? Zelluf Doen! [de eigen kracht van klanten]

 

‘Zelluf doen’ is wat we sinds de kleutertijd allemaal willen ?. Iedere kleuter knokt er hard voor: je ouders overtuigen dat je nu al zo groot bent dat je het lekker zelluf wel kan. Als kleuter ontdekken mensen hun eigen kracht. Daar ligt de kiem. En hoe ouder we worden hoe meer we op eigen kracht ons leven gaan leiden.

Ook als mensen problemen krijgen zullen ze het eerst proberen zelf op te lossen. Mensen weten vaak zelf wel wat goed voor ze is. Die eigen kracht die is er gewoon al! Nu heeft de ene mens natuurlijk meer kracht ontwikkeld dan de ander maar in wezen zijn we allemaal nog die kleuter die het eerst zelf wil proberen.

Vaak lukt dit. Maar soms ook niet. Dan lukt het iemand niet om op eigen kracht zijn problemen op te lossen. ‘Zelluf doen’ werkt dan niet meer.

Wanneer jij als Sociaal Werker op dit punt klanten ontmoet is het belangrijk om je te realiseren dat jouw klant dus al een ‘tour de force’ achter de rug heeft. Hij of zij zal al van alles hebben geprobeerd om zijn of haar eigen probleem op te lossen.

Sommige klanten zijn daar erg ver in gegaan. Die kloppen pas aan om hulp als ze tot het uiterste zijn gegaan om het zelf op te lossen. Als ze dan echt niet meer kunnen, het echt niet meer weten, dan zijn ze vaak doodop. En is de nood erg hoog.

 

Precies dit is het inzicht dat ik je graag wil meegeven over het werken met je klanten. Als jouw klant doodop is en eindelijk durft toe te geven dat ‘zelluf doen’ niet meer werkt is het zo belangrijk dat je snapt waar jouw klant vandaan komt. Om de liefde te voelen voor je klant. Respect te tonen voor wat je klant zelf al allemaal geprobeerd heeft.

 

Na het tonen van je compassie is het dan tijd om te helpen. En dan ook echt te helpen. Het heeft dan geen zin om in die eerste fase een beroep te doen op de eigen kracht. Want die is op. Gun het je klant om de tijd te krijgen om met jouw hulp zijn eigen kracht weer op te bouwen. En stap voor stap weer het vertrouwen te krijgen dat hij of zij het straks weer helemaal lekker zelluf kan doen.

Herken jij dit in de manier waarop jij met jouw klanten werkt? Ik zou het leuk vinden als je dit in de reacties hieronder met mij wilt delen. ? ? ?

 

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Reacties

  1. Veel mensen onmoet ik in de intake die al jaren niks meer “Selluf doen”; zijn zo afhankelijk geworden van een hulpverlener dat ze niet meer weten wat Sullef doen betekent….deze “hulpverleners” maken geen gebruik van de eigen kracht van hun cliënt maar willen hun eigen kracht vergroten nl door hun eigen bedrijf draaiende houden.

  2. Mònica zegt:

    Ik ben het met Lilian eens.
    Het is eigenlijk heel dubbel: je hebt aan de ene kant mensen die al (heel) lang gebruik maken van diensten in het zorg en welzijn domein. Deze mensen krijg je niet opeens heel makkelijk tot het “selluf doen”.
    Aan de andere kant heb je mensen die juist zoals Anneke zegt, het niet makkelijk vinden om om hulp te vragen en die “eindelijk” die beslissing nemen. Deze mensen krijgen dan te horen dat het nu allemaal anders werkt en ze vooralsnog het zelf moeten gaan doen terwijl ze al te ver zijn gegaan. Deze mensen haken heel snel af en hebben geen vertrouwen meer in het systeem!
    De professionals moeten heel goed kunnen luisteren om te kijken om welk “type” het gaat en deze persoon op een goede manier proberen te begeleiden. En zich niet blind staren aan procedures en afspraken.

  3. Anneke Krakers zegt:

    Hey Lilian, dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn! Afhankelijk klanten waar hulpverleners kun bedrijf mee draaiende houden lijkt me een zeer slechte zaak. Dat heeft ook niks meer met ‘helpen’ te maken.

  4. Anneke Krakers zegt:

    Hoi Mònica, ja, die tweede groep die je noemt, dat is precies waar mijn blog over gaat. De eerste groep klanten herken ik ook nog vanuit de tijd dat ik uitvoerend maatschappelijk werker was. Dat is lastig zoals ook Lilian beschrijft. Maar het is goed om ook oog te hebben voor die groep die uitgeput is van het te lang zelf proberen. En dan inderdaad niet blind staren op procedures en afspraken.

Laat wat van je horen

*