dat de focus van het hele bedrijf op twee of drie prioriteiten tegelijk lag. Concentreren, focussen en nee zeggen, daar was Steve erg goed in.

Prijs

De prijs van de 2-daagse training Positioneren met Pit is € 957,00 (excl. btw, incl. koffie/thee/lunch en een borrel na afloop van de eerste dag).

Duo-deelname

Vind je het fijn om met zijn tweeën te komen dan kan ik me dit goed voorstellen. Wat je leert is naderhand makkelijk weer met zijn tweeën op te pakken en toe te passen. Ook kan het fijn zijn om tijdens de training een bekend en vertrouwd maatje te hebben voor de oefeningen die we gaan doen. Om het voor jou extra aantrekkelijk te maken om iemand mee te nemen is de deelname prijs voor een tweede persoon € 457,00 (excl. btw, incl. koffie/thee/lunch en een borrel na afloop van de eerste dag). Voorwaarde is wel dat de tweede persoon op dezelfde factuur kan.

Praktische zaken:

  • Datum: nieuwe data worden binnenkort bekend gemaakt
  • Locatie: Buitensporig, Stationsplein 1, Tiel
  • Ontvangst: vanaf 9.30 uur
  • Aanvang: 10.00 uur
  • Einde: 16.30 uur (dag 1 is er na afloop een borrel)

Overnachten

Vind je het fijn om in Tiel te overnachten dan kan ik je een aantal logeeradressen aanbevelen. Neem daarvoor even contact met mij op.

Garantie

Andere welzijnswerkers en welzijnsorganisaties hebben het voor jou al eerder gedaan: meedoen met een workshop, training, leergang, coaching, de club of mij inhuren voor een opdracht. Ik wil graag mijn klanten verwennen en ga voor de beste resultaten. Mijn klanten zijn tevreden klanten. Daarom geef ik garantie: ben je na afloop van de eerste trainingsdag niet tevreden (en je hebt wel met alles meegedaan) dan krijg je jouw geld terug met uitzondering van de gemaakte locatie- en verblijfskosten voor de eerste dag.