Het Geheim Van Blije Klanten ☺

 

Ik heb een nieuwe koelkast gekocht. Bij Witgoedhandel Verbeek. Geweldige winkel. Die kan ik iedereen aanraden. Ik zag er al maanden tegenop om een nieuwe koelkast te kopen. Gedoe! Toen ik zaterdag dan toch binnenstapte bij Verbeek viel het eigenlijk best mee. De koelkast heb ik zo uitgezocht. En nu is het maandag en staat hij al in mijn keuken te pronken. Hij is gebracht, geïnstalleerd en de oude koelkast hebben ze meegenomen. En wat nu zo leuk is, ik kreeg een kaartje met “gefeliciteerd met uw nieuwe koelkast”. En daaraan vast zat een bon voor een appeltaartje. Wat een verrassing!

 

Dit is het geheime recept voor blije klanten: geef ze iets wat ze niet verwachten.

Een verrassing, een extraatje, iets onverwachts.

 

Goede service en persoonlijke aandacht zijn standaard. Dat is wat klanten verwachten. Ga maar bij jezelf na: als jij ergens als klant binnenkomt verwacht je dat je goed en persoonlijk geholpen wordt. Als dat dan ook zo gebeurt dan ben je tevreden. Dan heb je als klant een goede ervaring gehad. Maar voor een goede ervaring klim je niet op het dak.

Wanneer je bovenop de standaard iets krijgt wat je niet verwacht, iets waardoor je blij verrast bent, dan onstaat er een andere emotie. Blijdschap, dankbaarheid en misschien zelfs ontroering. Dit zijn emoties die je graag met anderen deelt. Dit zijn de verhalen die mensen met elkaar uitwisselen: “ik kocht laatst een nieuwe koelkast en wat zo bijzonder was ….”. En als mensen je dan vragen waar dat was dan vertel je maar wat graag wie die aardige verkoper is. Hier klim je voor op het dak.

Blije klanten zijn jouw ambassadeurs. Die zijn goud waard. En ook in het Sociaal Werk heb je die nodig. Het zijn buurtbewoners die andere buren naar jou verwijzen. Het zijn wethouders die in een regionaal overleg een pleidooi voor je houden. Het zijn vrijwilligers die nieuwe vrijwilligers aanbrengen.

Even wat cijfers om het belang van mond tot mond reclame te onderbouwen:

  • 75% van de mensen geloven niet in advertenties, 92% gelooft in aanbevelingen van vrienden
  • mensen zijn 4x meer bereid om te kopen na een aanbeveling van een vriend
  • mond tot mond reclame genereert 2 x meer omzet dan betaalde advertenties
  • slechts 33% van de organisaties stuurt actief op mond tot mond reclame

(bron: https://www.impactbnd.com/blog/word-of-mouth-marketing-strategies-infographic)

Hoe kun je nu actief sturen op blije klanten die reclame voor jou maken?

Het geheim ken je nu: geef ze iets extra’s. Hoe kun jij dit nu in je werk als Sociaal Werker toepassen? Ik geef je graag een paar ideetjes maar het leukste is natuurlijk als jij en je collega’s samen de ideetjes bedenken.

  • een whatsappje als iemand jarig is
  • een doosje chocolaatjes om iemand te bedanken
  • een selfie met je klant die je print en in een enveloppe verstuurt
  • je klant in de spotlight zetten met een verhaal in je nieuwsbrief
  • de zelfgemaakte kaarten van je klant versturen naar de wethouders
  • een onverwacht bosje tulpen
  • een goedemorgen mailtje naar je beleidsambtenaar

Nog een laatste tip: zorg voor testimonials op je website.

Een blije klant wil dit vast ook delen in een testimonial. Liefste met naam en foto. En geloof me, de meeste klanten vinden het hartstikke leuk als je ze hiervoor vraagt.

Een testimonial waar ik bijvoorbeeld zelf erg blij mee ben is deze van Jelle de Boer die mijn programma “Basics in Ondernemerschap voor Sociaal Werkers” heeft gevolgd:

Deze training is er echt voor sociale professionals die net als ik bomvol ideeën en inspiratie zitten en dit vanuit eigen ondernemerschap willen gaan inzetten in het werkveld. Juist die sociale professionals die niet van zichzelf zouden denken een ondernemende pet te bezitten. Dit is je kans om op een inhoudelijk sterke manier door een inspirerende en rustige persoonlijkheid, in de vorm van Anneke, begeleid te worden op een weg naar zelfstandig ondernemen binnen het sociaal werk.

Zo mooi zou ik het zelf echt nooit hebben kunnen zeggen. Blije klanten wel. Die zeggen precies wat jij te bieden hebt en wat daar zo bijzonder aan is.

Ik hoop dat ik je met dit artikel heb geïnspireerd om aan de slag te gaan met je klanten. Om ze blij te maken. Zodat hun blijdschap weer in jouw voordeel gaat werken. Hoe mooi is dat!

Heb jij voorbeelden van blije klanten? Dan zou ik het erg leuk vinden als je dat hieronder wilt delen ? ? ?

 

Reacties

  1. Marleen Scholtens zegt:

    Dag Anneke, ik lees altijd met veel plezier jouw nieuwsbrieven. Heel inspirerend! Ik heb een praktijk voor massagetherapie en natuurgeneeskunde.

    De artikelen zijn zo waar!! Ik ben al 8 jaar ondernemer zonder website en reclame. Door de tevreden cliënten heb ik een fantastisch lopende praktijk.

    Mooi om deze artikelen over klanten te lezen!!
    Fijne dag!
    Groetjes Marleen Scholtens

    Ps; ik ben de zus van Nicolette Scholtens ?

  2. Anneke Krakers zegt:

    Wat leuk om te lezen Marleen! Dankjewel. En natuurlijk de groetjes aan Nicolette ;-)

Laat wat van je horen

*