Leesvoer

Boeken

“De Plakfactor” door Dan en Chip Heath

Wat een heerlijk boek! De broers Heath hebben onderzocht waarom “broodjeaapverhalen” zo gemakkelijk blijven plakken. Waarom beklijft de ene boodschap wel en gaat de andere het ene oor in en het andere oor uit? We hebben voortdurend boodschappen die we graag met anderen willen delen: een peptalk, een marketingboodschap, een wijze les, een ervaring, een instructie. Dan en Chip hebben 6 succesfactoren ontdekt die eraan bijdragen dat jouw boodschap beter blijft plakken: eenvoud – concreet – onverwacht – geloofwaardig – met gevoel – met een verhaal. Het boek geeft bij iedere succesfactor aansprekende voorbeelden. Ga het lezen en je krijgt gelijk zin om die saaie missie nu gelijk te herschrijven!

Je kunt het boek hier bestellen: De Plakfactor door Dan en Chip Heath

 

“Verleiden op het internet” door Aartjan van Erkel

Dit boek wil je lezen achter jouw laptop en pc om de concrete en verleidelijke tips gelijk toe te passen! Met de tips uit het boek kun je ervoor zorgen dat jouw website voor jou gaat werken (in plaats van dat het een lastig onding is dat je alleen maar tijd kost). Wat dacht je van:

  • Zeg geen ‘welkom’ maar zorg dat de bezoeker het zo voelt
  • Zet in de paginakop specifieke woorden die de bezoeker vertellen waar de website over gaat
  • Zet een ‘banaan’ op de homepage waarmee je de bezoeker verleidt om door te klikken
  • Leg landingsbanen aan voor de toptaken van jouw website

Je kunt het boek hier bestellen: Verleiden op het internet door Aartjan van Erkel

“Geef nooit korting” door Jos Burgers

De marketingboeken van Jos lezen lekker weg. Dit boek gaat over geld. Iets waar we binnen het welzijnswerk nooit genoeg van schijnen te krijgen. Uitgangspunt van Jos is dat je jouw prijs niet bepaalt op basis van jouw kosten maar op basis van de waarde die je levert. Wees trots op jouw prijzen. En heeft nog nooit iemand tegen je gezegd dat je te duur bent dan ben je waarschijnlijk te goedkoop. Start de opdrachtgever met prijsonderhandelingen dan is dat een teken dat hij graag met je in zee wil: hou vast aan je prijs en geef nooit korting! Wat je dan wel moet doen beschrijft Jos in zijn boek.

Je kunt het boek hier bestellen: Geef nooit korting door Jos Burgers

“Get Social” door Jeanet Bathoorn

Jeanet heeft het boek geschreven waar iedere beginner in Social Media mee uit de voeten kan. Het boek bevat woordenlijsten, handleidingen, overzichten en vooral veel enthousiasme over wat je allemaal met Social Media kan. Jeanet, die vorig jaar een bijdrage heeft geleverd aan een van mijn workshops, heeft daar Sandra Sturm leren kennen. Sandra doet de pr en communicatie voor Puur Zuid. En waar Social Media allemaal toe kan leiden zie je dan op blz 91 waar Sandra een bijdrage levert aan het boek van Jeanet!

Je kunt het boek hier bestellen: Get Social door Jeanet Bathoorn

 

“Free” door Chris Anderson

Vraag jij je ook wel eens af hoe het kan dat een vliegtuigmaatschappij tickets voor 0 euro verkoopt? Of ben jij wel eens bij S2M geweest en snap je er ook niks van dat je er gewoon gratis koffie en thee krijgt en zelfs gratis mee kunt lunchen? Het nieuwe ‘gratis’ is inmiddels een aantrekkelijk verdienmodel geworden. Ik ben ervan overtuigd dat ook binnen het welzijnswerk dit verdienmodel kan worden toegepast. En als je nu denkt “maar dat doen we toch al van veel van onze diensten zijn gratis” dan wil ik je toch aanraden om dit boek te lezen. Het nieuwe ‘gratis’ heeft namelijk niks van doen met ‘weggeven omdat een ander wel betaalt’.

Je kunt het boek hier GRATIS als pdf downloaden: Free door Chris Anderson

 

Ander leesvoer

“Burgerkracht” door Jos van der Lans en Nico de Boer

Jos en Nico hebben in opdracht van de Raad Maatschappelijke Ondersteuning (RMO) dit essay geschreven. Het geeft een goede kijk op de ontwikkelingen in het welzijnswerk en een richting voor de toekomst. Een ding staat als een paal boven water: zoals het nu gaat kan het niet langer. We zeggen al jaren dat de burger centraal staat maar het wordt tijd om dit nu echt te doen.

Je kunt het essay hier downloaden: Burgerkracht door Jos van der Lans en Nico de Boer