De 5 Beste Geldtips voor Sociaal Werkers

 

Als Sociaal Werker krijg je steeds vaker te maken met geldzaken.

  • Omdat je onderhandelt met de gemeente over een offerte
  • Omdat je naast alle gratis diensten een betaalde cursus aanbiedt
  • Omdat je een eigen bedrijf bent begonnen

Geldzaken roepen vaak veel verwarrende emoties op. Zeker omdat de meeste sociaal werkers mensen veel en veel belangrijker vinden dan centen. Geld is vaak een noodzakelijk kwaad.

Ik heb zelf ook nog geregeld last van die emoties. Vooral schaamte steekt bij mij nogal eens de kop op. Maar ik weet ermee te dealen. Ik vind dat jij dit ook zou moeten kunnen met het oog op de ontwikkelingen in ons werkveld. Ik vind dat iedereen werkzaam in het sociaal werk [uitvoering, management, bestuur en toezicht] geldvaardig moet zijn. Daarom deel ik graag mijn 5 beste geldtips.

 

1. Baseer je prijs altijd op de waarde die je levert en niet op de kosten

Als jij jezelf serieus neemt en ook echt gelooft in het verschil dat je maakt in de levens van mensen, dan past daar een goede prijs bij. Wanneer jij een prijs vaststelt is het belangrijk dat je deze waarde voor ogen houdt. Ga niet calculeren op je kosten. Werken met een kaal en koud uurtarief staat vaak veel te ver af van de waarde van je dienst of product. Bovendien doe je jezelf dan altijd te kort.

 

2. Noem je prijs met trots

Een goede prijs is een prijs die goed voelt. Een prijs waarbij jij je trots voelt op je vak. Dat is ook gewoon de prijs die je goed kunt verkopen als je staat voor de waarde die je levert. Als je dat uitstraalt dan zullen klanten en opdrachtgevers graag zaken met je doen.

 

3. Geef nooit korting

Als een klant of opdrachtgever je te duur vind is het heel verleidelijk om korting te geven. En als je eenmaal die poort openzet zal de klant nog meer korting verlangen. Korting geven is jezelf ongeloofwaardig maken. Was je eerste prijs dan niet goed? Te duur? Ik geef zelf nooit korting. Als een klant mijn prijs niet kan of wil betalen dan kijk ik altijd eerst of ik de waarde kan ophogen door iets extra’s aan te bieden. Komen we er dan nog niet uit dan is het gewoon een NEE. Ook goed. Daarna komen er weer nieuwe klanten en opdrachtgevers.

 

4. Een NEE is prima

Een NEE is prima. Een NEE is ook een besluit. Daarna kan de opdrachtgever of klant weer verder en ik ook. Dat is misschien wel het allerbelangrijkste: dat er een besluit komt dat voor iedereen goed voelt. Als er na een NEE toch nog weer een opening komt ga dan niet verder met het verder uitkleden van de oude offerte maar begin opnieuw. En ga dan weer voor een JA.

 

5. Kijk niet in de portemonnee van de ander

Dit is zo verleidelijk! Van tevoren ga je dan al bedenken dat jouw klant of opdrachtgever dit nooit gaat betalen. Want zoveel geld heeft hij of zij vast niet. Medelijden helpt echt niet. Het is veel meer respectvol als je de klant of opdrachtgever zelf laat bepalen wat hij of zij van jouw prijs vind. En of voor hen de prijs in verhouding staat met de waarde die ze van je krijgen. Dat kunnen ze trouwens ook heel goed zelf.

 

Wil je meer tips? Boek dan de workshop “Sociaal Ondernemerschap in het Sociaal Werk”. Bel 06-42359611 of mail a.krakers@welzijnnederland.nl

 

Laat wat van je horen

*